30 év, 30 innováció

1. Négy irányban állítható légzsákos kormány (1989)

Ma már nehezen elképzelhető, de a Lexus születésekor még a felső kategóriában sem volt magától értetődő, hogy egy kormánykereket ne csak fel-le, hanem tengelyirányban is lehessen állítani, és még légzsák is legyen benne, az LS 400-ban pontosan ilyen kormány volt.

2. Hatlemezes CD-váltó (1995)

A mai vásárlók jelentős részének már egyáltalán nincs szüksége CD-lejátszóra, 1995-ben azonban az LS 400 hatlemezes tárat befogadó CD-váltója jelentette a non plus ultrát az autóiparban.

3. Nem fixen beépített ülések (1995)

A második generációs LS 400 első ülései saját felfüggesztést kaptak: csavar- és torziós rugók, valamint kanyarstabilizátorok (!) gondoskodtak a hosszú távon is hibátlan kényelemről, illetve az ezzel általában nehezen összeegyeztethető oldalsó megtámasztásról.

4. Összecsukló kormányoszlop (1995)

A második generációs LS 400 kormányoszlopának perforált csuklója ütközés során nemcsak az elsődleges, de a másodlagosan fellépő erőhatásokat is képes volt elnyelni. Ilyen rendszert korábban soha senki nem kínált az autóiparban.

5. Szériakivitelű GPS (1998)

Ugyan a műholdas navigációs rendszerek már 1990-ben megjelentek az autóiparban, ám a technológia a legfényűzőbb autókhoz is rendkívül költséges extraként volt csupán megrendelhető. Ez 1998-ban ért véget, amikor a második generációs Lexus LS 400 a világon elsőként szériafelszerelésként kínálta a tájékozódást forradalmasító technológiát.

6. Automatikus szint-szabályozású légrugózás (2000)

A harmadik generációs LS 430 újdonsága volt az automatikus szintszabályozású légrugózás: ez terheléstől függetlenül tartotta a beállított hasmagasságot, nagy sebességnél pedig automatikusan lesüllyesztette az autót, ezzel csökkentve a légellenállást.

7. Tükröződés-mentes szélvédő (2000)

A világos árnyalatú műszerfalak rendkívül elegánsak, ám erős napsütésben vakítóan tükröződnek. Erre a harmadik generációs LS 430 kínált először megoldást: szélvédőjét különleges, tükröződésgátló bevonattal látták el. Ezt a megoldást később több prémium autógyártó is átvette.

8. Aktív éjjellátó rendszer (2002)

A Lexus világújdonsága a fényszóróházakban elhelyezett infravörös fényforrások segítségével világította meg az autó előtti területet, majd a visszaverődő IR sugarakat speciális kamera segítségével rögzítette, a belőlük alkotott képet pedig a szélvédő alsó sávjában jelenítette meg. A rendszert 2008-ban a szintén világelső aktív gyalogosfelismerő funkcióval egészítették ki.

9. Hibrid szabadidő modell (2004)

A Lexus RX 400h 273 lóerős rendszerteljesítményét egy 3,3 literes V6-os benzinmotor, valamint tengelyenként egy-egy villanymotor összjátéka állította elő. A világ első hibrid szabadidőjárművének 8,1 literes átlagfogyasztása világcsúcs volt a kategóriában.

10. Kétkamrás utaslégzsák (2005)

A második generációs Lexus IS első utasülése előtt nem egy, hanem két, szorosan egymás mellett felfúvódó légzsák helyezkedett el. Ez a kialakítás balesetben hatékonyan előzte meg az arc sérülését, és csökkentette a nyakra nehezedő terhelést.

11. Hátsókerék-hajtású prémium hibrid szedán (2006)

339 lóerős rendszerteljesítmény, 7,9 literes átlagfogyasztás: a GS 450h a sportszedánok menetdinamikáját ötvözte egy unalmas családi limuzin fenntartási költségeivel. Ma már számtalan követője akad, bevezetésekor azonban egyedülálló volt a piacon.

