• Egyéb

Új fázisába lép a Toyota üzemanyagcellás teherszállítási projektje

A Los Angeles-i teherkikötőben végzett, sikeres kísérleti üzemet követően a közutakon folytatódhat a Toyota hajtáslánc-technológiájával felszerelt, hidrogén üzemű nyergesvontatók alkalmazása.

A Portal Projekt eddigi költségvetését gyakorlatilag megduplázva, 41 millió dolláros támogatással járult hozzá a Toyota és partnerei által vezetett hidrogén üzemanyagcellás áruszállítási program megvalósításához a kaliforniai légtisztasági ügynökség (California Air Resource Board, CARB). Ezzel új szintre léphet a projekt, amely évente 465 tonna CO2-tól mentesíti az érintett földrajzi területet.

A Toyota másfél évvel ezelőtt jelentette be a nagyszabású hidrogén üzemanyagcellás projekt indítását, és 2017 őszén munkába álltak a két darab – a Mirai szedánból származó – üzemanyagcellával és egy 12 kWh akkumulátor-csomaggal felszerelt, 670 lóerős, 1796 Nm nyomatékú nyerges vontatók, amelyek a Los Angeles-i teherkikötő területén végeztek rövid távú árumozgatást. A 40 tonna össztömegű szerelvények egyetlen feltöltéssel 320 kilométert képesek megtenni, az elmúlt nem egészen egy év leforgása alatt kilométerek ezreit tették meg olyan körülmények között, amelyben belsőégésű motorral szerelt társaik rendkívül kedvezőtlen károsanyag-kibocsátással és hatásfokkal üzemelnek.

Az elmúlt időszak kedvező tapasztalatai nyomán, a jelentős kormányzati támogatásnak is köszönhetően most következő fázisába léphet a projekt: tíz új, a programban jelenleg is részt vevő Kenworth T680-as platformját, a Toyota FCEV technológiájával kombináló, emissziómentes nyerges vontatót állítanak szolgálatba, a meglévő kutak mellé két nagykapacitású hidrogéntöltő állomást telepítenek, valamint négy darab hidrogén üzemű árumozgató gépet (villás targoncákat és vontatókat) helyeznek üzembe. A több lépcsőben megvalósuló fejlesztés közvetlen célja, hogy olyan infrastruktúrát építsenek ki, amely lehetővé teszi a hidrogén üzemű teherjárművek zavartalan, mindennapos közlekedését a Los Angeles-i teherkikötő és az attól több mint 450 kilométerre fekvő, kaliforniai Merced megye között. A hosszú távú célkitűzés viszont nem kisebb, mint hogy megvalósítsák a „parttól partig” tartó hidrogén folyosót, azaz Észak-Amerikában megvalósuljon az egész országot átszelő, emissziómentes teherszállítás álma.

http://egyszermarlattamautot.hu/2018/06/19/ez-lesz-a-megoldas-a-co%E2%82%82-kibocsatas-csokkentesere/