30 éves lett a világ első SUV-ja, amely mára világ egyik legnépszerűbb autója
Az úttörő Toyota RAV4-es három évtizeddel ezelőtt új kategóriát teremtett, életre hívva az SUV kategóriát, amely mára meghódította a világot. Az ikonikus modell és három évtizeddel később is megfelel a modern élet változó igényeinek, olyannyira, hogy 2023-ban nem csupán a világ elsőszámú SUV-ja volt, hanem a világ második legnépszerűbb autója is.
A Toyota RAV4 1994-es bemutatása óta 14 millió példányban talált gazdára világszerte, ezzel ez a modell is a szűk 10 milliós elitklub tagja, amelyben olyan további Toyota modellek találhatóak, mint a Corolla, a Land Cruiser, a Camry, a Hilux vagy épp a legújabb belépő Yaris. A Toyota RAV4 az eddigi öt modellgeneráció során egyszerre volt agilis trendteremtő és kategóriaelső a praktikum, kényelem és környezettudatosság terén, merész, markáns, futurisztikus megjelenésével ahogyan az elmúlt 30 év során mindig, ma is kitűnik a tömegből.
A Toyota RAV4 három évtizedes fennállását ünnepli, és ez idő alatt átformálta az autóipart. Egy igazi SUV-ikon lett, amely folyamatosan fejlődik az új technológiák és a vásárlói elvárások figyelembevételével.
1994 márciusában a Genfi Autószalonon egy merész, új típusú járművet mutattak be: egy kompakt, monocoque karosszériára épülő, összkerékhajtású SUV-t. A Toyota RAV4 valóban eredeti volt, új utat nyitva, mint a modern élet követelményeihez tervezett, agilis és sokoldalú jármű. Az SUV kifejezés akkoriban még szokatlan volt, de az értékesítés 1994. májusi kezdetétől kezdve elsöprően pozitív visszhangot kapott a médiától és a vásárlóktól.
Az első RAV4 kifejlesztése során a tervezők konkrét célokat követtek, hogy hűek maradjanak az eredeti elképzeléshez, amelyet először az 1989-es Tokiói Autókiállításon bemutatott RAV-FOUR koncepcióautó fogalmazott meg. Az új modellnek kompakt, sportos és jellegzetes karosszériakialakításban kell nagyvonalú helykínálatot biztosítania. Ez az új járműtípus a vezetőt megemelt üléspozícióban helyezte el, így jobban rálátott az útra, ezáltal magabiztosabb, biztonságosabb vezetési élményt nyújtva. Az erős terepképességeket a teljesítménnyel és a közúti kényelemmel kell ötvöznie, miközben a legmagasabb biztonsági és környezetvédelmi normáknak is meg kell felelnie az autónak. Ezen elvek alapján a RAV4 az eddigi öt generáción keresztül folyamatosan fejlődve, a vásárlók változó ízlésének megfelelően folyamatosan feltalálta magát és a szabadidős SUV szegmenst.
Az elmúlt három évtizedben az innováció állt a fejlesztés középpontjában, amit a hatékony hajtáslánc-technológiák korai bevezetése is hangsúlyozott. A RAV4 már 1997-ben kifejezte a Toyota elkötelezettségét a környezetterhelés csökkentését célzó új technológiák feltárása iránt, amikor egy akkumulátoros elektromos (BEV) változatot kezdtek el forgalmazni a kiválasztott piacokon.
Azóta a RAV4 a 2016-os harmadik generációval bevezette a Toyota kategóriaelső hibrid (HEV) technológiáját a SUV-szegmensbe, kiegészítve a hatékony benzin- és dízelmotorok meglévő kínálatát. A plug-in hibrid (PHEV) hajtás 2020-ban került a kínálatba, hangsúlyozva a Toyota karbonsemlegességre vonatkozó többutas megközelítését, amely vállalja, hogy az egyedi vásárlói igényeknek, a piaci feltételeknek és a helyi infrastruktúrának megfelelő hajtásláncok széles választékát kínálja.
Ezek az elektrifikált opciók hozzájárultak a RAV4 vezetési élményének további fokozásához, a hibrid nyugalmát, valamint az egyre erősebb motorok fokozott teljesítményét adva a még közvetlenebb gyorsuláshoz. Mindeközben az új platformok innovatív alkalmazásával, valamint a korszerűsített felfüggesztési technológiával a Toyota minden egyes generációval magabiztosabb, stabilabb és élvezetesebb vezethetőséget teremtett.
Az elmúlt 30 év fejlődése a teljesítményen és a hatékonyságon túl a praktikumot is fokozta. A bőséges csomagtérkapacitás – akár a hátsó ülések használatban vannak, akár le vannak hajtva az üléstámák, így extra helyet biztosítva – teszi a RAV4-et alkalmas partnerré, míg az egyre tágasabb, barátságosabb belső tér minden egyes generációval a legújabb fedélzeti multimédiás rendszerekkel bővült.
