• Egyéb

A Volvo 360c tanulmány az autonóm közlekedés egységes biztonsági szabványainak fontosságára hívja fel a figyelmet

Új 360c autonóm járműtanulmányával az autonóm technológiák bevezetésének egyik legnagyobb kérdésére kínál választ a Volvo Cars, egyben javaslatot téve egy olyan, globális kommunikációs szabványra, amelyen keresztül az autonóm gépjárművek biztonságosan cserélhetnek információt a közlekedés egyéb résztvevőivel.

Az autonóm közlekedés és a biztonság egymással szorosan összefüggő fogalmak; a technológia olyan hatalmas jelentőségű változást hozhat a közlekedésbiztonság terén, mint amikor a Volvo Cars 1959-ben feltalálta a hárompontos biztonsági övet.

Az autonóm technológiát azonban nem lehet egyik napról a másikra bevezetni. Így a teljesen autonóm gépkocsik először egy vegyes forgalmi környezetben fognak megjelenni, ahol az emberi sofőr nélküli járművek hagyományos gépkocsikkal fognak osztozni az utakon.

Ilyen forgalmi helyzetben már nem lesz kivel szemkontaktust felvenni, nem fogjuk tudni kiismerni a másik autós szándékát, ami pedig ma még kulcsszerepet játszik a mindennapos közlekedési szituációk megoldásában.

A 360c fejlesztési programjának keretében a Volvo Cars biztonsági mérnökei nem kisebb célt tűztek ki maguk elé, mint hogy felmérjék, hogyan lehetne biztonságos kommunikációs csatornát teremteni a teljesen autonóm gépkocsik és a közlekedés egyéb résztvevői között.

Ennek során fontos volt, hogy egy olyan, univerzálisan érvényes szabványt hozzanak létre, amelynél teljesen mindegy, hogy milyen típusú, milyen gyártmányú autonóm gépkocsival van dolgunk.

A 360c kommunikációs rendszere külső hangok, színek, grafikus elemek és animációk, valamint ezek kombinációja segítségével közli a kívülállókkal a jármű szándékait. Így mindig, mindenki számára tökéletesen egyértelmű lesz, hogy a következő pillanatokban mit fog tenni az autó.

A 360c biztonsági kommunikációs technológiájának feladata, hogy a jármű egyértelműen közölje környezetével szándékait, ugyanakkor soha nem ad utasítást vagy útmutatást a közlekedés többi résztvevőjének.

„Hisszük, hogy univerzális, szabványos kommunikációs módszerre van szükség, hogy a közlekedésben részt vevők kivétel nélkül könnyedén tudjanak kommunikálni bármely autonóm gépkocsival, függetlenül annak gyártmányától.” – mondta Malin Ekholm, a Volvo Cars biztonsági központjának alelnöke. „Ugyanakkor az is fontos, hogy ne mondjuk meg másoknak, hogy mit lépjenek, ugyanis csak így kerülhetők el az esetleges félreértések. Kutatásaink kimutatták, hogy a teljesen autonóm gépjárművek ily módon tudnak a legbiztonságosabban kommunikálni a közlekedés más résztvevőivel.”

A 360c a Volvo Cars elképzelése a közlekedés autonóm, elektromos, hálózatba kapcsolt, biztonságos jövőjéről, amely vadonatúj piacokat nyithat meg a Volvo Cars előtt, növekedési lehetőséget teremtve a vállalat számára.

A tanulmány az autonóm gépjárművek négy lehetséges felhasználási területét (alvóhely, mozgó iroda, nappali szoba és szórakozásra szolgáló tér) térképezi fel, amelyek mindegyike újraértelmezi az utazás jelenleg érvényes fogalmát.

Az alvófülke kapcsán a Volvo Cars biztonsági mérnökei azt is megvizsgálták, hogy a különböző elképzelhető testtartások milyen módon befolyásolhatják az utasok biztonságát a jövőben. Az alvófülkéhez tartozó, különleges biztonsági takaró egy olyan, lehetséges jövőbeli rendszert vetít előre, amely a hárompontos biztonsági övhöz hasonlóan működik, ám kifejezetten a fekvő testhelyzetben utazó személyekhez adaptálva.

A 360c potenciálisan egy teljesen új ügyfélcsoporttal teremthet kapcsolatot a Volvo Cars számára, valamint a közlekedés jövőjét, a várostervezést, az infrastruktúrát és a modern társadalom környezeti lábnyomát is megváltoztathatja.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/09/14/ime-a-volvo-cars-360c-autonom-tanulmanyauto/