Elkezdődött a szezon – Itt a téli kerékcsere ideje
Korábban kezdődött az idei évben a hűvös időjárás miatt a téli kerékcsere szezonja. A piacvezető gumiabroncs nagykereskedelmi vállalat, az Abroncs Kereskedőház 11 budapesti szervizében ezekben a napokban már több mint 70 százalékos a szerelőállások kihasználtsága, és a nagy rohamot még hetekkel későbbre várják a szakemberek. Az autósoknak az elmúlt évhez képest csaknem 5 százalékos drágulással kell számolniuk az emelkedő gyártási költségek és a forint árfolyama miatt.
„A flottával rendelkező cégek már hetek óta készülnek és sorban cseréltetik télire nyári abroncsaikat, de a reggeli hideg időjárás miatt egyre több magánszemély is követi a példájukat. Idén ezért hivatalosan is elkezdődött a téli kerékcsere szezonja és várhatóan november végéig kitart majd. Az elkövetkező hetekben a 11 budapesti szervizünket több tízezer autós keresi majd fel” – ismertette Pollák Péter, az Abroncs Kereskedőház kereskedelmi és marketingigazgatója. A vállalat idén 20 százalékkal több szerelőállással készült a szezonra, de így is érdemes időben előjegyzést kérni, mert október végén még nagyobb forgalom és sorbaállás várható a szervizekben. Az országosan tapasztalható munkaerőhiány miatt biztosan lesznek viszont olyan országrészek, ahol csak jelentős, akár több hetes várakozással kerülnek sorra az autósok.
Az autósoknak számolniuk kell azzal, hogy az idei évben mintegy 5 százalékkal drágultak a gumiabroncsok egyrészt a forint árfolyama, másrészt a gyártáshoz szükséges alapvető nyersanyagok – szénszármazékok, a szintetikus és természetes gumi, valamint az acél árának – újabb világpiaci növekedése miatt. Így két év alatt a szektorban tapasztalt áremelkedés mértéke egyes termékeknél elérheti a 10 százalékot is.
„Felméréseink alapján minden évben lesznek olyanok, akik nem cseréltetik le nyári abroncsainkat, pedig télen ez komoly kockázat az autóban közlekedőkre nézve, hangsúlyozta Pollák Péter. A csúszós úton a nyári gumival felszerelt autónak háromszor annyi fékútra van szüksége, mint a téli abroncsokon futó gépkocsiknak. Ezen kívül figyelmet kell fordítani az abroncs profilmélységére is. Egy új, személyautóra tervezett abroncs esetében a profilmélység 6-12 milliméter között van, viszont a 4 milliméter alatti mintázat mélységű téli abroncsok veszítenek tapadásukból hóban, latyakban. Veszélyes helyzetekben még hó sem kell, elég egy falevelekkel teli vizes útszakasz, hogy a kopott gumik úgy csússzanak, mintha jégen közlekednénk. Ezért a biztonságos közlekedés érdekében fontos, hogy megfelelő állapotú abroncsokat szereltessünk fel.”
A szakemberek szerint a hidegben nemcsak a havazás miatt célszerű téli abronccsal járni, hanem azoknak a hideg időjáráshoz kifejlesztett speciális anyagösszetétele miatt. A nyári abroncs a télinél keményebb anyagból készül, hogy az 50-60 fokra hevült aszfalton is jól funkcionáljon. A hideg útburkolaton viszont kevésbé tapad, így nem biztonságos. Közlekedésbiztonsági szempontból nem hibázhat az, aki akkor is kér október végére időpontot, amikor még viszonylag jobb idő van. Inkább legyen fenn a téli abroncs két héttel hamarabb, minthogy a hirtelen beálló fagyban nyári abroncson „korcsolyázzunk”.
A piacvezető kereskedőcég képviselője kiemelte: „azért vagyunk, hogy ügyfeleink biztonságban közlekedjenek minden nap. Érdemes már most bejelentkezni a téli gumi cserére, ha az ember szeretné a sorban állást elkerülni.”