Hibrid tehergépkocsival az éjszaka a kiszállítási feladatok Stockholmban (Videóval)
Már jövedelmezően üzemeltetik a Scania nemrég bemutatott, hálózatról tölthető hibrid tehergépkocsiját Stockholmban, ahol csendes éjszakai kiszállításokat végez a McDonald’s éttermeibe. A svéd fővárosban a zajkorlátozások miatt általában nem engedélyezik a belvárosban az éjszakai kiszállításokat.
A tesztüzemeltetést a Civitas Eccentric nevű EU-s kezdeményezés keretein belül végzik Stockholm városával, a McDonald’s és logisztikai partnere, a HAVI vállalattal, a stockholmi Királyi Technológiai Intézettel és a Scaniával együttműködésben.
Automatikus beállítások előre meghatározott zónákban
A hálózatba kapcsolt tehergépkocsi a földrajzi pozíción alapuló virtuális kerítést kínáló Scania Zone szolgáltatás használatával támogatja a járművezető munkáját és csökkenti a városközpontokban a forgalom okozta zavaró tényezőket. Az előre meghatározott zónákba belépve a jármű automatikusan az érvényes szabályozásokhoz igazodik, mint például a károsanyag-kibocsátási előírások és a sebességkorlátozások.
Mivel a hálózatról tölthető hibrid jármű akár 10 kilométert is megtehet tisztán elektromos üzemmódban, csendesen, a kiszállítások elvégezhetők éjszaka a közel üres utakon. Az általános előírásoknak megfelelően a kiskereskedelmi kiszállítások többségét reggelre időzítik, mielőtt az üzletek kinyitnának, ezért a tehergépkocsik rendszerint beragadnak a csúcsforgalomba. Stockholm városa felmentést adott ezeknek a kiszállítási tesztüzemeltetésben részt vevő járműveknek az éjszakai közlekedési tilalom alól.
Akár 90 százalékkal kisebb szén-dioxid-kibocsátás
A tehergépkocsi hidrogénezett növényi olajjal (HVO) üzemel a HAVI raktára és Stockholm belvárosa közötti 22 kilométeres úton, ami akár 90 százalékkal is csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást. A városközpontba érve a jármű a Scania Zone szolgáltatás segítségével automatikusan elektromos hajtásra áll át.
Az akkumulátor egyrészt a mozgási energiát hasznosító visszatápláló fékezéssel, másrészt külső forrásból tölthető. Az egyik étteremhez telepítettek egy járműtöltőt, hogy a be-, illetve kirakodások közben, valamint a járművezető pihenőideje alatt növelni lehessen az akkumulátor energiaszintjét.
„Ez a megoldás két világ legjavát ötvözi”
„Ez a megoldás két világ legjavát ötvözi” – mondta Camilla Eklöf, a HAVI svédországi részlegének biztonsági és környezetvédelmi menedzsere. A tehergépkocsi csendesen és károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhet az érzékeny városi területeken, ugyanakkor teljes terheléssel is a hatótáv korlátozása nélkül haladhat az autópályákon, a bioüzemanyagnak köszönhetően minimális szén-dioxid-kibocsátással.
A Civitas Eccentric nevű EU-s kezdeményezés az elővárosi kerületekben élő emberek fenntartható közlekedését és a városközpontok károsanyag-kibocsátástól mentes áruforgalmi logisztikáját szolgáló innovatív megoldásokra összpontosít. A kezdeményezés résztvevői Stockholm (Svédország), Madrid (Spanyolország), München (Németország), Rusze (Bulgária) és Turku (Finnország).Play Video