Ezek a világ legkeményebb terepjárói – I. (Videókkal!)
Ha holnap varázsütésre megszűnne minden aszfaltút a világon, a civilizáció vákuumában beköszöntő káoszban csak a legkiválóbb járművek maradhatnának fenn. Például ők itt tízen komoly esélyesként indulhatnának „az elviszlek bárhová” kategóriában.
Az offroad világában nincsenek bonyolult feltételrendszerek, többlépcsős tesztek, nem kell mérlegelni– vagy helyt áll a mobilitást biztosító eszközünk a létező legextrémebb helyzetekben, vagy sem. A túlélés bináris fogalom: a majdnem jó nem jó, a kis kudarc teljes kudarc. Persze nincsenek univerzális zsenik, minden szituáció más és más célszerszámot igényel. Az összeállításunkban szereplő járművek némelyikét már több évtizede nem gyártják sorozatban, mások soha nem is kerültek a szériagyártás közelébe. Közös jellemzőjük, hogy akadályokat nem, csak kihívásokat ismernek.
Arctic Trucks Toyota Hilux AT44 6×6
Az izlandi Arctic Trucks fennállásának két évtizede során számos neves márka terepjárójából épített már lenyűgöző terepképességű és megjelenésű járműveket, de ha a világ végére kell menni, valahogy újra és újra egy Toyota alapjaira húzzák fel legnagyszerűbb alkotásaikat. Az ultra ballonos, 44 colos abroncsokkal szerelt Tacomákat, Land Cruisereket és Hiluxokat olyan természetességgel készítik antarktiszi expedíciók számára, mintha azokat orvos írta volna fel a sarkkutatóknak. Munkásságuk csúcsa a dupla hajtott hátsó tengellyel szerelt Hilux AT44 6×6. A passzív hátsó kormányzású futómű saját fejlesztés, a teherbírást megkétszerezték. A hatalmas jármű üzemanyagtartálya 400 liter gázolajat tárol, amelyet 1300 kilométer alatt el is éget a szériakivitelben hagyott 171 lóerős, 3.0 literes dízelmotor. Nem szerepel a tervekben a déli-sark meghódítása? Semmi gond, az Arctic Trucks kisebb, akár 33 colos terepabroncsokkal is kínálja hatlábú túlélőjét.
Apollo Lunar Rover
Mit keres egy 210 kilós, 310 centiméteres, kétszemélyes, karosszéria nélküli jármű a világ legkülönlegesebb terepjárói között? A válasz nagyon egyszerű: a dolgok jelen állása szerint éveken belül valósággá válik a polgári űrutazás, és ha valakinek az az álma, hogy a Földet hátra hagyva egy másik égitesten áldozzon a terepezés isteneinek, arra a mai napig nem született jobb opció, mint az Apollo űrprogramban használt holdjáró. A járművet négy darab, egyenként negyed (igen, 0,25) lóerős villanymotor hajtotta; a kormányzás feladatát egytized lóerős villanymotorokra bízták. De nem is kell különösebb motorteljesítmény egy olyan járműnek, amelyet sem értékelhető gravitáció, sem légellenállás nem gátol a haladásban. Összeállításunk leggyengébb, legkisebb és leglassabb járműve egyben a legdrágább is: a 38 millió dolláros programban összesen négy darab LRV készült.
Az összeállításnak nincs még vége!
Hamarosan folytatjuk!