Újabb jelentős összeget fektet a Toyota az Uber önvezető autóiba

A Toyota a vállalat egyharmados tulajdonában lévő élvonalbéli autóipari alkatrészgyártó DENSO-val és a telekommunikációs óriás SoftBankkal közösen 1 milliárd dollárt fektet be az UBER önvezető autók fejlesztésével foglalkozó részlegébe. A kibővített partnerkapcsolat célja az automatizált közösségi autózás fejlesztésének felgyorsítására és elterjesztése.

A Toyota, a DENSO és a SoftBank Vision Fund (SVF) bejelentette, hogy egymilliárd dollárt fektet be az Uber tulajdonában levő Advanced Technologies Groupba (Uber ATG). Az újonnan alapított ATG-be történő befektetés célja, hogy felgyorsítsa az automatizált telekocsi szolgáltatás fejlesztését és üzleti alapra helyezését. A Toyota és a DENSO közösen 667 millió dollárt, az SVF 333 millió dollárt fektet be az új Uber ATG vállalkozásba, melynek értéke így 7,25 milliárd dollár lesz. A Toyota már 2018 augusztusában 500 millió dollárt fektetett az Uberbe. Akkor a két vállalat bejelentette, hogy szándékuk szerint 2021-ben elindítják a Toyota Sienna alapú automatizált telekocsi-szolgáltatás próbaverzióját, amely az Uber ATG önvezető technológiáját, és a Toyota Guardian fejlett biztonsági támogatórendszerét használja majd.

A most bejelentett kiterjesztett partnerkapcsolat és az újabb befektetés az eddig elért eredmények alapján jött létre, elmélyítve a két vállalat együttműködését a jövőbeni önvezető hardver tervezése és fejlesztése területén. A társulás továbbá felkészíti a vállalatokat és az ipart az automatizált telekocsi járművek és szolgáltatások tömegtermelésére, és üzleti alapokra helyezésére is. A Toyota a felmerülő költségek fedezésére a következő három évben további 300 millió dollárral járul hozzá a fejlesztés során szükséges kiadásokhoz.

„Ez a befektetés, és a Toyota csoporttal létrehozott erős kapcsolatunk a bizonyítéka annak, hogy az ATG csapata milyen hihetetlen munkát végzett eddig. Izgalmas jövő elé nézünk ebben a nagyszerű partnerekkel végrehajtott fontos projektben. Az önvezető technológia fejlődése teljesen megváltoztatja a ma ismert közlekedést, így városaink élhetőbbek, útjaink pedig biztonságosabbak lesznek. A mai bejelentés – a folyamatos gyártói és beszállítói együttműködés mellett – megerősíti az Uber pozícióját a közlekedés átalakulásának tekintetében.”- véli Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója.

„A Toyota elkötelezett egy biztonságos mobilitású társadalom létrehozására. Az Uber ATG önvezető járműtechnológiájának és szolgáltatói hálózatának összekapcsolása a Toyota csoport járművezérlési technológiájával, tömegtermelési kapacitásával és a Toyota Guardiannal fémjelzett fejlett biztonsági támogató rendszereivel lehetővé teszi majd a biztonságosabb és alacsonyabb költségű önvezető telekocsi szolgáltatások üzleti alapokra helyezését. Hisszük, hogy a Toyota, a DENSO, és az Uber ATG önvezető jármű hardverfejlesztése során végzett közös munka felgyorsítja és sikerre viszi az automatizált telekocsi szolgáltatást.” – teszi hozzá Shigeki Tomoyama, a Toyota ügyvezető alelnöke és a Toyota Connected elnöke.

„Az önvezetés legnagyobb kihívásainak egyike a hardver és a szoftver nagyléptékű bevezetése. A globális beszállítóként tevékenykedő DENSO izgatottan várja az együttműködést az Uber ATG-vel és a Toyotával, melynek során olyan fejlett automatizált hardvert fejlesztünk, ami megváltoztatja a közlekedés jövőjét.” – mutat rá Hiroyuki Wakabayashi, a DENSO ügyvezető elnöke.

