Szabó Krisztián Ekström csapatában folytatná a következő idényben
A 2016-os ralikrossz világbajnok svéd Mattias Ekström csapatában indul jövőre a tervek szerint minden Európa-bajnoki futamon a legmagasabb, Supercar kategóriában Szabó Krisztián, a szakág kétszeres Eb-győztese, aki lehetőség szerint egy-két világbajnoki fordulóban is megmérettetné magát.
A Super1600-as géposztály 2016-os és tavalyi kontinensbajnoka az MTI-nek azt mondta, a 40 éves Ekströmmel közösen megfogalmazták a rövidebb és hosszabb távú célokat, és az autósportban mindig lényeges anyagi háttér is összeállni látszik.
„Jövőre az Audi gyár kiszáll a ralikrosszból, ennek ellenére én a legújabb autóval indulhatok, ami azért is fontos, mert az Eb-n nagyon erősek lesznek az ellenfelek, többen az idei világbajnoki mezőnyből lépnek vissza az Európa-bajnokságra” – nyilatkozta a 26 éves versenyző, akinek a hosszú távú célja az, hogy a vb-n állhasson rajthoz, lehetőség szerint egy gyári csapat színeiben.
Szabó Krisztián elmondta, az idén előbb korábbi csapatánál versenymérnökként segítette az Eb-n Szíjj Zsolt és Marton Gergely, valamint egy orosz pilóta szereplését, majd júniusban állapodott meg Mattias Ekströmmel abban, hogy a franciaországi és a lettországi fordulón rajthoz áll a svéd versenyző csapatának Audi S1-esével.
„Nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem azokon a hétvégéken, amikor versenymérnökként a telemetriai adatok elemzésével, az autók beállításával foglalkoztam. Jóval összetettebb feladat ez, kicsit meg is lepődtem, hogy ennyi mindenre kell figyelni, de pilótaként ez a továbbiakban sokat segít majd” – mondta a magyar versenyző, aki a téli szünetben a versenyautókat felkészítő műhelyben is igyekszik majd minél több időt eltölteni.
„Valójában készültem arra, hogy lehetőségem lesz az idén elindulni egy-két futamon Supercarban, volt is egy korábbi ilyen kategóriájú autóm, amellyel országos bajnokikon indultam és több külföldi pályán is teszteltem” – foglalta össze a 2018-as év történéseit Szabó Krisztián, akit Mattias Ekström már tavaly télen meghívott egy skandináviai edzőtáborba, ahol öt napon keresztül jégen gyakorolták az autók vezetését.
„Júliusban már két napot teszteltem az Audi S1-est, aztán Franciaországban második lettem, Lettországban pedig már a győzelemért mentem, de ott amolyan mindent vagy semmit alapon versenyeztem a döntőben, és sajnos én jöttem ki rosszabbul a csatából” – mondta az autókrosszban háromszoros Eb-győztes pilóta.
Szerinte a ralikrossz azért fejlődik világszerte dinamikusan, mert a versenyeket egy stadionnyi területen belül tudják megrendezni, a futamok pedig csak három-négy percesek, és gyors egymásutánban következnek.
„A közönség belátja az egész pályát, semmiről nem marad le, ráadásul mivel ebben a szakágban sokkal megengedettebbek az ütközések, ezért látványosak a futamok” – foglalta össze Szabó Krisztián.
A pilóta kitért rá, hogy örömmel fogadta a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) és a sportért felelős államtitkárság szeptember elején tett bejelentését, amely szerint multifunkciós autó- és motorsport aréna épül majd Nyíregyházán, ahol elsősorban a ralikrossz, az autókrossz, és az utánpótlás-nevelés szempontjából kiemelt jelentőségű gokart szakágnak biztosítanak nemzetközi szinten is megfelelő feltételeket. Az MNASZ szeretné Magyarországra hozni a ralikrossz-vb egy futamát, erre Oláh Gyárfás elnök szerint reálisan legkorábban 2021-ben nyújthatnak be pályázatot.
„Nagyon fontos lenne itthon, hazai közönség előtt rajthoz állni egy vb-futamon, még akkor is, ha egy-egy ilyen versenyen nagyobb nyomás nehezedik a pilótára” – mondta Szabó Krisztián, aki autókrosszban nyert már Eb-futamot Nyírádon, és úgy véli, „ahhoz foghatót más országban nem tapasztalhat meg egy magyar versenyző.”
Szabó kitért rá, hogy tapasztalata szerint Magyarországon az off-road szakág nagyon összetartó társaság, az MNASZ elnöke ráadásul a Nemzetközi Automobil Szövetségben (FIA) elnökként vezeti a szakág bizottságát, a ralikrossz vb-n és Eb-n pedig egy magyar vállalkozói csapat saját fejlesztésű időmérő rendszerét használják már évek óta.
Az FIA egyeztetéseket folytat arról, hogy a ralikrosszban is elektromos meghajtású versenyautók legyenek majd a mezőnyben, ez a jelenlegi állás szerint először 2021-ben történhet meg, Szabó Krisztiánnak pedig nincs ellenére ez az elképzelés.
„Nem nagyon építettek még elektromos ralikrossz-autót, de adatokat már láttam, és biztos vagyok benne, hogy egészen más élményt nyújt majd a vezetésük, hiszen azok még a mostani 580-600 lóerős autóknál is 100 lóerővel erősebbek lesznek” – mondta a magyar pilóta, és hozzátette, az autógyáraknak is érdekük, hogy az elektromobilitásban tervezett fejlesztéseiket éles körülmények között tesztelhessék.
„A ralikrossz egyébként az elektromos autóknak van kitalálva, mert a futamok rövid távúak, így az akkumulátor biztosan nem fog lemerülni, még csúcsteljesítmény leadása mellett sem” – tette hozzá Szabó, aki télen újra edzőtáborba megy Ekström csapatával, valamint részt vesz az Audi gyár által szervezett jeges autózáson is, ezek mellett pedig gokartozással készül a 2019-es idényre.
„Az észak-európai pilóták rendre gyorsak az autósport minden területén, ez pedig a jeges tréningeknek köszönhető, ott ugyanis sokkal finomabban kell bánni az autóval, amely jóval érzékenyebben reagál a gázadásra és a fékezésre, valamint a kormánymozdulatokra” – mondta Szabó Krisztián, hozzátéve: ha Ekströmmel egy ugyanolyan autóval egy épített pályán két-három tizedmásodperc van kettejük körideje között, akkor az jeges felületen két-három másodpercre duzzad a svéd pilóta javára.