94 éves korában elhunyt a Mercedes-Benz autóversenyzője, Ewy Baroness von Korff-Rosqvist
Az 1960-as években sikeres állóképességi versenyeken Mercedes-Benz versenyzőként dolgozik
Győzelem az 1962-es Argentin Túraautó Nagydíjon „tailfin” versenytúraautóval
Népszerű figura és példakép a nők számára a motorsportban
A Mercedes-Benz egykori autóversenyzője, Ewy Rosqvist 94 éves korában elhunyt 2024. július 4-én. „A Mercedes-Benz mindig emlékezni fog erre a rendkívüli nőre és eredményeire, és tiszteletben tartja az emlékét” – mondja Marcus Breitschwerdt, a Mercedes-Benz Heritage GmbH vezérigazgatója. „Sokat tett a motorsportért – ugyanakkor alakította a nőkről alkotott képet a motorsportban, különösen korának legerősebbjei ellen győztesként.”
A motorsport versenyzője Ewy Jensson néven született 1929. augusztus 3-án Stora Herrestadban (Ystad, Dél-Svédország). Szülei farmot vezettek, Ewy volt az egyetlen lány az öt gyerek között. A mezőgazdasági iskola elvégzése után, beleértve az állattenyésztési képzést, két féléven át állatorvosi tanulmányokat folytatott, és állatorvosi asszisztensi képesítést szerzett. Ebben a szakmában nagy területet gondozott, ahol szétszórt gazdaságok voltak. Ennek eredményeként került először kapcsolatba a Mercedes-Benzzel: édesapja vásárolt egy Type 170 S-t (W 136), amellyel a fiatal nő naponta akár 200 kilométert is megtett keskeny földutakon.
Egyre jobb vezetési időket ért el, és kiélezte vezetési reflexeit. „Utazás a pokolon keresztül” című önéletrajzában a következőképpen írja le ezt az időszakot: „Két év után már olyan jól vezettem, hogy este, a farmokon való minden megszakításom ellenére, általában másfél-két órát voltam vissza. korábban, mint a kollégáim.” Az autósport szerelmes mérnökével, Yngve Rosqvisttal kötött házassága 1954-ben hozta kapcsolatba a fiatal svédet a rallyval: 1954-ben elkísérte férjét a Midnight Sun Rally-ra (Svenska Rallyt till Midnattssolen), és először ült a kormányon: „Megengedték, hogy vezetni néhány köztes szakaszon, és annyira élveztem, hogy úgy döntöttem, mielőbb részt veszek egy rallyn” – emlékezett később a versenyző. 1956-ban aztán a Midnight Sun Rally-val kezdődött. Néhány évvel később férjével elváltak útjai.
Ewy Rosqvist nagyon sokat foglalkozott a rallyval, négyszer megnyerte a női kupát az 1000 tó Finn Rallye-n, és a női besorolást számos más rallyn Európa-szerte. 1959-ben megnyerte a női Európa Kupát egy Volvóval Pat Moss, Stirling Moss nővére előtt. A trófeát 1960 januárjában vehette át a Monte Carlo Rally díjátadó ünnepségén, amelyet Grace Patricia monacói hercegnő adott át. Ewy Rosqvist 1960-ban és 1961-ben is megnyerte ezt a trófeát. 1959-ben és 1961-ben a nemzetközi rallyn (Coupe des Dames) is megszerezte a női trófeát.
Sikeres elköteleződése a ralivezetés magánszenvedélyeként hosszú távon már nem párosulhat a munkával. Így 1960-ban Ewy Rosqvist szerződést kötött a Volvo munkavégzésével. Két évvel később a Mercedes-Benz behozta a sikeres raliversenyzőt a stuttgarti versenycsapatba, társpilótájával, Ursula Wirth-tel. Rosqvist és Wirth először indult el a négynapos Svenska Rallyt Midnattssolenig (1962. június 12-16.) Mercedes-Benz 220 SE-vel, és megszerezte a női kupát. Ezt követte a 6. hely a 22. Rajd Polski-n (1962. június 2–6.) és a 12. hely a Liège–Szófia–Liège Rallyn (1962. augusztus 29.–szeptember 3.). Az 1000 tó Rallye (1962. augusztus 17-19.) „Coupe des Dames” versenyén, amely mintegy 2000 kilométeren fut végig Finnországon, a Rosqvist/Wirth női csapat áll a dobogó legfelső fokára, mielőtt a duó végül megnyerné az argentinokat. Túraautó Nagydíj (1962. október 25-től november 4-ig). Ewy Rosqvist minden szakaszt a legjobb időben teljesít. Ráadásul az előző év győztes csapatához (Walter Schock és Manfred Schiek, szintén Mercedes-Benz 220 SE-ben) képest 121,234 km/h-ról 126,872 km/órára növelte az átlagsebességet.
A következő években Ewy Rosqvist továbbra is kiváló pozíciókat szerzett a neves rallykon és állóképességi versenyeken. 1963-ban ez magában foglalta az összesített 16. helyezést és a női kupagyőzelmet a Monte Carlo Rallyn, a 12. helyet a 11. International Rally Acropolison, a 2500 köbcentiméterig terjedő osztálygyőzelmet a nürburgringi hatórás versenyen (Ursula Wirth-el). és Eberhard Mahle), valamint a 3. helyet az Argentin Túraautó Nagydíjon csapattársaik, Eugen Böhringer és Klaus Kaiser, valamint Dieter Glemser és Martin Braungart mögött, egyenként 300 SE-ben (W 112).
1964-ben Ewy Rosqvist Eva-Maria Falkkal együtt megnyerte a 2500 köbcentiméterig terjedő kategóriát a Monte Carlo Rallyn, és az 5. helyet szerezte meg a Monte Carlo Rallyn. Hely az Akropolisz Nemzetközi Rallyn, és megszerezte a 3. helyet a Spa–Szófia–Liège Rallyn. A sikeres svéd pilóta végül az 1964-es Argentin Túraautó Nagydíjon fejezte be aktív pályafutását, amelyet Eva-Maria Falkkal a 3. helyen végzett. Ugyanezen év júniusában Ewy Rosqvist a stuttgarti régi kastély kápolnájában feleségül vette a Mercedes-Benz akkori motorsport igazgatóját, Alexander von Korff bárót.
Férje 1977-es halála után Ewy von Korff-Rosqvist bárónő még néhány évig Stuttgartban élt. Később visszatért Stockholmba, de mindig is szoros kapcsolatban maradt a márkával, a Mercedes-Benz Classic márkanagyköveteként is. 2019-ben egy rövidfilmben számol be az 1962-es Argentin Túraautó Nagydíjon aratott győzelméről. „Ewy Rosqvist: An Unexpected Champion”, amely a Mercedes-Benz USA YouTube csatornáján keresztül érhető el: Ewy Rosqvist: An Unexpected Champion – YouTube.
Tudtad?
- A Mi az a blogger pont hu, az Egyszer már láttam autót pont hu, a Teszt a lelke mindennek pont hu, a GaszTROLL pont hu és a Trollverda pont hu honlapok, valamint a Begurulva – autó és kütyümustra és a podCARs pont hu podcast csatornák a Médiabirodalom lapcsoporthoz tartoznak!