Idén is lesz Magyarok a világ járműgyártásában 1. rész
Idén márciusban immár hetedik alkalommal kerül megrendezésre az AMTS keretein belül a hazai járműgyártás múltját, jelenét, jövőjét és világraszóló mivoltát felidéző tematikus kiállítás. Knezsik István, az ötletgazda a tárlat céljai és legfontosabb üzenete mellett saját életét és karrierjét is inspiráló történetekről beszélt interjúnkban.
„Az Autós Nagykoalíció célja, hogy nemcsak ezen a kiállításon, hanem a mindennapokban is bemutatásra kerüljenek azok a járműipari csodák, melyek által nem csupán érdeklődés, hanem életre szóló inspiráció is születhet a fiatalokban. Továbbá az élvonalbeli kreativitás és mérnöki munka által reményeink szerint mindenki számára érezhetővé válhat, hogy ez az ágazat egy olyan terület, mely által garantált az anyagi- és egzisztenciális biztonság, attól függetlenül, hogy a tanulmányok befejeztével valakiből szerelő, értékesítő vagy egy olyan mérnök lesz, aki a jövőt álmodja” – nyilatkozta Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke.
A kiállítással továbbá a mobilitás szépségét és erényeit szeretnék visszahozni a szervezők. A mottó, miszerint „ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére” változatlan, hiszen a rendezvény elsősorban a fiatalokat, azon belül pedig már az óvodáskorú gyermekeket is megszólítja. A kicsiknek dedikált témákhoz pedig azt a célt rendelték, hogy például a matchbox-ok és a modellezés szeretetén keresztül újra élmény legyen a jármű, álmodjanak a fiatalok a járműiparral – hangsúlyozta az ANK elnöke.
Ehhez kapcsolódóan gyermekkori élményekről is beszámolt az ötletgazda: „Természetesen nemrég elhunyt édesapám, id. Knezsik István autók iránti szeretete és anyai nagyapám, Kertai Ferenc lakatos mestersége jelenti számomra a szakma iránti vonzalom origóját. Ezzel párhuzamosan egy tatabányai lakatosmesternek, Tárnok Jani bácsinak is meghatározó szerepe volt a motorizáció iránti vonzalmam kialakulásában. Jani bácsi legendás szerelő volt a 60-as években, amikor még nem igazán javították, sokkal inkább csak bütykölték az autókat, a szó pozitív, szebb jelentéssel bíró értelme szerint. Később Spindler Tibor (az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke) édesapja, akinek műhelye az oroszlányi Czermann kocsma mellett volt, szakmát szerető és a fiatalokat istápoló hozzáállásával járult hozzá nagymértékben az orientációmhoz”.
„Végül, de nem utolsó sorban Biró József, általános iskolai gyakorlati tanáromnak is oroszlánrésze van abban, hogy az autóiparba kerültem. Annak idején a lányoknak háztartási, a fiúknak gyakorlati órákat tartottak az általános iskolai tanműhelyekben. Itt kétkezi munkával tárgyakat készítettünk, mellyel az alkotást, és értékteremtést már idejekorán átéltük, megtanultuk. Az okostelefonok térhódítása viszont ezt az alkotást/értékteremtést egyre inkább kiszorítja a fiatalok életéből. A felsorolt személyek szeretete, szakma iránti tisztelete és elkötelezettségük a tudás átadására volt a legnagyobb befektetés, amit kaptam fiatalkoromban. Ezt a befektetést szeretném visszaadni a hazámnak a kiállítás és az ANK által felkarolt ügyekben” – fejtette ki személyes motivációját Knezsik István.
A kiállítás céljai között említésre került továbbá, hogy az autógyártásból kiveszett érzelmeket, az utazást mint élményt és az „utazni jó” érzésre is nagy hangsúlyt fektetnek a szervezők, hiszen a Mátyás király idejében készült kocsi erre lett kitalálva. „Amikor a szekérből a Kocson élő mesterek kocsit csináltak, az utazás szép fejezetéhez érkezett a mobilitás, az egységnyi idő alatt megtett út élményét nem árnyékolta be a stressz úgy, mint manapság. A kiállításon tehát ismét azok a csodák és csodálatos emberek lesznek fókuszban, akik találmányaikkal megváltoztatták nemcsak a mindennapi közlekedést, hanem a mindennapi életet is, meghatározó szerepük a világ mobilitására múltban, jelenben és jövőben egyaránt kiemelkedő, sőt! Követendő példa is.” – zárta gondolatait a főszervező.
A tematikus kiállítás további részleteiről bővebben rendszeresen beszámolunk.