• Egyéb

Utcai versenyautót épített nagy szedánjaiból a Toyota

A Toyota gyári tuningműhelye, a TRD kívül-belül átalakította a Camry és Avalon szedánokat, maximálisan kiaknázva a modellekbenrejlő sportos adottságokat.

A Toyota Racing Development (TRD) közel negyven éve áll azok szolgálatában, akik szeretnék még erősebbé, dinamikusabbá tenni autójukat. A márka motorsport-tevékenységeit aktívan támogató részleg a versenypályán szerzett tapasztalatokat közvetlenül felhasználva fejleszti sportos tartozékait és kiegészítőit. Nem véletlenül olyan népszerűek a TRD által kezelésbe vett modellek szerte a világon, de mindenekelőtt az Egyesült Államokban, ahol a Toyota gyári sportosztálya 1979-ben megszületett.

Az utóbbi években elsősorban a TRD által átépített terepjárók és sportos pickupok örvendtek népszerűségnek; a teljes mindennapi használati értékkel bíró szabadidős és haszonjárművek az észak-amerikai sivatagi és terepralikon elért sportsikerek gyümölcseit teszik az átlagos vásárlók számára is élvezhetővé. A TRD ugyanakkor a Nascarban és egyéb körpályás bajnokságokban is meghatározó tényezőnek számít, és a TNGA platformra épülő, újgenerációs szedánok megjelenésével eljött az ideje, hogy ezeket a versenykvalitásokat is kamatoztassák a szériamodellek kínálatában.

A Toyota globális zászlóshajója, a Camry és a felsőkategóriás Avalon ugyanazt a 301 lóerős, 3.5 literes V6-os szívómotort alkalmazza. A TRD mérnökei a teljesítményt elegendőnek találták a sportos menetdinamikához, ugyanakkor áthangolták az egyedi csövekben végződő kipufogórendszert, hogy a dinamikus gyorsítást vérmesebb hangzás kísérje. Annál több figyelmet fordítottak a futóműre, amelyet a Toyota észak-amerikai és japán tesztpályáin tökéletesítettek.

Első lépésben masszívabb merevítő elemekkel tették szilárdabbá a karosszériát, majd mindkét modellnél 15 milliméterrel rövidebb rugókat építettek be, így mélyebbre került a tömegközéppont; a Camry esetében a kanyarstabilizátorokat is keményebb darabokra cserélték. A feszesebb rugózáshoz igazodva egyedi hangolású TRD lengéscsillapítókat építettek be, így a pontosabb vezethetőség nem ment a rugózási komfort rovására. A széria kivitelűnél nagyobb (elöl 328, hátul 305 mm) féktárcsákat alkalmaztak, valamint a fékbeállítások módosításával közvetlenebbé tették a rendszer reakcióit. A 19 colos, matt fekete keréktárcsák nagyobb méretük ellenére jóval könnyebbek a széria felniknél: a Camry esetében darabonként 1380 grammot, az Avalonnál kerek két kilót spóroltak meg így a tervezők, ami kezesebb irányíthatóságot eredményez.

A két sportos Toyota szedán nem csinál titkot menetdinamikai adottságaiból: teljes körű aerodinamikai csomagot tervezett hozzájuk a márka kaliforniai dizájnstúdiója, a Calty. Az első lökhárító alsó légterelő peremétől a küszöbtoldatokon át a csomagtérperemre illesztett légterelőig és a hátsó diffúzorig minden tényleges stabilizáló hatással bír nagy sebességnél – de persze az optikai előny nem elhanyagolható.

Az autókmegjelenését piros díszsávok, pirosra festett féknyergek,valamint piros TRD emblémák teszik még harciasabbá, élénkkontrasztot alkotva a hűtőrács fekete tömegével. Az utastérbenis ez az árnyalat donimál: a biztonsági övek mellett a fejtámlákés a kormánykerék varrása szintén piros, a padlószőnyegeket ésa nyolcfokozatú automata váltó karját TRD embléma díszíti.

Fotók: Toyota