Hibrid tehergépkocsi a Toyota-csoport teherjármű-specialistájától
Jövőre Japánban debütál a Hino világelső hibridje, amely navigációs adatok alapján optimalizálja a fékenergia-visszanyerést.
Négy éve jelentette be a Hino, a Toyota-csoporthoz tartozó haszonjármű-gyártó, hogy hibrid hajtáslánccal szereli fel Profia modellcsaládját. A belső tesztek szerint akár 15 százalékkal csökkentheti a nehéz tehergépkocsi fogyasztását és CO2-kibocsátását az a rendszer, amely háromdimenziós térképadatok és mesterséges intelligencia alkalmazásával optimalizálja a fékenergia-visszanyerést.
„A nehéz teherjárművekről mindenki azt gondolja, hogy nem ideálisak a hibrid technológia alkalmazására, hiszen normál üzemben hosszasan haladnak egyenletes sebességgel, lassítás vagy megállás nélkül” – írja a gyártó arról a kihívásról, amelyre végül egy világelső újítással találtak megoldást.
Amikor ugyanis lejtőn halad a jármű, hatalmas tömege miatt rendkívül jelentős energia szabadítható fel. Ezért a világon elsőként olyan új hibrid vezérlést dolgozott ki a Hino, amely háromdimenziós térképadatok, műholdas helymeghatározás és egyéb, közelebbről nem részletezett paraméterek alapján előre feltérképezi az útvonal domborzati viszonyait, mesterséges intelligenciát alkalmazva kiszámítja a terheléseket, és ez alapján szabályozza a hibrid rendszer vezérlését. Természetesen az üzemi féket is úgy állították be, hogy – a fejlett hibrid személygépkocsikhoz hasonlóan – elsődlegesen ne a súrlódó, hanem a regeneratív technológia lassítsa a járművet.
A lítium-ion akkumulátorcsomaggal szerelt technológia változatlan terhelhetőség és hatótávolság mellett mérsékli a zaj- és rezgésszintet, és ezzel pihentetőbbé teszi a vezetést a pilóta számára, katasztrófahelyzetben pedig a lítium-ion akkumulátoros rendszer külső fogyasztók táplálására szolgáló áramforrásként szolgálhat.
Japánban 2019-től forgalmazzák a hibrid Profia szériát. Mivel a Hino összesített CO2-kibocsátásának mintegy 70 százalékát a nehéz teherjárművek teszik ki, a fejlesztéstől a flottaszintű emisszió radikális csökkenését várják, különösen, ha megkezdődik a modellcsalád nemzetközi értékesítése is. Ez nem csak a törvényi emissziós szabályozások betartása miatt fontos: a Toyota-csoport tavaly meghirdetett „2050-es környezetvédelmi kihívása” előírja, hogy az évszázad derekára a konszern által gyártott járművek széndioxid-kibocsátását a jelenlegi értékek tíz százalékára, a gyártással és a hulladékfeldolgozással járó CO2-emissziót pedig nullára csökkentsék.
A Hino egyébként 2002 óta gyárt különböző formátumú hibrid buszokat és könnyű haszonjárműveket, 2014-ben pedig bemutatták a világ első olyan hűtőkamionját, amely dízel-elektromos hibrid hajtásláncáról hajtotta meg a hűtőkompresszort. A megoldás 150 kilogrammal kisebb rendszertömeget, egyenletesebb hűtési teljesítményt és csendesebb üzemet eredményezett. Az egyszerűsített hűtőrendszer a karbantartási igényt is csökkentette.
Fotók: Hino