25 éves a Skoda Felicia
1994. október 17-én vette kezdetét Mladá Boleslav-ban a ŠKODA FELICIA gyártása. A FAVORIT utódja 25 esztendeje a cseh autógyártó első olyan modelljeként jelent meg, amelyet már a Volkswagen-csoport tagjaként fejlesztett ki. A FELICIA a versenysportban is sikeressé vált, de az ügyfelek körében is népszerű lett, s 2001-ig Mladá Boleslav, Kvasiny és Vrchlabí üzemeiben összesen több mint 1,4 millió készült e modellcsalád tagjaiból, amelyek között a ferdehátú változat mellett a FELICIA COMBI, a PICKUP, a VANPLUS és a FUN is szerepelt.
A ŠKODA FELICIA új fejezetet nyitott negyedszázada a ŠKODA AUTO történetében. A vállalat már 1991 óta a Volkswagen-csoport tagjaként működött, folyamatosan korszerűsítve a korábbról átvett FAVORIT, FORMAN és PICK-UP modelleket. A FELICIA megjelenése azonban mérföldkőnek számított a ŠKODA számára, elődjének műszakilag igényes és széleskörű továbbfejlesztéseként ugyanis már 1187 új fejlesztésű alkatrészt tartalmazott. Ferdehátú, COMBI, PICKUP, VANPLUS és FUN modellváltozataiban az újdonság tágas beltérrel és vonzó ár/érték-aránnyal ötvözte modern technikáját és felfrissített dizájnját.
A Moldva vizével keresztelt első három FELICIA
Az előszériás gyártás Vrchlabíban 1994. szeptember 5-én, az első 50 prototípussal vette kezdetét. Az e járművekkel gyűjtött tapasztalatok a FELICIA Mladá Boleslav-i gyártásának optimalizálását szolgálták, amely végül október 17-én, hétfőn indult be, az első sorozatgyártású példány ezen a napon 10 óra 20 perckor gördült le a szerelőszalagról. Kilenc nappal később, 1994. október 26-án a ŠKODA bemutatta az új FELICIA három ferdehátú példányát a nyilvánosság előtt, mégpedig a cseh nemzeti lobogó színeiben. Névadójukat a Károly-hídon és a Moldva-folyó vizével Prága akkori főpolgármestere tartotta.
A FELICIA modellnevet nagyon is tudatosan választotta a ŠKODA. Egyfelől az ötvenes évek végének, illetve a hatvanas évek elejének kabrió-ikonjára utalt, másfelől a latin „felicitas”, azaz „szerencse” szót idézte – így természetes volt, hogy a ŠKODA AUTO annak az Ondráček-családnak ajándékozta a modellcsalád egyik első példányát, akik a FELICIA névadójával csaknem egyidőben négyes ikrek születésének örvendhettek.
Gyártás és összeszerelés szigorú minőségi követelmények szerint
Az ötajtós ferdehátú változat hosszúsága 40, szélessége pedig 15 milliméterrel haladta meg a FAVORIT megfelelő méreteit, csomagtartója pedig 21 literrel volt nagyobb. Karosszériaszerkezetét mindemellett jóval nagyobb torziós merevség jellemezte, ami az új lengőcsapágyházakkal, a továbbfejlesztett első futóműgeometriával és a kiegészítő hátsó keresztstabilizátorral jól érzékelhetően színvonalasabb zaj- és lengéskényelmet tett lehetővé. Mindehhez magasabb biztonsági színvonal is járult, amit egy 1995-ben végzett TÜV-törésteszt is igazolt. Az új modell gyártása és összeszerelése is szigorú minőségi követelmények szerint zajlott, ezt az ISO 9002 szabvány szerinti minősítés bizonyította. A Mladá Boleslav-i motorgyártó részleg a ŠKODA AUTO első üzemeként felelt meg e magas követelményrendszernek.
A ŠKODA FELICIA alapmotorjául négyhengeres, 1289 köbcentiméter összlökettérfogatú benzinmotor szolgált, amely 40 kW (54 LE) és 50 kW (68 LE) teljesítményváltozatokban állt rendelkezésre. Az erősebb, 55 kW (75 LE) teljesítményű 1.6 MPI motor, valamint az 1,9 literes, 47 kilowattos (64 LE) dízel erőforrás 1995-ben érkezett.
Haszonjármű-változatok írták tovább a sikertörténetet
1995-ben a ŠKODA a még tágasabb FELICIA COMBI változattal bővítette a modellcsaládot, ugyanezen év augusztusától pedig Kvasinyban a FELICIA VANPLUS szállítójármű és a FELICIA PICKUP is készült. A platós kivitel műszaki alapjain FELICIA FUN néven mintegy négyezer szabadidőjármű is született, amelyek jellegzetes ismertetőjegyéül sárgára fényezett karosszériájuk mellett variálható, 2+2-üléses utasterük szolgált. A haszonjármű-kivitelek különösen népszerűnek bizonyultak, s 1996 és 2000 között a ŠKODA Volkswagen Caddy néven is készített belőlük közel 19 ezer darabot, amelyek Latin-Amerikában arattak nagy sikert.
Számos korszerű felszerelés is megjelent a ŠKODA modellprogramjában, például a blokkolásgátló (ABS), az akár négy légzsák, a légkondicionáló berendezés, a szervokormány, az állítható magasságú és fűthető első ülések, az igényes bőrkárpitozás és a fedélzeti számítógép. A vállalat alapítása százéves jubileuma előtti tiszteletadásként a cseh márka 1995-ben a FELICIA LAURIN & KLEMENT különleges luxusváltozatot is bemutatta, majd olyan további vonzó különleges kivitelek következtek, mint például az 1996-os nyári olimpiai játékok alkalmából készült FELICIA ATLANTA. Vonzó dizájnjuknak és kedvező ár/felszereltség-arányuknak köszönhetően ezek is igen népszerűnek bizonyultak.
FELICIA kit-car változatban a rali-világbajnokságon
A ŠKODA FELICIA a versenysportban is igazolta sokoldalúságát. 1995 és 1997 között megfelelő kit-car változatában állt rajthoz a rali-világbajnokságon és mindjárt első szezonjában a harmadik helyet szerezte meg kategóriájában. 1996-ban a svéd Stiq Blomqvist/Benny Melander kettős a brit RAC Rali összesített harmadik helyén végzett, miközben megnyerte a 2,0 literig terjedő kit-car-kategóriát. Az 1997-es világbajnokságon a ŠKODA a második helyen zárt FELICIA versenygépével kategóriájában, ezután azonban már az OCTAVIA Kit Car, az 1999-es idénytől pedig az új OCTAVIA WRC World Rally Car (WRC) írta tovább a FELICIA Kit Car által megkezdett sikertörténetet.
A ŠKODA 1998 februárjában jelent meg a FELICIA modellfrissítésével a piacon, amely modern formájú fényszórókat, illetve hozzájuk illeszkedő hűtőrácsot is tartalmazott, ezzel a márka belépőmodellje is átvette a nagyobb OCTAVIA által képviselt formai nyelvezetet. A ŠKODA FELICIA pályafutása 1 401 489 legyártott példány után 2001 júniusban ért véget, utódja a már 1999-ben a piacra érkezett, s mindmáig nagysikerű FABIA sorozat.
Megjegyzés: 1996 és 2000 között Volkswagen Caddy kereskedelmi elnevezéssel a ŠKODA további közel 19 ezer FELICIA PICKUP modellt is készített.