360°-os környezetvédelmi ellenőrzés az új E-osztályhoz

Mercedes-Benz E-Klasse, AMG Line; Exterieur: Verdesilber; Interieur: Nappaleder nevagrau/schwarz, Mittelkonsole in Metall-Mischgewebe silber hell Mercedes-Benz E-Class AMG line; exterior: verde silver; interior: Nappa leather neva grey/black, light silver metallic mixed fabric centre console

Teljes életciklus-értékelés

  • A modellsorozat környezeti hatásainak részletes dokumentációja
  • A Mercedes-Benz az új modellek fejlesztésének legkorábbi szakaszától kezdve figyelembe veszi a környezetvédelmi teljesítményt
  • A plug-in hibrid modellek az E-osztály kínálatának felét teszik ki a bevezetéstől kezdve

Exkluzív Mercedes podcastok a Begurulva és a podCARs oldalakon, valamint spotify (ITT és ITT) és youtube (ITT és ITT) csatornáinkon!

A Mercedes-Benz 2005 óta tesz közzé környezeti információkat termékeivel kapcsolatban. Az úgynevezett „360°-os környezetvédelmi ellenőrzés” az adott jármű átfogó ökológiai lábnyomán alapul, és független szakértők ellenőrzik. A legutóbbi ellenőrzés az új E-osztály környezeti hatásait elemzi az E 300 e-vel (WLTP: villamosenergia-fogyasztás együttesen: 20,7-18,4 kWh/100 km; üzemanyag-fogyasztás együttesen: 0,8-0,5 l/100 km; CO₂-kibocsátás együttesen : 18-12g/km)[1]. A brosúra innen letölthető PDF formátumban.

A Mercedes-Benz két lehetséges forgatókönyvet hasonlít össze[2], hogy bemutassa a megújuló energia felhasználásának hatását a hálózatról tölthető hibrid töltésére: a járművezető vagy megújuló forrásokból, vagy a hagyományos EU-s villamosenergia-mixből származó áramot használ. Az első forgatókönyv szerint az E 300 e teljes életciklusa során a CO₂-kibocsátás csaknem fele a második forgatókönyvben szereplőnek. Mindkét számítás 250 000 kilométeres teljes megtett távolságon alapul.

Az új E-osztály piaci bevezetése óta a Mercedes-Benz nem kevesebb, mint három negyedik generációs plug-in hibrid modellt kínál. Az E 300 e elektromos hatótávolságának akár 118 kilométerre (WLTP)[3] történő növelésével a vezetők a mindennapi utazások nagy részét belső égésű motor használata nélkül is megtehetik. A navigációs rendszertől kapott útbaigazítási információk alapján az intelligens működési stratégia az útvonal legésszerűbb szakaszaira ütemezi az elektromos hajtás módot. Például a hibrid hajtásprogramban a rendszer az elektromos hajtást részesíti előnyben a városi területeken áthaladó szakaszokon. Az üzemeltetési stratégia olyan tényezőket vesz figyelembe, mint a navigációs adatok, a domborzat, a sebességkorlátozások és a forgalmi feltételek a tervezett útvonalon.

Fontos mérföldkövek a fenntartható mobilitás felé vezető úton – enyhe hibridek és plug-in hibridek
Az új E-osztály összes hajtáslánca villamosított, akár 48 voltos technológiával és integrált indító-generátorral felszerelt enyhe hibridként, akár plug-in hibridként. 2022 óta pedig a Mercedes-Benz teljesen elektromos járműveket kínál minden olyan szegmensben, amelyben a márka aktív.

Erőforrás-takarékos anyagok

Az új E-osztály 175 alkatrésze 99 kilogramm össztömeggel részben erőforrás-kímélő anyagokból (újrahasznosított polimerekből és megújuló nyersanyagokból) gyártható. A fenntartható anyag egyik példája a MICROCUT mikroszál. 45 százalékban újrahasznosított anyagból áll, és számos belső burkolóelemhez használják. Az ülések habja most először készül újrahasznosított anyagokból, amelyek a „tömegegyensúlyi megközelítés” szerint tanúsítottak. Ezeknek az anyagoknak a tulajdonságai megegyeznek a kőolajéval. Ez csökkentheti a fosszilis erőforrások iránti igényt, miközben megőrzi ugyanazt a termékminőséget.

Ambíció 2039

Az autóipar jelentős szereplőjeként a Mercedes-Benz AG támogatja a Párizsi Klímaegyezményt, és az éghajlatvédelmet üzleti stratégiája központi elemévé tette. A Mercedes-Benz Csoport célja, hogy 2039-re elérje a nettó szén-dioxid-semlegességet a teljes értéklánc mentén az új Mercedes-Benz járműparkban – a fejlesztéstől az ellátási láncon és a házon belüli gyártáson át a használati fázisig és a jármű-újrahasznosításig.