12. Nyolcfokozatú automata sebességváltó (2006)

Ma már általánosnak mondható, ám a negyedik generációs Lexus LS 460 piacra lépésekor példa nélkül álló volt a frissen kifejlesztett, 380 lóerős benzinmotorhoz csatlakozó, nyolcfokozatú automata sebességváltó.

13. Vezető-felügyeleti rendszer (2006)

A Lexus GS 450h belpiacos modelljeihez a világon elsőként volt elérhető a sofőr szemmozgását infravörös kamerával felügyelő, figyelemvesztés esetén hang- és fényjelzéssel figyelmeztető technológia. A rendszer egy évvel később a világszerte forgalmazott, negyedik generációs LS zászlóshajóban is megjelent.

14. Lézeres ponthegesztés (2006)

A negyedik generációs LS szedán mérföldkőnek számító gyártástechnológiai újítást hozott az autóiparban. A lézersugár segítségével kivitelezett, tökéletes ponthegesztések még erősebbé tették az egyes karosszériaelemek illesztéseit, és ezzel fokozták a karosszéria szilárdságát.

15. VVT-iE (2007)

A szívóoldali szelepek elektronikusan szabályozott változó szelepvezérlése a negyedik generációs LS 460 V8-as motorjában debütált. A hidraulikus rendszerekkel szemben a technológia – amely a kategóriában egyedülállónak számított – a teljes fordulatszám-tartományban üzemelt, és a motor hőmérsékletétől függetlenül működőképes volt.

16. LED fényszóró (2007)

Az LS 600h L nyújtott tengelytávú luxuslimuzint a világon elsőként szerelték fel LED-es tompított világítással. A technológia a rendkívül hosszú élettartamot nagyobb megvilágítási tartománnyal és kedvezőbb fényhőmérséklettel kombinálta.

17. Lexus Remote Touch (2008)

A harmadik generációs Lexus RX merevlemezes fedélzeti multimédiás rendszere a hordozható számítógépeknél megszokott kontrollert alkalmazott. Az RTI technológia az okostelefonokhoz szokott, új generációs felhasználók számára már nem annyira intuitív, mint bevezetésekor volt, ezért a Lexus 2020-as modelleiben átdolgozta a korszakalkotó kezelőrendszert.

18. Hibrid gyártóüzem (2009)

A Kokura városában átadott üzem volt az első olyan autógyár a világon, amelyet kifejezetten és kizárólag hibrid modellek építésére hoztak létre. Különlegessége, hogy az üzemi térben túlnyomás uralkodik, nehogy szennyezett levegő kerülhessen a gyárba. Az épületben felszabaduló porszemeket pedig irányított légáramlattal távolították el az összeszerelő sortól. A kokurai üzem nem csupán tiszta, de csendes is: a futószalagot lánc helyett műanyag görgők mozgatják, a légkulcsokat pedig elektromos szerszámok helyettesítik.

19. V8-as hibrid (2010)

Bevezetésekor a Lexus LS 600h volt a világ első nyolchengeres öntöltő hibrid luxusautója. A rendkívül kifinomult technológia a mai napig elérhető – igaz, csak Japánban, ahol az ötliteres benzinmotorra épülő hibrid hajtáslánc a világ egyik legfényűzőbb sofőrös autójában, a Toyota Centuryben teljesít szolgálatot.

20. Prémium hibrid ferdehátú modell (2011)

A CT 200h a kompakt méreteket akkoriban elképzelhetetlenül alacsony (87 g/km) CO2-kibocsátással és prémium kidolgozással társította. Nem csak ez tette azonban különlegessé: a típust az évek során számos felmérésen a létező legmegbízhatóbb autónak választották meg.

21. Climate Concierge (2012)

A Lexus LS zászlóshajó nyújtott tengelytávú kivitelén 2012-ben debütált, majd később az alapkivitelhez is elérhetővé vált ez a világelső klímaszabályozó rendszer. A technológia a négyzónás légkondicionáló, az ülésfűtés, az ülésszellőztetés és a kormányfűtés összehangolt vezérlését kínálta. Nem kevesebb mint tizenhárom érzékelőtől kapott jelek alapján működtette az egyes elemeket, infravörös szenzorral mérve például a hátul utazók testhőmérsékletét. A rendszer hatékonyságát különösen látványosan demonstrálta a Lexus: ötven tő orchideát helyeztek el egy LS utasterében, és mindegyik remekül érezte magát.

