Ha kigyullad az autó
Szeptember második hétvégéje különösen fekete lett: péntek éjféltől vasárnap éjfélig 154 személyi sérüléses közlekedési balesetben 11 ember vesztette életét, és több autó is kigyulladt. Ezért megkérdeztük az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságot, miért gyulladhat ki egy autó, és ha már ég, mi a teendő.
Az OKF-től kapott tájékoztatás szerint idén jelentően nőtt az autós tűzesetek száma. Január 1. és augusztus 31. között 319 esetben volt szükség tűzoltókra és összesen 408 esetről érkezett bejelentés a katasztrófavédelemhez. Tavaly ugyan ebben az időszakban 282 esetben hívták ki a tűzoltókat, ugyanakkor 339 bejelentés érkezett ilyen esetekről.
Karambol esetén az a legfontosabb, hogy mielőbb áramtalanítsuk a járművet. Sokszor előfordul, hogy a motor lefulladt, de a gyújtást nem vették le, ezért a segítségnyújtáskor az első mozdulatunk az legyen, hogy levegyük a gyújtást, illetve – ha biztonságosan fel tudjuk nyitni a motorháztetőt –, az akkumulátorsaruk lehúzásával végezzük el az áramtalanítást.
Minden esetben óvatosan, lassan és oldalról nyissuk fel a motorháztetőt, hiszen előfordulhat, hogy a levegő-utánpótlás hiánya miatt csak izzik valami a motortérben. Ha valaki ilyenkor hirtelen felnyitja a motorháztetőt, az izzó, kezdődő tűz hirtelen levegőt kap és fellángol: hirtelen kicsap a motorháztető alól. Ha van nálunk tűzoltó készülék, a motorháztetőt csak annyira nyissuk fel, hogy a résen keresztül befújhassuk a tűzoltó készülék tartalmát.
Nem csak karamboltól gyulladhat ki az autó
A motortérben keletkezett tüzek esetében jellemzően az üzemanyagellátó-rendszerből jut ki az üzemanyag, vagy valamilyen kenőanyag, amelyet a motor, a csapágyak, vagy az ékszíj súrlódása keltette hő gyújt meg. A motortérben keletkező tüzek terjedését elősegítik az olajlerakódások, zsíros szennyeződések. Az elektromos rendszer meghibásodásából jellemzően csak kisebb tüzek, füstölések alakulnak ki, vezetékek olvadnak össze. A futóműtüzek általában a fékek, csapágyak elhasználódásához, meghibásodásához köthetők. A tüzek kialakulása függ a jármű műszaki állapotától, életkorától, karbantartottságától, valamint a megtett kilométerek számától is.
Ezért amennyiben égett szagot vagy füstöt érzünk vezetés közben, álljunk félre és ellenőrizzük az autónkat. A gépjárművek tüzei általában ugyanis gyors lefolyásúak, hiszen rengeteg éghető anyag található az utastérben, a műszerfalban és a motortérben egyaránt. Az üzemanyagtartály sérülése esetén további veszélyforrást jelent a kifolyó benzin, gázolaj vagy etanol, kiáramló gáz. A motortérben kialakult tűz a levegőelvezető rendszereken keresztül rövid idő alatt az utastérbe juthat.
Mivel oltsunk?
Az autókban található elektromos berendezések és a motortérben lerakódó éghető anyagok miatt a különböző habbal oltó berendezések alkalmazása a legcélszerűbb. A személyautókban nem kötelező elhelyezni tűzoltó eszközt, de mindenféleképpen ajánlott a beszerzése. A gyors reagálás és az oltás azonnali megkezdése révén az autóban keletkezett károk jelentősen csökkenthetőek. Emellett más, bajba jutott autóstársunknak is segítséget tudunk nyújtani, ha van nálunk tűzoltó készülék.
Hogyan előzhetjük meg a tüzet?
A katasztrófavédelem szakértői szerint a gépjárműtüzek egy kis odafigyeléssel megelőzhetők, ha az autót rendszeresen karbantartják: ha ellenőrzik a különféle folyadékok szivárgását, az elektromos vezetékek állapotát, valamint azt, hogy megfelelően zár-e a tanksapka. Ezért csak megfelelő műszaki állapotban lévő autóval keljünk útra.
Az utastérben keletkező tüzek gyakran az utasok gondatlanságára vezethetők vissza. Gyakori, hogy dohányzás közben a rossz helyre hulló, izzó hamu, leeső, vagy ablakon kidobott, de a huzat miatt visszaröppenő csikk gyújtja meg az üléshuzatot, vagy az utastér más, éghető anyagból készült tárgyait. A járművek csomagterében jellemzően akkor keletkezik tűz, amikor az ott elhelyezett éghető anyagot nem megfelelően rögzítették.