Az önvezető autók hamarosan átírják a carsharing piacot
Optimista várakozások szerint az önvezető autók már 5 éven belül beléphetnek a carsharing szolgáltatások területére, de pesszimistább számítások szerint is 2030-ra elérjük, hogy az Európában autóval megtett kilométerek 40%-át önvezető megoldások adják majd. A változás gyökeresen alakítja át mindazt, amit a városok használatáról gondoltunk, és erre az autómegosztó szolgáltatásoknak idejében fel kell készülniük.
EASCY. Erre
az öt betűre koncentrál az autóipar összes szereplője: a PwC 2018-as tanulmánya
szerint a városi mobilitás egyre inkább elektromos (electrified), önvezető (autonomous),
megosztott (shared), összekapcsolt (connected) és évente továbbfejlesztett (yearly updated) lesz.
Az egyik legfontosabb változás a mobilitási piacon, hogy az elmúlt években
maguk az autógyártó cégek lettek az önvezető és elektromos fejlesztések
legnagyobb mozgatói. A világ 20 legnagyobb kutatási-fejlesztési büdzséjéből
ötöt már nagy autógyárak birtokolnak, de robbanásszerű fejlődésnek kedvez a
szabályozói környezet változása és a felhasználók igénye a fenntartható, rugalmas
mobilitási megoldásokra is.
Michaletzky Bálint, a GreenGo
elektromos autómegosztó szolgáltatás ügyvezetője szerint a közösségi autózás
következő szintlépése éppen az önvezető megoldások miatt következik be
hamarosan.
Michaletzky hangsúlyozza, hajlamosak
vagyunk az önvezető autók legnagyobb előnyeként kiemelni, hogy a járművek
ismerik az utat és helyettünk vezetnek majd, de ennél sokkal fontosabb lehet,
hogy pontosan rá tudnak kapcsolódni a folyton változó városi organizmusra,
„tudva” a dolgukat: a nem túl távoli jövőben a kívülről vezérelt autók
összehangoltan működhetnek, és a begyűjtött adatok segítségével igazodnak majd
a forgalmi helyzetekhez, a felhasználói igénybe vételhez, de akár a városi
áramszükséglethez is.
Hogyan érinti mindez a közösségi autós és egyéb személyszállító szolgáltatásokat?
A GreenGo első embere szerint a flottaszervezésről és általában az autózásról
alkotott fogalmainkat teljesen át kell alakítani. „Az önvezető autók először a B2B szegmenst forgatják majd fel, vagyis
minden szolgáltatást, mely nagyobb tömegeket költségérzékenyen mozgat (taxi,
logisztika, carsharing). Mindegyik
megoldás on-demand (igény szerinti), automatikusan szerveződő szolgáltatás
lesz, amit most talán egy sofőr nélküli taxizásként tudunk elképzelni. Ezek között
továbbra is az árszint, minőség, gyorsaság és a biztonság tehet különbséget.”
Michaletzky nem tart attól, hogy egy önvezető carsharing megoldás elveszi a
vezetés élményét, szerinte sokak számára most sem kikapcsolódás a piros lámpák
közötti mozgás.
„Autómegosztó szolgáltatóként a GreenGo úgy
készülhet fel erre a robbanásra, hogy minél több belső folyamatot –
autómozgatás, töltés, ügyfélkezelés – teszünk adat alapúvá, hosszú távon pedig az
elektromobilitásban és a mesterséges intelligencia által vezérelt megoldásokban
hiszünk” – teszi
hozzá az ügyvezető.