Melyik takarékosabb?
Az új Toyota RAV4 hibrid vagy a Tesla Model 3 villanyautó?
Mennyibekerül valójában egy villanyautó üzemeltetése? Egy amerikai szervezet a piac legfrissebb újdonságait, a Tesla Model 3 szedánt és a vadonatúj Toyota RAV4 hibrid szabadidőjárművet hasonlította össze.
Vajon mifogyaszt kevesebbet: egy 4,6 méteres, összkerékhajtású családiszabadidőjármű vagy egy középkategóriás elektromos szedán? Aválasz első megközelítésben kézenfekvőnek tűnhet, ám agyakorlat egészen mást mutat, mint az elmélet. A tőzsdepiacielemzésekkel foglalkozó SeekingAlpha.com elemzője az újgenerációs Toyota RAV4 észak-amerikai bevezetésekapcsán kiszámolta, olcsóbban lehet-e közlekedni az évelektromos slágerautójával, mint a legendásan megbízható, tágasés kényelmes szabadidőjármű hibrid kivitelével.
A hibrid Toyota hivatalos átlagos üzemanyag-fogyasztása 39 mérföld/gallon, azaz 6,03 l/100 km. Mivel az Egyesült Államokban jelenleg átlagosan 194 forintba kerül egy liter benzin, az átlagos amerikai autótulajdonos pedig 1600 kilométert tesz meg havonta, ez a folyóirat szerint éves szinten 804 dolláros, azaz ezerre kerekítve 227 ezer forintos üzemanyag-költséget jelent. Kilométerre lebontva: 4,2 cent, azaz 11,80 forint a tengerentúlon. Az újságírók nem érték be a hivatalos adatokkal, és maguk is megmérték a hibrid RAV4 fogyasztását: ólomlábbal vezetve 6,9, odafigyelve 5,3 litert hoztak ki az autóból, így a hatliteres átlag akár valós körülmények között is megállhatja a helyét.
Ezután a tesztelők megnézték a legkisebb Tesla hivatalos energiafogyasztását, amely 16 kWh száz kilométeren. Ez a fent említett havi használat esetén évente 3072 kWh. Ha ezt az energiamennyiséget nem otthonában, hanem a benzinkút-hálózat elektromos megfelelőjénél, a Supercharger villámtöltő-hálózaton veszi fel a tulajdonos (márpedig ha nemcsak otthona körüli lótás-futásra szánja elektromos autóját, hanem teljes értékű családi járműként tekint rá, és utazni is szeretne vele, nincs más választása), azért Kaliforniában, a Teslák első számú piacán 798,72 dollárt (ezerre kerekítve 226 ezer forint) kell fizetnie.
A két modell üzemeltetése közötti különbség éves szinten nem éri el a hét dollárt, vagyis körülbelül kétezer forint a különbség. A vételárak között annál nagyobb az eltérés: míg a hibrid RAV4 leggazdagabb felszereltségi szintjén is megállunk 36 ezer dollár1 alatt, az egy feltöltéssel 500 kilométer megtételére képes, jelenleg egyedüliként forgalmazott Tesla Model 3 Long Range (hosszú hatótávolságú) verzió 49 ezer dollártóll indul. A különbözetből a fenti számítások szerint több mint 16 éven át tankolhatnánk a Toyotát, az tehát akkor is jobb vétel, ha elfogadjuk az elektromos autókkal kapcsolatos leggyakoribb tévhitet, és úgy tekintjük, hogy otthon tankolva ingyen közlekedhetünk a Teslával.
Már csakegy fontos kérdés van hátra: miért pont a hibrid RAV4-esselmérték össze a Tesla Model 3 fogyasztását az újságírók?Egyszerű: a felmérések szerint mindkét modell vásárlóitúlnyomórészt Toyota Priusból szállnak át, így azösszehasonlítás tényleges piaci relevanciával bír. Ahogyláttuk, üzemeltetés szempontjából egyik sem jelent előnyt amásikkal szemben. Egy kérdés marad tehát: vajon a piaclegmegbízhatóbb szabadidőjárművét2érdemes választaniuk azoknak, akiknek nem felel meg a Prius, vagy amegbízhatósági felmérésekben rendre a sereghajtók közöttszereplő Tesla3legújabb, legkevésbé kiforrott terméke mellett kellene dönteniük?
Fotók: Toyota, Tesla
1https://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/all+new+2019+toyota+rav4+breaks+the+mold+for+the+segment+it+created.htm
2 https://www.honestjohn.co.uk/honest-john-satisfaction-index-2018/top-10-most-reliable-suvs-and-crossovers-1/
3 https://www.consumerreports.org/media-room/press-releases/2018/10/consumer_reports_annual_reliability_survey_tesla_and_other_domestic_brands_take_big_steps_backwards_in_rankings11/