Hibrid hajtásláncot kaphat az új generációs Toyota Land Cruiser
Hamarosan megújul a Toyota emblematikus nagyterepjárója. Komoly változásokra számíthatunk, de a típus lényege megmarad.
Hosszú ideje folynak már a találgatások a Toyota Land Cruiser jövőjével kapcsolatban. A rajongóknak bőven volt idejük elgondolkodni a lehetőségeken, hiszen a jelenlegi generáció 2007 óta gyűjti maga köré a híveket. A GT86 és a Supra projektekért is felelős Tecuja Tada vezetésével kifejlesztett J200-as széria az elmúlt 12 évben két modellfrissítésen is átesett, amelyek stílusát és technológiai tartalmát tekintve a kategória élvonalában tartották a nagy terepjárót. Óhatatlanul közeledik azonban a modellváltás ideje – japán szaklapok 2020-ra teszik a kilencedik széria bevezetését –, és a következő generáció a várakozások szerint három sarkalatos ponton hozhat meghatározó változást.
Ami a vázszerkezetet illeti, az értesülések szerint ezt az alapoktól kiindulva dolgozzák át, de megmarad a klasszikus létraváz. A Land Cruiser nem áll tehát át az önhordó karosszériára, viszont a menetkomfort és az utasbiztonság érdekében vadonatúj struktúrát fejlesztenek a típushoz. Ez fokozott torziós szilárdságával megfelelő alapot adhat a kifinomult futómű-hangoláshoz, illetve az eddigieknél kedvezőbb energiaelvezetési jellemzőkkel bírhat. Nem utolsósorban könnyebbnek is ígérkezik a Land Cruiser új alvázas architektúrája, ami a vezethetőség mellett az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás szempontjából is meghatározó változásokat hozhat.
Ez utóbbit egyébként is kiemelt szempontként kezelik a modell fejlesztése során: úgy tudni, hogy a Toyota nyugdíjazza a jelenleg számos piacon egyeduralkodó V8-as benzinmotort. Az autoblog szakírója szerint a Lexus LS-nél is alkalmazott recept alapján turbós V6-os léphet a nyolchengeres helyébe; ennél is izgalmasabb lehetőség azonban egy hibrid Land Cruiser gondolata, ugyancsak a Lexus LS analógiájára: a hathengeres benzinmotort villanymotorral társító hajtáslánc a menetkomfortot és a károsanyag-kibocsátást egyaránt javítaná.
A Toyota modern hibrid típusain alkalmazott elektromos összkerékhajtást azonban nem kapja meg a Land Cruiser, a terepjáró bizonyosan megmarad a mechanikus AWD rendszernél. Kérdés ugyanakkor, hogy a hibrid hajtáslánc bevezetésével dízelmotorját is nyugdíjazza-e a Land Cruiser. Ausztráliában, a típus egyik meghatározó piacán tavaly ősszel átfogó kommunikációs kampányt indított útjára a Toyota, amelynek keretében éppen a modell elsődleges felhasználóit igyekeznek meggyőzni arról, hogy az öntöltő hibrid technológia tökéletesen alkalmas a dízelmotorok kiváltására.
Noha az ausztrál-ázsiai utasbiztonsági vizsgálaton (ANCAP) 2013-ban maximális ötcsillagos eredményt ért el a modell, ma minden eddiginél magasabb elvárásoknak kell megfelelniük a személyautóknak. Erről részben gondoskodik a szerkezetében és ötvözeteiben megújuló alváz, ugyanakkor a Toyota fejlett vezetőtámogató és aktív biztonsági rendszerei is helyet kapnak majd a következő generációs Land Cruiser fedélzetén.
A harmadik fontos kérdés a dizájn. Japán autós szaklapok tudni vélik, hogy az első vázlatokat, amelyek az emblematikus, bevált Land Cruiser stílusjegyek evolúcióját alkalmazták, visszadobta a Toyota vezetősége. Ez arra enged következtetni, hogy radikális arculatváltással számolhatunk. Hogy az új generációs RAV4 és Highlander modellek által kijelölt, sportos úton indul el a Land Cruiser, vadonatúj irányt vesz, vagy esetleg legendás őseihez visszakanyarodva letisztult, lényegre törő formanyelvet alkalmaz, egyelőre nem tudni – a japán Best Car magazin már közreadott egy látványtervet az új Land Cruiserről – az egyetlen biztosnak tűnő pont a minden területet érintő változás.
Fotók: Toyota, Drew Phillips (Land Cruiser Heritage Edition), Best Car magazin