A RAV4 mindig is elsődleges szempontként kezelte az utasok és a többi közlekedő biztonságát. A Toyota a fejlett biztonsági berendezések széles körű elérhetősége iránti elkötelezettségének részeként az évek során a legújabb Toyota Safety Sense rendszerek is elérhetővé váltak a RAV4 modellekben, segítve a vezetőket a gyakori közúti baleseti kockázatok szélesebb körének elkerülésében.
Azzal, hogy a RAV4 hű maradt eredeti, merész filozófiájához, és elébe ment a vásárlók változó igényeinek, az elmúlt 30 év során a RAV4 az autóipar egyik ikonjává és világszerte sikertörténetté vált. Világszerte a legkelendőbb SUV volt 2018-ban és 2019-ben, és 2023 végére elérte a 14 milliós mérföldkövet globálisan, amiből több mint 2,5 millió darab Európában talált gazdára. A hibrid elektromos vagy plug-in hibrid hajtásláncok ma már az új RAV4 európai eladásainak figyelemre méltó 91 százalékát teszik ki, a legnagyobb piacok pedig Franciaország, Olaszország, Lengyelország, Spanyolország és az Egyesült Királyság.
A kezdetek
A RAV4 (Recreational Active Vehicle with 4-wheel drive – szabadidős aktív jármű négykerék-meghajtással) mögötti elképzelések először az 1989-es Tokiói Autószalonon bemutatott RAV-FOUR koncepcióautóban jelentek meg, ami jelezte a Toyota érdeklődését egy kompakt összkerékhajtású modell létrehozása iránt. Ez csak egy formatervezési tanulmány volt, amely nem tartalmazta a tényleges fejlesztési modellhez szükséges részleteket, de a közönség lelkesen fogadta. 1991-ben zöld utat kapott a projekt, és megkezdődtek a fejlesztési munkálatok.
Első generáció, 1994 – 2000
A Toyota tervezői merész, szórakoztató új külsőt alkottak az első RAV4-nek, szakítva a konvenciókkal, szemet gyönyörködtető íveket és egyedi vonalakat adva neki. A hátulra szerelt pótkerék a RAV4 terepképességeire utalt, de a friss, új stílus vidéki és városi környezetbe egyaránt jól illeszkedett. Eredeti formájában a RAV4 egy kompakt két- vagy háromajtós modell volt, mindössze 3,69 m hosszúsággal. A teljesítményt egy 129 lóerős, 2,0 literes, keresztben elhelyezett benzinmotor adta, állandó összkerékhajtással. Az újítások közé tartozott a könnyű monocoque karosszéria és a független hátsó felfüggesztés. A RAV4 magas vezetői pozíciója jobb kilátást biztosított, kompakt mérete pedig könnyű manőverezést tett lehetővé. Fürge kezelhetősége és utaskényelme inkább hasonlított egy ferdehátúra, mint egy terepjáróra. 1996-ban a kínálat kibővült egy ötajtós (4,1 m hosszú) változattal és az első kétkerék-meghajtás lehetőségével, majd egy háromajtós, vászontetős változat következett. 1997-ben egy elsőkerék-hajtású, akkumulátoros elektromos (BEV) változatot kezdtek el forgalmazni egyes piacokon. Ez szerény 45 kW (63 lóerő) teljesítményre volt képes, a padló alá beépített nikkel-fémhidrid akkumulátorokkal, és a becsült hatótávolsága körülbelül 200 km volt.
Második generáció, 2000 – 2006
Az új évezred elhozta a RAV4 második generációját, amelyet az úttörő előd bevezetése óta szerzett tapasztalatok felhasználásával fejlesztettek ki. Az új platform, az új felfüggesztés és az állandó összkerékhajtás energikus, de kényelmes vezethetőséget eredményezett mind közúton, mind terepen, míg a belső tér komfortját a prémiumosabb érzet fokozta. Az új csomagolás, a hosszabb ülésállítási tartomány és a különböző hátsó üléskonfigurációk funkcionális és kényelmes utasteret hoztak létre. A fenntarthatóság felé tett lépés a könnyen újrahasznosítható Toyota Super Olefin Polymer (TSOP) és az újrahasznosított hangszigetelő termékek széleskörű felhasználásának volt köszönhető. Mind a három-, mind az ötajtós változat kicsit hosszabb lett, 5,5 centiméterrel, illetve 4 centiméterrel. Két benzinmotort kínáltak: egy 123 lóerős 1,8 literes és egy 150 lóerős 2,0 literes egységet. Az állandó összkerékhajtás középső, korlátozottan önzáró differenciálművet alkalmazott, míg a vásárlók gyári opcióként Torsen hátsó differenciálművet is választhattak. 2001-ben a RAV4-ben első ízben kínáltak dízelmotort a 2,0 literes D-4D közvetlen befecskendezésű, 116 lóerős egységgel.
