Új lendületet vesz a vasút-villamosítás Magyarországon
Külföldön is megmérettetnék magukat a Vasútvill Kft. felsővezeték-építő szakemberei
Közel 150 kilométer vezetéket szerelt fel és összesen 2400 db oszlopot állított fel 2018-ban a Vasútvill Kft., jelentősen hozzájárulva a korábban kiépített hazai vasúti infrastruktúra korszerűsítéséhez, valamint az újra lendületet vett vasút-villamosítás folytatásához. Tennivaló van bőven, hiszen a villamosított vasúthálózat 39,9 százalékos magyarországi aránya ma még jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. Ugyanakkor az elmúlt évtizedek alatt idehaza egy olyan, a vasút-villamosításban jártas szakembergárda alakult ki, amely lehetővé teszi, hogy a szektor cégei a külpiacokon is megmérettessék magukat – hangsúlyozták a Vasútvill Kft. vezetői.
2019 júniusára fejeződik be a Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasútvonal villamosítása, amelynek részeként összesen 46,3 km hosszúságú új villamos felsővezeték-rendszer épül a szerencsi állomás bővítése és korszerűsítése mellett. A villamosítási munkákkal párhuzamosan a vasúti pálya korábban még át nem épített szakaszait felújítják, az utaskiszolgálás színvonalának emelése érdekében pedig az állomásokon új, 55 cm magas peronok, perontetők, esőbeállók, valamint korszerű térvilágítási rendszerek épülnek, és minden állomáson és megállóhelyen új utastájékoztató rendszert is telepítenek. A projekt részeként a biztosítóberendezések korszerűsítése mellett új központi forgalomirányító rendszert és távközlési hálózatot alakítanak ki. A villamosítással egy időben pedig az összes állomáson automata, távvezérelhető, villamos váltófűtő rendszer épül ki, míg Sátoraljaújhelyen egy villamos előfűtő-előhűtő berendezést is telepítenek.
„A Mezőzombor-Sátoraljaújhely vasúti vonalszakasz villamosítása kiemelt projekt számunkra, hiszen a Vasútvill Kft. az M-S Konzorcium tagjaként első alkalommal vesz részt hasonló nagyságrendű beruházásban fővállalkozóként. Ugyanakkor 2018-ban több fejlesztésen is dolgoztunk párhuzamosan, és büszkén mondhatjuk azt, hogy mind a 25 projektcélt határidőre teljesítettük” – közölte Nógrádi Tamás, a Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója.
A társaság tavalyi munkái közül – a Mezőzombor-Sátoraljaújhely szakasz villamosítása mellett – kiemelkedik a Kelenföld-Százhalombatta szakasz felsővezeték-hálózatának korszerűsítése, a Püspökladány-Ebes vonalszakasz átépítése, továbbá a Rákos-Gödöllő-Hatvan vonalszakaszon elkezdett felújítási és építési munkálatok. „A feladatok volumenét jelzi, hogy 2018-ban összesen 2364 új villamos felsővezeték-tartó oszlopot állítottunk fel, amelyeket ha egymás mellé fektetnénk, körbeérnék a Velencei-tavat” – fogalmazott Nógrádi Tamás.
A Vasútvill Kft. a vasúti felsővezeték-építési, illetve -rekonstrukciós projektek egyik első számú magyarországi letéteményese. A társaság múltja az 1949-ben alapított MÁV Villamos Felsővezeték Építésvezetőséghez nyúlik vissza, ma pedig 200 fős szakembergárdára támaszkodva vesz részt az újra lendületet vett magyarországi vasút-villamosítási projektekben.
„A feladatok volumenének növekedése a vállalat gépparkjának fejlesztését, bővítését is szükségessé tette. Tevékenységünk bővítésével társaságunk 3 darab pályafelújításhoz szükséges gépet vásárol, és a felsővezetékes járművek remotorizációs programjának részeként hamarosan sor kerül az első felújított és remotorizált munkagép kiadására is” – tette hozzá Paluska József, a Vasútvill Kft. ügyvezető igazgatója.
A következő nagy falat a Szabadbattyán – Balatonfüred közötti 55 km-es vonalszakasz villamosítása lesz. A Balaton északi partján végigfutó vasútvonal első szakaszának villamosításában, valamint Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomások korszerűsítésében a Vasútvill Kft. az ÉB 2018 Konzorcium vezetőjeként vesz részt.
A 2019 őszén induló beruházás eredményeképpen Magyarország egyik legszebb vasúti pályaszakaszának villamosítása fog megtörténni, ami fontos lépés a hazai vasút-villamosítás terén is. Sok még a feladat, hiszen a villamosított vasútvonalak aránya Magyarországon alig 39,9 százalék, amely egyelőre jelentősen elmarad az Európai Unió 53,7 százalékos átlagától. A villamosított vasútvonalak aránya a szomszédos Ausztriában közel 72 százalékos, de Lengyelországban is eléri a 64 százalékot. Ezzel szemben például Németország egy százalékponttal az átlag alatt szerepel a statisztikában 52,8 százalékos értékkel, igaz, a vasúti hálózatuk hossza többszöröse a magyarországinak.
A közlekedésfejlesztési és környezetvédelmi szempontok egyaránt a vasútvonalak villamosítása mellett szólnak. Így az elkövetkező időszakban idehaza és a többi európai uniós országban egyaránt jelentős beruházások valósulnak meg ezen a területen, ami nem csak új vasútvonalak villamosításában, hanem a meglévő, évtizedekkel ezelőtt villamosított hálózat korszerűsítésében is jelentkezik, ez pedig a magyarországi szakcégek számára is perspektívát kínál.
„A magyar vasút-villamosítási szakemberek szaktudását külföldön is elismerik, eredményeinket nemzetközi szinten is jegyzik a szakmában. Ez jó alapot kínál arra, hogy a szektor cégei a külpiacokon is megmérettessék magukat” – hangsúlyozta Homlok Zsolt, a Vasútvill Kft. többségi tulajdonosa.
„A Vasútvill Kft. ma már egy dinamikusan fejlődő, komoly hazai és külföldi növekedési potenciállal rendelkező vállalat. Ugyanakkor a nemzetközi versenyben való helytálláshoz az is nélkülözhetetlen, hogy a speciális know-how birtokában lévő, egymás tevékenységét kiegészítő szakcégek közötti együttműködés erősödjön, az egyes szereplők kvázi stratégiai szövetségesként tekintsenek egymásra” – tette hozzá Homlok Zsolt.