Videó: https://youtu.be/AtA-z5nxdys

22. 12,3 colos monitor (2012)

Akkor, amikor a közvetlen konkurencia büszkén kínálta 7 colos monitorjait modelljeiben, az új generációs GS széria mindkét hibrid verziója a kategória legnagyobb 12,3 colos, széles formátumú multimédiás kijelzővel lépett piacra.

23. Dinamikus utastéri megvilágítás (2012)

A negyedik generációs Lexus LS 2012-es modellfrissítése során speciális belső világítási rendszert kapott: az utastéri fények – beleértve a műszerfal-megvilágítást is – a világon elsőként programozott, változó fényjátékkal kísérte a motor beindítását, illetve leállítását.

24. Nyomatékvektor-szabályozás (2014)

A hajtóerő oldalankénti kontrollját megvalósító nyomatékvektor-szabályozó differenciálmű anélkül stabilizálja ívmenetben az autót, hogy a fékeket működtetné. Kevesen tudják, hogy a Lexus RC F volt az első orrmotoros, hátsókerék-hajtású autó a világon, amely ezt a technológiát alkalmazta.

25. Clari-Fi (2014)

A zene digitális tömörítése (MP3-fájlok) során olyan, nüansznyi információk vesznek el, amelyek egy átlagos audiorendszer használata során fel sem tűnnek, ám a Lexusokba beépített, felső kategóriás hangrendszerekben érezhető minőségromlást eredményeznek. A Harman ezért olyan különleges technológiát dolgozott ki, amely képes helyreállítani ezeket az elveszett információkat. A tökéletes hangzást nyújtó Clari-Fi technológiát a Harman luxusmárkája, a Mark Levinson alkalmazta a világon először autóban, méghozzá a Lexus NX fedélzetén.

26. Bambusz kormánykerék (2014)

A gyors növekedésű bambusz nem csupán fenntartható alternatívája a fának, de tartós, tetszetős és kellemes tapintású is, ezért a prémium hangszóró-komponensek után a Lexus kormánykereket készített belőle a GS és a CT 200h szériákhoz.

Videó: https://youtu.be/FHF6kDVzUjI

27. Kiriko üveg ajtópanel (2017)

A Lexus LS opciós listáján szereplő Kiriko üvegpanelek a tradicionális japán üvegművészet hagyományait kombinálják az autóiparban elengedhetetlen biztonsági követelményekkel: a metszett üvegfelület balesetben sem okozhat sérülést, tükröződései pedig semmilyen körülmények között nem vakítják el a vezetőt.

Videó: https://youtu.be/IfWB-tWd_qM

28. Aktív kormány-rásegítés (2017)

Az LS ötödik kiadásában bemutatkozó Lexus Safety System +A fontos újdonsága volt az az aktív kormányrásegítés, amely a világon elsőként képes automatikusan kikerülni az akadályt, ha az ütközés a fékek működtetésével már nem kerülhető el.

Videó: https://youtu.be/kehEvkSCrac

29. Digitális külső visszapillantó tükör (2018)

A Lexus ES az első sorozatgyártású személygépkocsi, amelynek külső visszapillantó tükre elektronikus kamerával váltható ki. A rendszer a japán belpiacon debütált, és számos kézzel fogható előnyt hoz, a csekélyebb légellenállástól az időjárástól és fényviszonyoktól független, megbízható hátratekintésen át a variálható látószögig.

Videó: https://youtu.be/y29rDyCyZeY

30. AI által írt reklámfilm (2018)

Az új generációs Lexus ES reklámfilmjének forgatókönyvét teljes egészében mesterséges intelligencia írta. A történet stílusosan az ember és az autó közötti, kölcsönös érzelmek kérdését boncolgatja.

Videó: https://youtu.be/AnY7svZKzVA

Fotók: Lexus