Brutális hibrid lehet a Lexus UX F
Hamarosan új taggal gyarapodhat a Lexus idén tízéves szupersport-modellcsaládja. A beavatkozás alanya a márka legújabb típusa, az UX városi szabadidőjármű, a módszer pedig teljességgel formabontó.
„Az UX megalkotásával nem pusztán az volt a célunk, hogy egy megfizethető modellt kínáljunk az ügyfeleinknek, hanem hogy egy olyan vevőkört célozzunk meg, akik kifejezetten erre a csomagra vágytak” – idézte Chika Kakót, a Lexus UX projekt igazgatóját a WhichCar nevű ausztrál autós szakfolyóirat. A Lexus alelnöke a márka új, városi szabadidőjárművének helyi bemutatóján válaszolt az újságírók kérdéseire, mindenekelőtt arra, hogy tervezik-e nagy teljesítményű verzió építését.
Az érdeklődés jogos és nem alaptalan: mindössze tíz év alatt a Lexus F modellcsaládja a nagy hagyományokkal rendelkező európai és észak-amerikai luxus-sportautók versenyképes ellenfelévé nőtte ki magát, és nem csak az elhivatott rajongók gondolják úgy, hogy ideje volna bővíteni a jelenleg két tagból, a GS F szedánból és az RC F szupersport-kupéból (mindkettő ugyanazzal a 477 lóerős 5.0 V8 szívómotorral) álló családot. Erre az LC kupénak van a legnagyobb esélye; az elegáns túraautót máris sokan hírbe hozták egy állítólagos 600 lóerős, 4.0 literes turbómotorral. Ugyanakkor a paletta másik végén most debütált UX városi crossover is kiváló adottságokkal rendelkezik ahhoz, hogy hivatásos sportolásra adja a fejét.
A Toyota kompakt padlólemezére (GA-C) épülő modell rendkívül merev vázszerkezete mellett könnyített karosszériaelemek alkalmazásával vitték lejjebb nemcsak a tömegét, de a tömegközéppontját is (utóbbi a legalacsonyabb a kategóriában) az autónak, amely így pontosabban vezethető, ívmenetben is stabilan viselkedik. Ehhez jön még hozzá az aerodinamikailag optimalizált hátsó lámpatest: ennek profilja diszkrét légterelőként segít megelőzni a teljesítményt felemésztő légörvények kialakulását. Az alapok adottak tehát egy tökéletes útfekvésű, nagy teljesítményű modell kifejlesztéséhez – de nemcsak a műszaki háttér, hanem a márka közeli jövőre vonatkozó elképzelései is támogatják az UX F érkezését.
„Szeretnénk egy sportosabb, koncentráltabb képet kialakítani a hibrid technológiáról. Nem beszélhetek konkrétumokról, de szándékunkban áll és komoly célunk ebbe az irányba elmozdulni” – tette hozzá Kako asszony. A Lexus anyavállalata, a Toyota éppen a vadonatúj Corolla bevezetése kapcsán teríttette ki nagyteljesítményű modellekkel kapcsolatos kártyáit. A világ legnagyobb számban eladott családi autója hamarosan kétféle hibrid hajtáslánccal, egy takarékossal és egy nagy teljesítményűvel kerül piacra. A pletykák szerint ezt a szemléletet követve a jelenlegi UX hibrid 178 lóerős erőforrása mellé érkezhet a nagyobb teljesítményű is változat is. A GS 300h 3.0 literes, soros négyhengeres motorra épülő rendszere például 223 lóerőt ad le, de ahhoz, hogy az UX F sikerrel felvehesse a versenyt a Mercedes-AMG GLA 45 (381 LE) vagy az előző generációs Audi RS Q3 (340 LE) ellenében, alighanem ennél is többre lesz szükség.
„Az autónak mindene megvan ahhoz, hogy egy komoly F verziót építsünk belőle, de ezt még alaposan át kell gondolnunk. Ha ügyfeleink szeretnének egy nagyteljesítményű kivitelt, megvizsgáljuk és megfontoljuk ennek lehetőségét – emelte ki Chika Kako, de következő mondatával máris azt látszik erősíteni, hogy többről lehet szó egyszerű elméleti lehetőségnél: „A hibrid hajtáslánc esetében a villanymotor hangolása és kalibrálása alapvetően befolyásolhatja az autó menetdinamikáját. Jelenleg az ebben rejlő lehetőségeket vizsgáljuk, optimalizálva a megvalósítást.”
Az UX F leendő fejlesztőinek még egy komoly akadályt kell legyőzniük: az F-család eddigi típusai kivétel nélkül hátsókerék-hajtásúak voltak, az UX viszont alaphelyzetben elsőkerék-hajtású. Az Egyesült Államokban forgalmazott hibrid verziónak ugyanakkor csak a benzinmotorja hajtja a kormányozott kerekeket, a villanymotor a hátsó tengelyre fejt ki erőt. Ez utóbbi teljesítményének és karakterének módosításával tehát a hátsó kerekek hajtására helyezhetik a hangsúlyt, így az UX F betarthatja a kategória íratlan szabályait.