Százévnyi rekord és győzelem
Bátorság, függetlenség és a legjobbakkal való versengés, korábban járatlan utakon – ez maga a BMW Group, 1916. március 7-e óta. A BMW Group Classic most néhány meghatározó eseménnyel, rekordot jelentő teljesítménnyel és úttörő innovációval tekint vissza az elmúlt száz évre, az 1919-ben meghódított abszolút magassági rekordtól kezdve, a klasszikus Mini hatvan évvel ezelőtti megszületésén át, egészen a modernkori SAV modellek 1999-es feltalálásáig. És a sor még csak most kezdődik…
2019. március 7-én a BMW Group megalapítása százharmadik évfordulóját ünnepli. Az elmúlt évszázad során a repülőgép-hajtóművekre specializálódott kisüzemből a világ elsőszámú prémiumautó- és motorkerékpár-gyártó vállalata lett, a fejlődés mérföldkövei pedig nem csupán a márka értékrendjét, de a sikert kovácsoló kulcsemberek szemléletét is kiválóan tükrözik. A BMW Group történetét az innovációkat éltető bátorság, a fejlődésre való törekvés, a legjobbakkal megvívott versenyek és a legkülönfélébb kihívások leküzdését segítő képesség hajtja előre, 2019 hajnalán pedig a BMW Group Classic visszatekint néhány olyan eseményre, kimagasló teljesítményre és úttörő innovációra, amelyeket ezen alapelvek inspirálták.
100 évvel ezelőtt: rekord magasságban a BMW – fennállása során először
1919. június 17-én egy tapasztalt tesztpilóta, Franz Zeno Diemer segítette hozzá a BMW néven induló kisvállalkozást fennállása első világrekordjához: a müncheni Oberwiesenfeld repülőtérről felszállva szenzációs magasságba emelte a Deutsche Flugzeugwerke BMW IV hajtóművel dolgozó repülőgépét. A 230 lóerős motort kifejezetten extrém magasságok meghódítására tervezték, Diemer pedig másfél órás repülőútja során egészen 9 760 méteres magasságig jutott vele. A nyitott légterű pilótafülkében a rekordernek nem csupán a mínusz 50 Celsius fokig süllyedő hőmérséklet kihívásaival, de a fokozatosan csökkenő oxigénszinttel is meg kellett küzdenie. Korábban egyetlen másik repülőgép sem volt képes ilyen magasságba emelkedni.
90 évvel ezelőtt: bemutatkozik az első négykerekű, a BMW 3/15 PS
Tíz esztendővel később a BMW portfólióján már a motorkerékpárok is jelen voltak, ideje volt hát továbblépni: a vállalat igazgatótanácsa úgy döntött, hogy beszáll az autóiparba. Az elnöki székben még ekkor is az a Franz-Josef Popp foglalt helyet, akivel a vállalat korábban kitört a repülőgép-hajtóművek piacáról. „A motorkerékpár-gyártás területén felhalmozott szaktudásunk lehetővé teszi számunkra, hogy a népszerű piacnak ígérkező kisautók tömegtermelésébe is belevágjunk. Ezen szemléletet követve, fel is vásároltuk a Fahrzeugfabrik Eisenach autógyártót” – jelentette be Popp a vállalat évértékelő ülésén. 1929. március 22-én így legördült a berlini gyártósorról az első BMW 3/15 PS modell, amelyből 1932-ig mintegy 16 000 példány látott napvilágot.
60 évvel ezelőtt: íme a klasszikus Mini
A legendás tervezőmérnök, Alec Issigonis egy szalvétára rajzolta fel a forradalmi kisautó első skicceit, mígnem 1959. április 4-én az első klasszikus Mini elhagyta a birminghami Longbridge-ben működő Austin-gyárat. 3,05 méteres karosszériahosszúsága ellenére a kisautó négy embernek és csomagjaiknak is elegendő helyet biztosított. Issigonis egy merőben új járműtervezési megoldást eszelt ki, elsőkerék-meghajtással, keresztben beépített négyhengeres orrmotorral és aláépített váltóházzal. Eme forradalmi járműszerkezet megteremtette a legjobb előfeltételeket a kreatív helykihasználás és a vérpezsdítő agilitásban rejlő vezetési élmény kettőséhez, amely mind a mai napig a brit prémiumgyártó modelljeinek műszaki alappillére. A technológiát ezt követően gyakorlatilag az összes autógyártó vállalat átemelte saját portfóliójába.
60 évvel ezelőtt: áttörés a kompakt BMW 700 modellel
Az 1950-es években a vállalat a BMW Isetta és az abból kifejlesztett BMW 600 modellekkel jelentős mértékben hozzájárult a fiatal Német Szövetségi Köztársaság úthálózatának benépesítéséhez. Az ügyfelek igényei azonban tovább nőttek, az egyre csökkenő értékesítési mutatók pedig egy hagyományos felépítésű kisautó után kiáltottak. Az áttörés ötletével a bécsi BMW-importőr, autótervező és korábbi autóversenyző, Wolfgang Denzel állt elő, aki bemutatta a BMW igazgatótanácsának a kétajtós lépcsőshátú modell koncepcióját, az olasz formatervező, Giovanni Michelotti keze munkáját dicsérve. Ez a prototípus szolgált az 1959. június 9-én bemutatott BMW 700 modell műszaki alapjául. 1965-ig a gépkocsiból több mint 190 000 darab látott napvilágot, meghozva az áttörést a vállalatnak.
60 évvel ezelőtt: a kisrészvényesek kivívják a BMW további függetlenségét
Az autóipart és a motorkerékpár-gyártást egyaránt sújtó értékesítési problémák az 1950-es években komoly gazdasági nehézségek elé állították a vállalatot. A BMW 1959. december 9-én megtartott évértékelő ülésén napirendre került, hogy a Daimer-Benz AG felvásárolja a céget, az esetleges tulajdonosváltást követő, felvázolt szerkezeti változtatások azonban a legtöbb kisrészvényes érdekével szembementek. A heves hangulatú egyeztetések közepette Friedrich Mathern ügyvéd így megtámadható pontokat keresett a hivatalos tervezetben és kimutatta, hogy a BMW 700 modell fejlesztésének teljes költsége az 1958-as pénzügyi kiadások között szerepel, indokolatlanul. Megtámadta továbbá a hivatalos tervezet azon pontját is, amely aránytalanul alacsonyra taksálta a BMW márka és a vállalat munkaerejének értékét. Az ülést végül berekesztették, a stuttgarti gyártó vételi ajánlatának határideje pedig lejárt. Jóllehet, a BMW független vállalat maradt, a gazdasági krízis azonban ekkor még nem oldódott meg. A megoldást Herbert Quandt főrészvényes fokozott elköteleződése jelentette, aki biztosítékot adott a folytatásra és 1960-ban egy olyan szerkezeti változtatást eszközölt, amely a kisrészvényesek érdekeit is figyelembe vette.