Ausztrália – Az ország, ahol negyedik éve piacvezető a Toyota Hilux
Ausztrália autópiacáról nem sokat tudunk, ám voltaképpen elég is, ha egyetlen nevet megjegyzünk. A Toyota sorban tizenhatodik éve vezeti az eladási ranglistát, legnépszerűbb típusa pedig nem a Corolla, hanem a Hilux.
Évi egymillió darabos forgalmával Ausztrália közel sem számít a világ legnagyobb újautó-piacainak, de kicsinek sem mondanánk. Ha azt nézzük, hogy egy nem egészen 25 millió lakosú országról van szó, ez az egymillió autó rögtön impozánsabban hangzik. A népességhez viszonyítva ugyanis az ausztrálok valamivel több új autót vásárolnak, mint a japánok (4,4 millió autó/126 millió lakos) vagy a németek (3,4 millió autó/83 millió lakos), majdnem annyit, mint az USA lakossága (17,2 millió autó/327 millió lakos). Az eladott autók pedig jobbára nagyon hosszú időre forgalomban is maradnak: ezer lakosra 775 használatban lévő gépkocsi jut, amivel Ausztrália a második legnagyobb „autósűrűségű” ország a világon[1] az Egyesült Államok mögött.
Van tehát súlya az ausztrál piacnak. Az újdonságok iránti, kiemelkedő fajlagos érdeklődés fontossá teszi a gyártók szemében a hatalmas szigetországot. Az összes jelentős világmárka képviselteti magát a piacon, a kínálatot pedig néhány saját, egzotikus manufaktúra tovább gazdagítja.
Ehhez képest az ausztrálok köszönik, de nem kérnek a sokszínűségből: közülük kis híján minden ötödik ugyanazt a márkát választja. A Toyota negyedik éve növeli folyamatosan piaci részesedését, jelenleg 217 061 eladott személy- és könnyű kishaszonjárművel 18,8 százalékon áll és csaknem kétszer olyan népszerű, mint a második helyezett márka[2].
A Toyota az egyetlen piaci szereplő, amely valaha képes volt 200 000 autónál többet eladni Ausztráliában – nem csoda, hogy az ezredforduló óta mindössze kétszer fordult elő, hogy nem a Toyota állt az ausztrál eladási listák élén.
A Toyota, amely hat típusával képviselteti magát a 25 legnépszerűbb modell között, nem kevesebb mint nyolc szegmensben vezet. A Corolla (35 230 db) hatodik éve a legnépszerűbb kompakt személyautó (és egyben az abszolút legkeresettebb személygépkocsi), a Camry (15 269 db) pontosan negyed évszázada uralja a nagyautók kategóriáját. A Toyota Prado (18 553 db) és a Land Cruiser (13 677 db) a felső kategóriás szabadidőjárművek, illetve nagyméretű terepjárók kategóriájában uralkodik. A közepes méretű kisáruszállítók között a Hiace (6852 db) viszi a prímet, az igazi sztár azonban nem más, mint a Hilux.
A Toyota globális pickupja nemcsak a 4×2 (13 125 db) és 4×4 (38 580 db) pickupok szegmensében a legkeresettebb, hanem kombinált 51 705 darabos forgalmával az ország első számú kedvence is.
Ez tulajdonképpen nem meglepő, hiszen Ausztrália a közhiedelemnek megfelelően valóban a pickupok országa: a platós kisteherautók teszik ki az összeladások 18 százalékát[3] – az Egyesült Államokban ez az arány mindössze 16,4 százalék! A pickupok éves eladásaiból közel 25 százalékkal részesedik a Toyota Hilux, amely tavalyi forgalmával az ausztrál autóértékesítés történetének második legnépszerűbb típusa – a piaci dinamika iróniáját jól mutatja, hogy az abszolút rekordot tartó Holden Commodore szedán jelenleg a 43. helyen áll az eladási rangsorban, miután egyetlen év alatt 61,8 százalékkal zuhant iránta az érdeklődés. Nemcsak a Hilux játszik kulcsszerepet Ausztrália életében, de Ausztrália is a Hiluxéban: itt adják el a modell globális forgalmának (551 266 db[4]) közel tíz százalékát!
Bár a Hilux ausztráliai teljesítménye lenyűgöző, léteznek országok, ahol ennél is stabilabb pozíciót élvez a Toyota platósa – igaz, ezekben az esetekben helyben is gyártják a típust. Dél-Afrikában 40 018 darabos forgalmával tavaly az ország teljes újautó-piacának 7,2 százalékát tette ki az autó, míg Thaiföldön 150 928 példányban kelt el, és ezzel 17,8 százalékos piaci részesedésnek örvend az arrafelé Vigo néven ismert modell.
Ausztrália 25 legnépszerűbb
autómárkája, 2018 | Ausztrália 25 legnépszerűbb típusa, 2018 | ||||
Márka | 2018 (db) | Változás 2017-hez képest (%) | Modell | 2018 (db) | |
Toyota | 217 061 | +0,2% | Toyota HiLux | 51 705 | |
Mazda | 111 280 | -4,4% | Ford Ranger | 42 144 | |
Hyundai | 94 187 | -2,9% | Toyota Corolla | 35 230 | |
Mitsubishi | 84 944 | +5,3% | Mazda 3 | 31 065 | |
Ford | 69 081 | -11,6% | Hyundai i30 | 28 188 | |
Holden | 60 751 | -32,7% | Mazda CX-5 | 26 173 | |
Kia | 58 815 | +7,5% | Mitsubishi Triton | 24 896 | |
Nissan | 57 699 | +2,0% | Toyota RAV4 | 22 165 | |
Volkswagen | 56 620 | -2,4% | Nissan X-Trail | 21 192 | |
Honda | 51 525 | +10,1% | Hyundai Tucson | 19 261 | |
Subaru | 50 015 | -4,8% | Volkswagen Golf | 19 076 | |
Mercedes-Benz | 39 537 | -7,0% | Mitsubishi ASX | 19 034 | |
Isuzu Ute | 27 640 | +7,1% | Kia Cerato | 18 620 | |
BMW | 23 055 | -2,4% | Toyota Prado | 18 553 | |
Audi | 19 416 | -11,8% | Isuzu D-Max | 18 550 | |
Suzuki | 17 601 | -8,6% | Holden Colorado | 18 301 | |
Land Rover | 10 089 | -23,1% | Nissan Navara | 16 459 | |
Renault | 10 018 | -7,3% | Mazda CX-3 | 16 293 | |
Lexus | 8 819 | +0,2% | Honda CR-V | 16 107 | |
Jeep | 7 326 | -11,4% | Hyundai Accent | 15 675 | |
Volvo Car | 6 693 | +43,0% | Mitsubishi Outlander | 15 573 | |
LDV | 6 064 | +135,0% | Toyota Camry | 15 269 | |
Škoda | 5 807 | +8,5% | Toyota Kluger | 14 743 | |
Porsche | 3 909 | -12,8% | Kia Sportage | 14 042 | |
Mini | 3 590 | -3,3% | Nissan Qashqai | 13 950 |
Fotók: Toyota
[1] https://www.carsguide.com.au/car-advice/australian-car-market-car-sales-statistics-and-figures-70982
[2] https://www.caradvice.com.au/714908/vfacts-2018-annual-sales-wrap/
[3] https://www.carsales.com.au/editorial/details/why-2018-was-the-year-of-the-ute-again-116252/
[4] https://focus2move.com/world-best-selling-pick-up/