Hatékonyabban haladó MAN teherautók

a járművezető támogatása fokozza a szállítás biztonságát

Új biztonsági és segédrendszereket vezet be az MAN a bauma 2019 kiállítás kapcsán a TGM, TGS és TGX típuscsaládokban.

  • Még több modellben elérhető az ACC Stop&Go araszolófunkció
  • MAN ComfortSteering sebességfüggő kormányrásegítés könnyíti meg a kormányzást
  • Az MAN LaneReturnAssist sávtartó akadályozza meg a forgalmi sáv szándékolatlan elhagyását

Mindegy, hogy építőanyagokat szállítanak lakott területen vagy nagyobb távolságokon, az elosztófuvarozásban vagy a távolsági fuvarozásban dolgoznak, az üzemeltetők, a járművezetők és az ügyfelek egyaránt a szállítási feladatok megbízható, balesetmentes és gyors teljesítését kívánják. A járművezetőt a kormányzás feladatában támogató új MAN ComfortSteering sebességfüggő kormányrásegítőre építve az MAN továbbfejleszthette a már évek óta alkalmazott Lane Guard System (LGS) sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, annak funkcionalitását a LaneReturnAssist (LRA) sávtartó rendszerré bővítette.

Ezenkívül az adaptív sebességszabályozó (Adaptive Cruise Control, ACC) Stop&Go araszolófunkciója immár a TipMatic12 sebességváltóval felvértezett járművekhez is elérhető. Vagyis a TGS és TGX típuscsaládok legtöbb olyan modelljéhez, amelyet az építőiparban és az ahhoz kapcsolódó szakmákban használnak. Kivételt képeznek az összkerékhajtású járművek és az acéllökhárítóval felszerelt járművek.

ACC Stop&Go és EBA2 vezetői segédrendszerek

A biztonságról szólnak azok a felszerelések, amelyeket az MAN a bauma 2019 kiállításon bemutat. Jelentős biztonsági, ám mindenekelőtt kényelmi előnyt biztosít az adaptív sebességszabályozó, amelyet 2018 óta az MAN immár Stop&Go araszolófunkcióval is kínál. Ez elsőként a TipMatic14 váltóval specifikált nyerges vontatókban jelent meg a piacon, és a jövőben a TipMatic12 váltóval rendelkező járművek széles palettájához is választható majd.

Az ACC Stop&Go a 0–25 kilométer/óra sebességtartományban is automatikusan szabályozza a követési távolságot az elöl haladó járműhöz képest. Szükség esetén akár álló helyzetig fékezi a teherautót, és a rövid ideig tartó megállásokat követően önállóan tovább is indul. Így a vezető nyugodtan és stresszmentesen araszolhat a lépésben haladó forgalomban, torlódás esetén vagy a sűrű városi forgalomban. További újdonságként az MAN adaptív sebességszabályozójának új generációja kényelmesebben közelíti meg az elöl haladó járművet. A teherautó akár álló helyzetig fékez az elöl haladó jármű mögött. Amennyiben a megállás két másodpercnél kevesebb ideig tart, akkor a teherautó önállóan továbbindul. Amennyiben a megállás két másodpercnél hosszabb ideig tartott, akkor a járművezető a gázpedállal vagy a multifunkciós kormánykerék egy gombjával kezdeményezheti az elindulást.

A rendszer tehermentesíti a vezetőt sűrű forgalomban, aki így a torlódásokat kevésbé fárasztó élményként éli meg. Ezenkívül a rendszer elkerüli a felesleges gyorsításokat és fékezéseket, ezzel csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a fékek kopását.

Az EBA2 vészfékasszisztens jelentős mértékben túlteljesíti az automatikus vészfékrendszerek kapcsán 2018 novembere óta érvényben lévő szigorúbb törvényi előírásokat. A radar és a kamera jeleinek aprólékosan kidolgozott szenzorfúziója révén az EBA2 még a nagy kihívást jelentő közlekedési helyzeteket is megbízhatóbban értelmezi, az elöl haladó járműveket és az álló akadályokat nagyobb biztonsággal észleli, és szükség esetén vészfékezést kezdeményez. Az ezzel a kialakítással szerzett pozitív tapasztalatok nyomán az MAN az EBA2 rendszert 2017 tavasza óta szériafelszereltségként és immár műszerfali kikapcsológomb nélkül építi be a járművekbe, ezzel maximalizálva a rendszer által kínált biztonsági előnyöket. A vezető ennek ellenére mindig bármikor átveheti az irányítást.

Az MAN az EBA2 vészfékasszisztenst a 7,5 tonna megengedett össztömeg feletti járművek mindegyikéhez kínálja, és 2018 eleje óta immár az Euro 3, Euro 4 és Euro 5 károsanyag-kibocsátási szabványú új járművekhez is.

Tehermentesíti a járművezetőt az MAN Comforsteering kormányrásegítő

Az új, Euro 6 minősítésű motorgenerációval specifikált TGM, TGS és TGX típuscsaládok esetében az MAN a 2019-es év folyamán bevezeti az aktív kormányzási támogatást biztosító MAN ComfortSteering kormányrásegítőt. Egy villanymotor felerősíti a helyzetnek megfelelően a vezető által kifejtett kormányzási nyomatékot egy kis többletnyomatékkal. Ezzel csökkenti a kormányzáshoz szükséges erőkifejtést, valamint a kormányzás pontosabbá és kényelmesebbé válik. Így a sebesség függvényében manőverezésnél könnyebbnek érzi a vezető a kormányzást, míg gyors haladásnál kiemelkedő iránytartást biztosít.

Biztonsági előny az MAN LaneReturnAssist sávtartóval

Amennyiben a jármű az irányjelző használata nélkül az aktuális forgalmi sávot elhagyni készül, akkor a LaneReturnAssist (LRA) sávtartó aktívan visszakormányozza a járművet a sávba. Az MAN TGM, TGS és TGX típuscsaládok számos, az Euro 6 minősítésű új motorcsalád valamelyik tagjával specifikált modelljében ez a funkció kiegészíti az évek óta ismert és megbízhatóan működő Lane Guard System (LGS) sávelhagyásra figyelmeztető rendszert. Míg ez utóbbi a sávelhagyás veszélyéről hallható módon tájékoztatja a vezetőt, addig az LRA – amelyet 2019 folyamán vezet be az MAN – aktívan beavatkozik, és a járművet visszatereli a sávot határoló útburkolati jelek közé. A rendszert a vezető bármikor felülbírálhatja. A rendszer működésének feltétele, hogy a járművezető a kezeit a kormánykeréken tartsa, ugyanis a teherautó vezetéséért mindig ő felel.