• Egyéb

Elképesztő siker

A MÁSODIK ÉVADÁBAN MEGNYERTE A RALI VILÁGBAJNOKSÁGOT A TOYOTA

Atavaly a rali világbajnokság (WRC) mezőnyébe 17 év kihagyásután visszatérő TOYOTA GAZOO Racing World Rally csapata avisszatérést követő második évben stílusosan nyerte az FIA Rally Világbajnokságot az autógyártók mezőnyében, hiszen az Ausztráliában megrendezett utolsó fordulót Jari-Matti Latvalagyőzelemmel zárta. Esapekka Lappi negyedik helyen végzett,hozzásegítve ezzel a Toyota csapatát a történelmi sikerhez, amiegyben a negyedik világbajnoki cím a Toyota számára a WRC-sorozatban, és értelemszerűen az első 1999 óta.

A Toyota Yaris WRC ismét remek teljesítményt nyújtott az utolsófordulóban. Szombaton Ott, Tänak és Latvala is feljött a mezőnyélére. Vasárnap nagyon sáros és csúszós utakon autóztak aversenyzők az erdei szakaszokon, ahol a kemény útviszonyok számospilótán kifogtak. Közéjük tartozott Tänak is, akinek az utolsóelőtti szakaszon fel kellett adnia a futamot, miután nekicsapódottegy fának. Latvala és másodpilótája, Miikka Anttila nemhibáztak, és az utolsó napon három szakaszgyőzelmet szerezve,32,5 másodperces előnnyel végeztek az első helyen. Ez volt acsapat ötödik győzelme 2018-ban. Lappi szintén szerzett egyszakaszgyőzelmet, erős szerepléssel búcsúzva a csapattól.Tänak, Latvala és Lappi összesítésben harmadik, negyedik,illetve ötödik helyen végeztek a pilóták világbajnokimezőnyében. Tänak az Ausztrál Rally utolsó napjáig versenybenvolt a világbajnoki címért, és mindhárom pilóta jelentősmértékben hozzájárult a csapat diadalához.

Akio Toyoda (a csapat elnöke)

GratulálokJari-Mattinak és Miikkanak az Ausztrál Rally megnyeréséhez! Mivelvoltak nehéz időszakok ebben az idényben, most igazán örülök,hogy a dobogó legfelső fokán állva láthattalak benneteket az évvégén. Ezzel a győzelemmel megszereztük az autógyártókvilágbajnoki címét is. A csapat elnökeként rendkívül hálásvagyok azért, hogy ilyen remek eredményt sikerült elérni már amásodik idényünkben, azt követően, hogy 18 év kihagyás utánvisszatértünk az FIA WRC-be! Nagyon hálás vagyok Tomminak is, akifolyamatosan továbbfejlesztette a Yaris WRC-t, hogy összejöhessenez a diadal, illetve az összes csapattagunknak, akik segítettékőt, valamint a hat pilótának és másodpilótának, akik elvittéka Yarist a célvonalig. Nagyon szépen köszönöm nektek ésgratulálok! Azért is boldog vagyok, hogy sikerült megosztanigyőzelmünket rajongóinkkal, akik folyamatosan szurkoltak nekünk,és partnereinkkel, akik csapatunk részeként velünk együttküzdöttek. Nagyon köszönjük a támogatást! Amikor nekivágtunkennek a kihívásnak, Tommival és a csapattagokkal együtt csak kétdologban állapodtunk meg: Utálunk veszíteni! Győzzünk együtt!és Ennek érdekében gondoskodjunk arról, hogy a mostani Yarismindig a legerősebb legyen! Hogyan tehetnénk kellemesebbé azt, hanehéz utakon kell autózni? A csapat folyamatosan vizsgálta ezt akérdést, és minden nap javított valamit a Yarison. Úgy hiszem,ezt a legnagyobb eredményt részben azért sikerült elérni, mertgyakoroltuk azt a meggyőződésünket, hogy A Yaris ma jobb lesz,mint tegnap volt. A Tommival és a csapattagokkal tett ígéreteinknem veszítik érvényüket ezzel a diadallal. Csapatunk továbbtanul majd a világ útjain azért, hogy olyan autóvá formáljuk aYarist, amit az autósok mindig vezetni akarnak majd. Emellett aToyota igyekszik az itt megtanultakat a lehető leghamarabbeljuttatni a vásárlóinkhoz is. Szeretném folyamatos támogatásukatkérni a következő idényre is. Nagyon köszönöm.”