Nettó szén-dioxid-semleges termelés

A Mercedes-Benz termelése 2022 eleje óta nettó szén-dioxid-semleges a vállalat tulajdonában lévő összes gyárában. A vállalat már most is megújuló forrásokból származó villamos energiával fedezi teljes energiafelhasználásának mintegy 45 százalékát. Az a cél, hogy 2039-re a Mercedes-Benz összes gyártóüzeme világszerte 100 százalékban megújuló energiákkal dolgozzon, és CO₂-kibocsátás nélkül. Ez vonatkozik a Sindelfingeni üzemre is, ahol az E-osztályt építik. A Dürr csoporttal kötött hosszú távú stratégiai partnerség célja, hogy új mércét állítson fel a fenntarthatóság terén azáltal, hogy CO₂-mentessé teszi a járműfestést. Az összes szerződéses feltétel teljesülésétől függően a sindelfingeni Mercedes-Benz fényezőműhely a legújabb technológiákkal lesz felszerelve az elkövetkező néhány évben.

A cég arra törekszik, hogy gyáraiban növelje a megújuló energiatermelést. A 2024-es kezdeményezések között szerepel a sindelfingeni üzem fotovoltaikus technológiájának további bővítésére irányuló beruházás. Ez a helyszín emellett elkötelezett a hulladéktermelés és a vízfogyasztás folyamatos csökkentése mellett. További információkat itt talál.

A beszállítói hálózat szén-dioxid-mentesítése

A Mercedes-Benz az Ambition Letter-en keresztül foglalkozik az ellátási lánc szén-dioxid-kibocsátásával. Ez azt jelenti, hogy, a cég csak akkor engedélyezi a beszállítóknak az új szerződések megpályáztatását, ha írásban megerősítették, hogy legkésőbb 2039-ig nettó szén-dioxid-semleges termékeket szállítanak a Mercedes-Benznek – a cég saját klímacéljaival összhangban. A beszállítóknak csak az Ambition Letter aláírása után van lehetőségük kiválasztani őket a szerződésre. Ez kiváltja a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését a közvetlen beszállítók körében és az ellátási lánc mentén, ami az Ambition 2039 és a Mercedes-Benz célkitűzéseinek megfelelően előrehaladást eredményez. A Mercedes-Benz 2020 óta méri, hány beszállító ír alá a szándéknyilatkozatot. 2023-ban a Mercedes-Benz éves beszerzési volumenének 84 százalékát kitevő beszállítók írták alá az Ambíciós Levelet. Egy nyomkövető rendszer figyeli a károsanyag-kibocsátás időbeli csökkenését.

Körkörös gazdaságosság az akkumulátoros rendszerekben

A Mercedes-Benz holisztikus szemléletének megfelelően a körkörös gazdaságot is figyelembe veszi az akkumulátortechnológia fejlesztése során. 2023 márciusában a kuppenheimi üzemben a cég letette a hidrometallurgián alapuló akkumulátor-újrahasznosító gyár szimbolikus alapkövét. A hatóságokkal folytatott megbeszélésektől függően az összes vonatkozó lépésre kiterjed. Az innovatív eljárásnak több mint 96 százalékos újrahasznosítási kvótát kell lehetővé tennie. További információkért lásd itt. Ennek a technológiának az alapján a vállalat azt tervezi, hogy high-tech cégekkel együttműködve körkörös anyaggazdaságot hoz létre az akkumulátorok újrahasznosítására Kínában és az Egyesült Államokban.

Plug-in hibridekhez – zöld töltés útközben

2021 óta a Mercedes me Charge[4] lehetővé teszi ügyfelei számára, hogy zöld árammal töltsenek töltést nyilvános töltőállomásokon Európában, az Egyesült Államokban és Kanadában. A Mercedes me Charge hálózata a világ egyik legnagyobb töltési hálózata, több mint 1,5 millió töltőponttal – ebből körülbelül 600 000 Európában. És tovább növekszik. A zöld töltés zöldáram-tanúsítványokat használ annak biztosítására, hogy ha a megújuló energiákból származó áram még nem áll rendelkezésre a Mercedes me Charge töltési szakaszaihoz, akkor ezzel egyenértékű megújuló energiából származó villamos energia kerül a hálózatba. További információkért lásd itt.

Ezekről a témákról további információkat talál a Mercedes-Benz Group AG Fenntarthatósági jelentésében.

[1]A feltüntetett értékek WLTP CO₂-értékek, a 1. cikkben meghatározottak szerint. 2 Az (EU) 2017/1153 végrehajtási rendelet 3. sz. Az üzemanyag-fogyasztás kiszámítása ezen értékek alapján történik. A villamosenergia-fogyasztás számítása a VO 2017/1151/EU alapján történik.

[2] A számítások a Sphera Solutions GmbH LCA szoftverével és adatbázisával (SP2023.01 verzió) készültek.

[3] A hatótávolság számítása a VO +2017/1151/EU alapján.

[4] A Mercedes me connect „Mercedes me Charge” szolgáltatásának használatához külön töltési szerződést kell kötni egy kiválasztott külső szolgáltatóval szükséges, amelyen keresztül a terhelési folyamatok fizetése és számlázása történik. A Mercedes me connect szolgáltatások igénybevételéhez személyes
Mercedes me ID, valamint a Mercedes me connect szolgáltatások használati feltételeinek elfogadása.