Ha olimpia, akkor Toyota
Üzemanyagcellás buszok a pekingi téli olimpián?
Bennfentesértesülések szerint a Toyota tárgyalásokat folytat egy vezetőkínai autógyártóval az előbbi hidrogén üzemanyagcellásbusztechnológiáinak hasznosításáról. A BAIC csoport már 2022telén bevetné az emissziómentes járműveket.
A Toyota Motor Corporation a kínai BAIC csoport buszgyártó leányvállalatával, a Beiqi Foton Motor Company-vel közösen készül hidrogén üzemanyagcellás buszokat gyártani, tájékoztatták nevük elhallgatását kérő bennfentesek a Bloomberg hírügynökséget – hozzátéve, hogy a buszok a 2022-es pekingi téli olimpia idején debütálnának a piacon. A tárgyalások egyelőre nem terjednek ki más lehetséges kooperációs területekre.
A kínai kormány, amely 2040-re teljesen be akarja tiltani a belső égésű motorok forgalmazását1, jelentős támogatásban részesíti az elektromos hajtástechnológiákat. Ez a piacon elsősorban az akkumulátoros villanyautók (EV) elterjedésében mutatkozik meg, ám az ország vezetése az üzemanyagcella-technológiáknak is fontos szerepet szán az emissziómentes társadalom célja felé vezető úton. 2017 végével Kínában csaknem ezer üzemanyagcellás gépjármű közlekedett, de egy hivatalos tanulmányból kiderül, hogy 2025-re mintegy ötvenezer, 2030-ra pedig egymillió hidrogén üzemanyagcellás gépjárművel2 számolnak a piacon, amelyekhez 2025-ig háromszáz, illetve a következő öt évben további hétszáz hidrogéntöltő-állomás létesítésével biztosítják a szükséges infrastruktúrát. A hidrogén üzemanyagot erre az időpontra több mint ötven százalékban megújuló forrásokból kívánják előállítani.
A téma első számú kínai szakértője, a pekingi Csinghua egyetem autóipari tanszékének dékánja, Ouyang Minggao szerint a hidrogén üzemanyagcellás technológia elsősorban a haszonjárművek piacán számíthat térnyerésre: ötszáz kilométert meghaladó távolságok esetén a hidrogén üzemű járművek gazdaságosabban üzemeltethetők (ráadásul gyors üzemanyag-felvételüknek köszönhetően jóval hatékonyabban kihasználhatók), mint az akkumulátoros elektromos gépkocsik. Ouyang professzor szerint az utóbbiak a benzinmotorok, míg a hidrogén üzemanyagcellák a dízelmotorok helyét vehetik át3 hosszútávon; a szakember elsősorban a haszonjárművek piacán jósol nagy jövőt a hidrogén üzemanyagcellás technológiának.
Ouyang professzor intézete több mint egy évtizede folytat szoros együttműködést a Beiqi Foton Motor Company-vel, amelynek első hidrogén üzemű buszai a 2008-as pekingi nyári olimpián mutatkoztak be. Az FCEV piacon globális vezető szerepet betöltő Toyota know-how-ja és technológiája jelentős lendületet adhat ezeknek a fejlesztéseknek. A Toyota idén márciusban megkezdte SORA névre hallgató FCEV buszainak forgalmazását a japán piacon, szeptemberben pedig példa értékű együttműködésre lépett a portugál Caetanobus4 buszgyártó vállalattal, amely már 2019 őszén bemutathatja a kooperációból létrejövő, emissziómentes busz első prototípusát. Az olimpiai mozgalom támogatójaként a Toyota a 2020-as tokiói olimpiára száz üzemanyagcellás járműből álló buszflottát kíván átadni a japán fővárosban.
A Bloomberg értesülését sem a Foton, sem a Toyota nem erősítette meg, de nem is cáfolta.
A ToyotaSORA gyártásról az alábbi videóból többet is megtudhat:
https://youtu.be/NTT65g1wcmw
Fotók: Toyota
1 https://www.youtube.com/watch?v=ySBA7sCQBDI
2 http://www.ihfca.org.cn/file/FCV%20Tech%20Roadmap.pdf
3 https://fuelcellsworks.com/news/minggao-ouyang-chinas-fuel-cell-vehicles-will-reach-10000-vehicles-in-2020