Harmadik generáció, 2006 – 2012
A RAV4 harmadik generációjára a modell tovább nőtt és fejlődött, új, kifinomultabb külsőt öltött. Az új RAV4 kizárólag ötajtós változatban volt elérhető, tükrözve a vásárlói preferenciák és igények változását. A harmadik generációhoz teljesen új platformot fejlesztettek ki, és az új modell összességében 19 centiméterrel hosszabb volt, és az Egyesült Államokban és más piacokon történő értékesítésre egy hosszú tengelytávú változatot is gyártottak. A modellben debütált a Toyota új összkerékhajtási rendszere, amelynek elektronikusan vezérelt tengelykapcsolója a jármű sebességének, gázadásának, kormányzási szögének és G-erőinek függvényében automatikusan működött. A RAV4 kezelhetőségét továbbfejlesztették a lejtmenet-vezérlés és az emelkedőn elindulást segítő rendszer első alkalmazásával. A motorválaszték is bővült: 2,0, 2,4, 2,5 és 3,5 literes benzinmotorok, valamint egy új, 2,2 literes dízel volt választható.
Negyedik generáció, 2013 – 2018
A RAV4 negyedik generációjában a jármű tengelytávja világszerte egységes lett, és a jármű hossza ismét 23,5 centiméterrel nőtt, ami hozzájárult ahhoz, hogy 47 százalékkal nagyobb csomagtér álljon rendelkezésre az elődhöz képest. A teljesen új felfüggesztést úgy tervezték, hogy a stabilitás feláldozása nélkül fokozza a menetkomfortot és a vezető elkötelezettségét. Fejlettebb AWD-technológia került bevezetésre az új, intelligens Dynamic Torque Control rendszerrel, valamint két új funkcióval: kanyarvezérléssel és sportos vezetési móddal. A hajtáslánc-választék eredetileg 2,0 és 2,5 literes benzines, valamint 2,0 és 2,2 literes dízelmotorokból állt, de 2016-ban a RAV4 átesett az addigi legnagyobb újításon. Akkor mutatkozott be ugyanis a Toyota első hibrid kompakt SUV-ja, az öntöltő hibrid változat, amely az E-Four elektronikus összkerékhajtással 197 lóerős rendszerteljesítményt kínált. Amellett, hogy a hibrid hajtáslánc a vezetők által az eddigi legerősebb európai RAV4-től elvárható teljesítményt nyújtotta, többek között a kiváló aerodinamikai tulajdonságok segítségével kategórialeső üzemanyag-fogyasztást és alacsony CO2-kibocsátást ért el.
Ötödik generáció, 2018-tól
Az ötödik generáció 2019 elején jelent meg Európában, és egy évvel később hozzájárult ahhoz, hogy a RAV4 elérje a 10 millió darabos globális kumulatív értékesítési mérföldkövet. Az erőteljes formavilág kifejezte azokat a robusztus és rátermett tulajdonságokat, amelyek a világ legkelendőbb SUV-ját jellemzik, és a „menjünk bárhová”, a szórakozás és a kalandozás érzését közvetítették. Ez volt az első olyan SUV, amelyet a Toyota New Global Architecture platformjára építettek, amely alacsony súlypontot, alacsony tömeget és erős alvázat eredményezett a kivételes kezelhetőség és stabilitás érdekében. Nyugat-Európában teljesen hibrid termékcsaládként a Toyota negyedik generációs hibrid technológiáját alkalmazta, az új 2,5 literes Dynamic Force hibrid motorral együtt, amely jelentős javulást hozott a teljesítmény, a reakciókészség és a hatékonyság terén. 2020-ban az ötödik generáció további technikai innovációt karolt fel az első RAV4 Plug-in Hybrid bevezetésével, amely az eddigi legerősebb és leghatékonyabb RAV4, 306 lóerővel, erős gyorsulással, valamint rendkívül alacsony CO2-kibocsátással és üzemanyag-fogyasztással.
GR SPORT (2023-tól)
A RAV4 történetének legújabb fejezete az új RAV4 GR SPORT, a modellcsalád új tagja, amely a TOYOTA GAZOO Racing által inspirált sportosságot és kifinomultságot kifejező stílus- és felszereltségi jellemzőkkel bővül, és amelynek küldetése, hogy a motorsporton keresztül egyre jobb autókat hozzon létre. A sportosabb megjelenést, a 19” könnyűfém keréktárcsákat és az exkluzív formai részleteket a felfüggesztés további fejlesztései egészítik ki. Az újrahangolt felfüggesztés, beleértve az új, merevebb rugókat és lengéscsillapítók beállításait, fokozza a kezelhetőséget és még magával ragadóbb vezetési élményt kínál.