Kiterjesztett valóságot használnak a Lexus márkaszervizeiben
Hat hónapos kísérleti projektet indít útjára a Lexus Európa öt országában. A kiterjesztett valóság (Augmented Reality) segítségével nagyságrendekkel gyorsabban és rugalmasabban oldhatók meg az esetleges műszaki kérdések és meghibásodások, és ez csak a kezdet.
Június óta furcsa szemüvegben dolgoznak az osnabrücki Lexus márkakereskedés szerelői: a kifejezetten ipari alkalmazásokhoz kifejlesztett, védőfelszerelésekkel és optikai szemüvegekkel is kompatibilis RealWear HMT-1 kiterjesztett valóságú (AR) szemüveg új korszakot nyithat nemcsak a javítások és karbantartások, de az ügyfélkapcsolatok terén is.
A Lexus márkaszervizei a legmagasabban kvalifikált szakembereket foglalkoztatják világszerte, ám a járművek kifinomult, összetett műszaki tartalma miatt előfordulhat, hogy egy-egy feladathoz érdemes az adott témakörben különösen felkészült szakértő segítségét kérni. Ez garantálja a probléma maradéktalan megoldását, viszont természeténél fogva időt rabló folyamat: amíg a szakértő ellátogat az érintett márkakereskedésbe, az ügyfél várakozni kényszerül.
Erre ígér azonnali és hathatós megoldást a kiterjesztett valóság: a szerelő AR szemüvege által közvetített kép valós időben jelenik meg a regionális vagy globális szakértő számítógépén, így mindketten ugyanazt látják, ugyanakkor. A szemüveg beépített mikrofonja és fülhallgatója révén a szakemberek meg is beszélhetik a problémákat, de a szakértő akár vizuális segítséget is nyújthat a szerelőnek: számítógépéről fényképet vagy műszaki dokumentációt küldhet annak AR szemüvegére; a dokumentum azonnal megjelenik a felhasználó látómezejében, így a javítást támogató ismeretanyag rögtön, hatékonyan átadható.
A rendszer nemcsak a központi szakértővel, de az ügyféllel is képes összekapcsolni a szerelő szemüvegét. Így a tulajdonos anélkül követheti nyomon a szerelési folyamatot, hogy ott állna autója mellett: ez mindenki számára kényelmesebb és biztonságosabb így. A szemüveg a legváltozatosabb adatátviteli csatornákon (Bluetooth, WLAN, USB, GPS) képes adatokat továbbítani, így a jövőben az is elképzelhető lesz, hogy az ügyfél nemcsak a helyszínen, az ügyfélváróban kávézva nézheti végig telefonja képernyőjén a karbantartást, hanem akár az irodájában is, egy erre a célra szolgáló linken keresztül. A technológia a jelenlegi videotelefon megoldásoknál jobb minőségű képet és hangot biztosít, nem utolsósorban a fejlett zajszűrő mikrofonnak köszönhetően, amely a műhely rendszerint magas háttérzaját kirekesztve csak a szerelő hangját viszi át az ügyfélnek.
A kísérleti projekt Németország mellett további négy országban, Olaszországban, Spanyolországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában (Európa öt legnagyobb nemzeti újautó-piacán) zajlik, júniustól egészen decemberig. Amennyiben a tapasztalatok kedvezőek, a technológia számos egyéb szolgáltatás bevezetését is lehetővé teszi. A regisztrált ügyfelek például élő webközvetítésen keresztül ismerhetnek meg új termékeket vagy szolgáltatásokat, de akár az online értékesítés folyamatában is szerephez juthat a kiterjesztett valóság: az ügyfél kedvenc karosszékében ülve ismerheti meg közelről a jármű részleteit, és kaphat mindenre kiterjedő információt a modellről. Egy harmadik felhasználási terület a biztosítási ügyek rendezése: a kárszakértő a távolból, monitoron keresztül szemlézheti a járművet, így gyorsabban és költséghatékonyabban rendezhetők az ügyek, és az ügyfelek is hamarabb kaphatják vissza gépkocsijukat.
Fotók: Lexus