Nem készít kisméretű városi sportautót a Toyota
Tada Tecuja főmérnök szerint hiába várjuk, belátható időn belől nem fog a GT86-nál kisebb sportautót gyártani a Toyota. Az ikonikussá vált, könnyű kupé jövője viszont úgy tűnik, biztonságban van.
Amióta Tojoda Akio cégelnök először ejtette ki a száján a „három fivér” kifejezést, azóta várja izgatottan az autós világ a három legendás Toyota sportautó – az MR2, a Celica és a Supra – visszatérését. A GT86 minden szempontból méltó utódja a Celicának, a Supra pedig idén januárban látványosan és meggyőzően jelent meg újra a márka palettáján – nem maradt tehát más hátra, mint egy könnyű, megfizethető városi sportautó, ami demokratizálhatná a Toyota újonnan feltámadt sportos szellemiségét.
Sajnos azonban úgy tűnik, erre hiába várunk. Tada Tecuja főmérnök, aki a GT86 és a GR Supra születésénél egyaránt bábáskodott, logikus, bár teljességgel elszomorító érveket hozott fel a törpe sportautó ellen. „Tisztában vagyok azzal, hogy ügyfeleink izgatottan várják a »legkisebb testvér« érkezését. A legkisebb fogalma a legtöbbjük számára egyet jelent a legolcsóbbal – csakhogy valójában igen nehéz városi sportautót építeni. A biztonsági és károsanyag-kibocsátási előírások nem változnak, akármekkora autót építünk, és egy kisméretű gépkocsi ugyanannyi alkatrészből épül fel, mint egy nagyobb. Egy ilyen járművet tehát csak nagyon csekély haszonnal tudnánk gyártani” – fejtette ki a brit Evo magazin újságírójának a szakember.
Úgy tűnik tehát, a korábbi bizakodásra okot adó nemzetközi hírek megalapozatlanok voltak, és jobb, ha békében elengedjük a reményt, hogy a Toyota valaha megépíti a 2015-ös S-FR tanulmányautó szériaváltozatát. A klasszikus sportautó-receptet betűről betűre követő, 3,99 méter hosszú, 980 kilós, 130 lóerős modell helyett tehát valahol a GT86 és a GR Supra között találhatnak helyet egy harmadik Toyota sportkocsinak – feltéve, persze, hogy a márka életben tartja az idén hetedik évébe lépő modellt.
Ezzel kapcsolatban Tada-szan nem mondott konkrétumokat, azt azonban elárulta, miért tartja meghatározó, kulcsfontosságú modellnek a 200 lóerős kupét. „Az előző években a GT86 volt az az autó, amely újra és újra emlékeztette a Toyota ügyfeleit, micsoda élményt is jelent egy könnyű, pontos sportautó vezetése. Azok, akik a GT86 volánja mögött tökéletesítették vezetői képességeiket, mostanra megértek arra, hogy magasabb szintre lépjenek, és a GR Supra érkezésével erre meg is teremtettük a lehetőséget. A GT86 tehát egy olyan szerepet tölt be a modellkínálatunkban, mint egy gyakorló repülőgép: belépő a Toyota sportos világába, és ilyenformán a jövőben is nagy szükségünk lesz rá.”
Fotók: Toyota