A jövőbe vezető út elektromos autókkal van kikövezve
Schneider Electric tanácsok az elektromos közlekedés infrastruktúrájának kiépítéséhez
A Bloomberg 2018-as Electric Vehicle Outlook jelentése szerint 2040-reaz újautó-értékesítések55 százalékát, illetve a teljes járműállomány 33 százalékát elektromos autók adják majd. Napjainkban tehát már nem az a kérdés, hogy átállunk-e az elektromos közlekedésre, hanem az, hogy mikor és hogyan megy végbe ez az átalakulás. Ehhez mind a járművek üzemeltetésében, mind a kapcsolódó infrastruktúra kiépítésében fontos lépésekre van szükség, az érintett vállalatoknak pedig számos kérdést kell átgondolniuk. A téma a Hungexpón éppen zajló Automotive Hungary rendezvény kapcsán különösen aktuális. Ezért a kiállítás egyik résztvevőjeként a Schneider Electric, az elektromosautó-töltők piacának szakértője és meghatározó szereplője összegyűjtötte a legfontosabb pontokat, illetve tippeket a felkészüléshez.
Ideje kapcsolni!
Az energiafelhasználás minden szintjén folyamatosan nő az igény a nem szénalapú energiaforrások iránt, hogy mérsékelhető legyen a klímaváltozás és annak negatív hatásai. Életünk számos területén váltunk új forrásokra, ezek közül pedig a járművek jelentős levegőszennyezése miatt a közlekedés az egyik legfontosabb. Az Európai Unióban például a szén-dioxid-termelés 12 százalékáért az autók a felelősek.
A közlekedés okozta károsanyag-kibocsátás mérséklésére kézenfekvő válasz, hogy a belsőégésű motorokról elektromos meghajtásra állunk át. A Bloomberg előrejelzése szerint 2040-re a világ teljes járműállományának egyharmada, mintegy 559 millió autó elektromos meghajtású lesz, és az újonnan vásárolt autók 55 százalékát is már az ilyen modellek teszik ki, ami 60 millió elektromos járművet jelent.
A Schneider Electric szakértőinek jóslata még messzebbre merészkedik. Ők úgy gondolják, hogy két-három évtizeden belül teljesen általános lesz az elektromos és önvezető járművekkel való közlekedés, amelyeken másokkal is osztozni fogunk, szolgáltatásként igénybe vehető utazási modellben (transportation-as-a-service). Az autópályák tele lesznek olyan pihenőhelyekkel, amelyeket gyorstöltőkkel szereltek fel, és a városokban ugyanolyan általános látványnak számítanak majd az utcai autótöltő állomások, mint ma a parkolóórák. Aki túlzásnak találna egy ilyen jövőképet, annak érdemes belegondolnia abba, hogy 25 évvel ezelőtt a bolygó népességének nagy része nem is hallott még az internetről, és 15 éve mindössze néhány embernek volt mobiltelefonja. Ma pedig elképzelni sem tudjuk az életünket a világháló és az okostelefonok, illetve az ezeken keresztül elérhető szolgáltatások nélkül.
De minek kell történnie a következő néhány évben ahhoz, hogy megvalósuljon egy ilyen jövőkép, és hogyan tudnak a mai vállalatok az élére állni ennek a fejlődésnek?
Együtt a tisztább jövőért
Ahhoz, hogy a közlekedésben lecseréljük a káros üzemanyagokat, nem elég az elektromos járművek elterjedése. A megfelelő infrastruktúrának is ki kell épülnie, ami lehetővé teszi, hogy a sofőrök a hosszabb távok megtételéhez is kényelmesen feltölthessék autójuk akkumulátorát. A változás kulcsa tehát annak a két csoportnak a kezében van, amely a legtöbb jármű működtetésében, illetve az infrastruktúra fejlesztésében érintett.
Ennek megfelelően a flottaüzemeltetők, a tömegközlekedési vállalatok, az árufuvarozók és logisztikai cégek, a közösségi alapon működő személyszállító szolgáltatók, a különféle munkáltatók és kisebb nagyobb vállalkozások, valamint a városfejlesztők, a közművek és az ingatlantulajdonosok egyaránt érdekeltek a közlekedési infrastruktúra megreformálásában. Számos kérdést kell azonban tisztázniuk ezeknek a szereplőknek ahhoz, hogy az átalakulás minél gördülékenyebben, kis költség- és időráfordítással járjon.