„Az Uber ATG csapata jelentős előrelépést tett a megbízható automatizált telekocsi technológia fejlesztésében. Egy átfogó hardver és szoftver platformmal, a világ legnagyobb telekocsi hálózatával, és a Toyotával, mint partnerrel ez az együttműködés képes lesz széles körben elterjeszteni az automatizált telekocsi szolgáltatást.” – véli Rajeev Misra, a SoftBank Vision Fund ügyvezető igazgatója.

A tranzakció várhatóan 2019 harmadik negyedévében zárul le, a megállapodás ténye ugyanakkor már Uber májusra tervezett tőzsdei bevezetéskor is növelheti a befektetői kedvet és tovább növelheti a vállalat értékét. A várakozások szerint egyébiránt az Uber tőzsdei bevezetése a legnagyobb valaha jegyzett, Egyesült Államokban listázott részvénykibocsátás lehet, és az Alibaba Group Holding Ltd. 2014-es tőzsdei bevezetése óta – melynek kezdeti piaci értéke 169 milliárd dollár volt – 100 milliárd dolláros nagyságrendjével ez lehet a legnagyobb értékű tőzsdei bevezetés a világon. Mindez hozzájárulhat az önvezető autózás globális fejlesztésének felgyorsulásához, és az automatizált közösségi mobilitás térnyeréséhez.

Az Uber
Az Uber missziója, hogy újfajta lehetőségeket teremtsen a mobilitás terén. 2010-ben egy egyszerű probléma megoldásán kezdtek dolgozni: hogyan lehet egy gombnyomással utazni? Több mint tízmillió megtett úttal később a vállalat olyan termékek előállításán dolgozik, amelyek még inkább összehozzák az embereket. Az Uber új lehetőségekre nyit kaput. A vállalat Advanced Technologies Group (ATG) elnevezésű részlege jelenleg egy új kihívás megoldásán dolgozik: hogyan lehet nagy léptékben és biztonságosan megalkotni és elterjeszteni az önvezető technológiát? Az ATG-ben világszínvonalú megoldások születnek a járműbiztonság, az önvezető szoftver, a mapping és más egyéb területek egyesítésével. Az Uber holisztikus megközelítéssel változatos partnerkapcsolatokat alakít ki, melyeknek végső célja az önvezető telekocsi szolgáltatás széleskörű elterjesztése.

A Toyota
A Toyota az a globális mobilitás vállalat, amely 1997-ben piacra dobta a Prius hibrid-elektromos autót, 2014-ben pedig a Mirait, az első tömeggyártású üzemanyagcellás szedánt. A Toyota City központtal működő vállalat 1937 óta gyárt autókat. Ma a Toyota 370.000 alkalmazottal büszkélkedhet, akik 28 országban körülbelül tízmillió autót gyártanak évente, a tömegautóktól kezdve a prémium járműveken és a miniken keresztül a haszonjárművekig. Ezeket több mint 170 országban és régióban értékesítik Toyota, Lexus, Daihatsu és Hino márkanéven.

A DENSO
A DENSO egy 48,1 milliárd dolláros globális mobilitási beszállító, amely korszerű technológiát fejleszt szinte az összes manapság gyártott márka modelljei számára. A DENSO 35 ország 220 üzemegységében végez termelő tevékenységet, ahol hűtő-fűtő, hajtáslánc, mobilitás, elektromos és elektronikus részegységeket gyárt, ezzel munkahelyeket teremt, és befolyásolja a közlekedést szerte a világon. A vállalat több mint 170.000 alkalmazottja hozzájárul a balesetek megelőzéséhez, a környezet védelméhez, és az életminőség javulásához. A világvállalat központja Japánban, Kariyában található. A 2018. március 31-én zárult pénzügyi évben a Denso világszintű konszolidált értékesítési bevételének 8,8 százalékát költötte fejlesztésre és kutatásra.