Tommi Mäkinen (csapatfőnök)

Abszolút hihetetlen érzés. Ez volt a legkeményebb idényzáró forduló, amit valaha láttam. Hatalmas csalódás volt ugyan, hogy Ottnak alig valamivel a verseny vége előtt fel kellett adnia, de az csodálatos, hogy Jari-Mattinak ismét sikerült győznie. Esapekka szintén segített összeszedni a pontokat, amikre még szükségünk volt. Hatalmas lendülettel kezdtünk bele ebbe a projektbe, és sokkal gyorsabban sikerült fejlődnünk, mint ahogyan elképzeltük. Tavaly azért indultunk, hogy tanuljunk és adatokat gyűjtsünk. Ennek az idénynek a második felében már sokat tudtunk tökéletesíteni az autón. Ez egy hatalmas erőfeszítés eredménye minden csapattagunk részéről és biztos vagyok abban, hogy a siker még jobban motivál majd minket arra, hogy továbbfejlődjünk 2019-ben.”

Jari-Matti Latvala (a 7. rajtszámú autó pilótája)

Annyira boldog vagyok, hogy ismét sikerült győzni! Nagy megkönnyebbülés volt annyi idő után! Az útviszonyok hihetetlenül nehezek voltak ma, és nagyon könnyen ki lehetett volna csúszni az útról. Ma minden úgy alakult, ahogy szerettem volna, és sajnálom, hogy Ott számára úgy végződött a futam, ahogy. Nagyon ideges voltam az utolsó szakasz rajtja előtt, de sikerült összehoznunk. Fantasztikus, hogy megnyertük a világbajnoki címet az autógyártók mezőnyében. Annyira büszke vagyok a csapatra és arra, amit elért… Mindenki nagyon keményen dolgozott, és mindenki megérdemli ezt a címet!”

Ott Tänak (a 8. rajtszámú autó pilótája)

Gratulálok mindenkinek a csaptunkban. Nagyszerű munkát végeztek. Személy szerint csalódott vagyok azért, ahogyan számomra végződött a verseny, de összességében nagyon boldog vagyok: az enyém a legerősebb autó a bajnokságban, és remek emberek vesznek körül. Nagy csata folyt egész évben; mindig mindent megtettünk, ami tőlünk tellett. Egy igazán gonosz szakaszon csúsztam le az útról, ahol sok volt a sár, bár úgy gondolom, egyik bajnoki cím sorsára sem volt ez nagy hatással. Teljesen elégedett vagyok ezzel az idényemmel, és jövőre tovább hajtunk majd.”

Esapekka Lappi (a 9. rajtszámú autó pilótája)

A mai nap egyértelműen az egyik legnehezebb volt ebben az idényben: nagyon nehéz útviszonyok között autóztunk, és ezért nem is tudtuk annyira élvezni a vezetést, mint egyébként. Szép, hogy sikerült így lezárni karrieremnek ezt a szakaszát azzal, hogy legalább segítettem a csapatnak megszerezni a bajnoki címet az autógyártók között. Nagyon szerettem volna első helyen befutni, de legalább jól sikerült a rally, ahol ismét jó tempót diktáltunk. Köszönet mindenkinek a csapatban a támogatásukért!”

AUSZTRÁL RALI – VÉGEREDMÉNY

1 Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Toyota Yaris WRC) 2 ó 59 p 52.0 mp

2 Hayden Paddon/Seb Marshall (Hyundai i20 Coupe WRC) +32.5mp

3 Mads Ostberg/Torstein Eriksen (Citroen C3 WRC) +52.2mp

4 Esapekka Lappi/Janne Ferm (Toyota Yaris WRC) +1p 02.3mp

5 Sebastien Ogier/Julien Ingrassia (Ford Fiesta WRC) +2p 30.8mp

6 Elfyn Evans/Daniel Barritt (Ford Fiesta WRC) +3p 05.1mp

7 Craig Breen/Scott Martin (Citroen C3 WRC) +6p 28.8mp

8 Alberto Heller/Jose Luis Diaz (Ford Fiesta R5) +22p 28.5mp

9 Steve Glenney/Andrew Sarandis (Skoda Fabia R5) +27p 01.8mp

10 Jourdan Serderidis/Lara Vanneste (Ford Fiesta WRC) +35p 14.1mp

Kiállt: Ott Tänak/Martin Järveoja (Toyota Yaris WRC)