Szoftverforradalmat készít elő a Toyota
Az önvezető autók vezérléséhez olyan összetett szoftverekre van szükség, amelyeket a jelenlegi módszerekkel már nem lehet hatékonyan megírni. Ezért a Toyota 2,8 milliárd dollárral támogatja az új szoftverfejlesztési metódusok kidolgozását.
Egy 10-12 évvel ezelőtti autó vezérlő szoftvere pár tízezer kódsorból állt. Ehhez képest az autonóm közlekedésre képes gépjárműveket irányító programok több millió sorból fognak állni, miközben a megírásukra fordítható idő – a rendkívül rövid és intenzív fejlesztési határidőnek köszönhetően – természetesen nem nő a százszorosára, de még a duplájára sem nagyon. Ezt felismerve a Toyota egy teljesen új fejlesztési irányba tett rendkívüli lépést: hatalmas léptékű, 2,8 milliárd dolláros (körülbelül 785 milliárd forintos) beruházással igyekszik biztosítani, hogy szoftverfejlesztői ugyanolyan kiváló hatásfokkal dolgozzanak, mint a legendás Toyota gyártási rendszert (TPS) alkalmazó gyártóüzemek.
A Toyota, valamint két legnagyobb beszállítója, a Denso és az Aisin Seiki első lépésként egy vadonatúj vegyesvállalatot hozott létre Japánban. A névadó autógyártó 90 százalékos tulajdonában álló, Toyota Research Institute-Advanced Development elnevezésű cég élére kinevezett James Kuffner kezdetben körülbelül négymilliárd dolláros büdzsé felett rendelkezik, amelynek célja, hogy a Toyotát a szoftverfejlesztés terén is az élvonalba tartozó, új mobilitási szereplővé emelje.
Az egykoron a Google robotikai és felhő alapú kutatási tevékenységeit irányító Kuffner szerint a programozók jelenlegi munkamódszere, azaz, hogy elemenként igyekeznek megoldani összetett problémákat, majd hosszú éveket töltenek el azzal, hogy megpróbálják összefércelni az így kapott részeket – elavult. Elképzelése szerint folyamatosan, az írással párhuzamosan kell ellenőrizni, hogy a programok alkalmasak-e olyan összetett hardverek vezérlésére, mint a Toyota személy- és haszonjárművei. Az úgynevezett soronkénti validációt az űrkutatásban és a katonai jellegű szoftverfejlesztésben már évek óta használják, most ugyanezt szeretné meghonosítani az autóiparban a Toyota.