Tipp! Így válasszon motorolajat
Nem véletlen, hogy az autógyárak részletesen előírják, hogy melyik modellben milyen minőségű motorolajat kell használniuk a márkaszervizeknek. Két okból is fontos, hogy betartsuk ezeket az előírásokat. Egyrészt azért, mert ha bármilyen garanciális probléma van az autóval, az importőr először arra kíváncsi, hogy az előírt gyakorisággal és technológia szerint volt-e karbantartva az autó, illetve megfelelő alkatrész, illetve kenőanyag került-e az autóba. Ha ezek nem felelnek meg a gyári előírásoknak, minden valószínűség szerint romlik az autó teljesítménye és sokkal nagyobb a meghibásodás esélye.
A turbó miatt sem mindegy, hogy milyen olajat használunk
„Még egy szempontból fontos, hogy megfelelő viszkozitást biztosító adalékanyagok legyenek a motorolajokban, és ez pedig a turbótechnológia – mutatott rá Papp László a Porsche Hungaria műszaki oktatója. Az elmúlt években egyre gyakoribbak a kisebb hengerűrtartalmú, turbófeltöltős benzinmotorok. Ezek olyan szempontból rendkívül érzékeny szerkezetek, hogy nincs az a görgős vagy golyós csapágy, amely percenkénti százezres fordulatot kibírna, ezért a turbina tengelye siklócsapágyban, egy vékony olajfilmen pörög. Abban a pillanatban, amikor megállítjuk a motort, leáll az olajszivattyú, a turbina viszont a tehetetlenség miatt akár két percig is pörög még, de az a jó, ha ezt megfelelő olajrétegen teszi. Mivel az olcsó olaj viszkozitása és hőtűrő képessége egyaránt elmarad az előírtaktól, ha leáll az olajutánpótlás, rá is éghet a tengelyre az olajfilm. Az ilyen esetek pedig komoly mechanikai meghibásodáshoz vezethetnek. Érdekes lehet, hogy a régebbi motorokba nem engedi a gyártó betölteni a modern, kis viszkozitású olajat (pl.: 0W-30), mert ez motorkárosodáshoz vezethet. Ezeket csak a modern, erre tervezett motorokban szabad használni. Csak ott fejtik ki kedvező tulajdonságaikat.”
És ami a lényeg: a motorolaj minőségét nem csak a viszkozitás határozza meg! Nagy tévedés, amikor csak ennek alapján választunk olajat. Ami ennél fontosabb, az az olaj teljesítményszintje, vagyis adalékolása és egyéb tulajdonságai. De mivel ez apró betűkkel van feltüntetve az olaj dobozán, nem tűnik fel a nem mindig szakértő benzinkutasnak sem, nem is beszélve az átlag autósról. Tehát a jó módszer: megnézzük, mit ír a kezelési könyv, és azt a jelölést keressük meg az olaj dobozán. Ilyet kell keresni: (például) AACEA C3-12, API SN, VW 504 00 vagy 507 00, MB-Approval 229.51, BMW Longlife-04.
De a legjobb rábízni az olajcserét a márkaszervizekre. Már csak azért is, mert a leengedett fáradt olajat a szervizek tudják megfelelő módon kezelni, nem szennyezve a környezetet.
dasblog.hu