„Senki nem kételkedhet abban, hogy Magyarország tud és akar buszokat gyártani”

    Ha ma az országban hét nap alatt hat buszt tud gyártani egy cég, az azt mutatja hogy a magyar buszgyártás reneszánszát éli – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter Mosonmagyaróváron a Kravtex-Kühne buszgyár kétezredik Credobusának átadásán.

    A miniszter kiemelte, a kormány célja az, hogy a következő hat év alatt hatezer buszt lecseréljenek a városi és helyközi közlekedésben. 
   

 A kormány jelenleg vizsgálja annak a lehetőségét is, hogy a 25 ezernél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva kizárólag elektromos, vagy más környezetkímélő meghajtású buszokat helyezzenek üzembe – mondta a miniszter. 
  

  Hozzátette, ehhez meg kell vizsgálni, hogy melyik az optimális megoldás, mert mindkét típus esetében sokféle igény merül fel. Egyebek mellett az elektromos busz esetében megfelelő töltőhálózat szükséges megfelelő kapacitással, de az is fontos, hogy a buszokat tudják szervizelni. 
  

  Hangoztatta, hogy mindezt támogatja a buszstratégia, amely egyrészt kimondja, hogy a Magyarországon futó mintegy 8500 darab, 14 és 15 év átlagéletkorú buszt szeretnék lecserélni olyan, lehetőleg Magyarországon gyártott buszokra, amelyek környezetkímélők és fejlett utasbiztonsági rendszerekkel vannak felszerelve. 
  

  Darabszám és hajtáslánc tekintetében mindenfajta technológiával rendelkezünk ahhoz, hogy Magyarországon itthon gyártott buszok fussanak – fogalmazott a miniszter. 
  

  A hazai buszgyártás nem vonatkozhat csak Magyarországra, fontos az exportképesség is, és az, hogy nagyobb mértékben hazai hozzáadott értékkel gyártsanak. Erre kiváló példa a Kravtex-Kühne csoport, mert nyolcvan százalékban hazai hozzáadott értékkel gyártanak – mondta Palkovics László. 
  

  Krankovics István, a Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója a csoport buszgyártásának huszadik évfordulóján és az elkészült kétezredik Credobus bemutatásán elmondta, hogy az Econell 12 típusú, ultrakönnyű konstrukciójú elővárosi modell a cégcsoport egyik legkeresettebb típusa, amely a Volánbusz mellett valamennyi regionális közlekedési központ flottájában megtalálható. Jelenleg a helyközi közlekedésben minden harmadik busz Credobus – mondta.
   

 Hozzátette, hogy ezekkel a buszokkal évente több mint kétmilliárd forint összértékű üzemanyag-megtakarítást érnek el a szolgáltatók, ezáltal mintegy 16 ezer tonnával csökkentik a szén-dioxid kibocsátást.
  

  A cégvezető ismertette, hogy a csoport 2018-ban elindított, hárommilliárd forintos saját forrásból megvalósuló beruházási programjának keretében Győrben ezer négyzetméterrel bővítették a gyártócsarnokot és korszerűsítették az öntödét. A buszgyártásba pedig eddig több mint tízmilliárd forintot fektetett a csoport.
  

  Süli Csaba, a Kühne Mezőgazdasági Gépgyár Zrt. vezérigazgatója hozzáfűzte, hogy a beruházási program keretében Mosonmagyaróváron négyezer négyzetméterrel bővítették a gyártó területet, továbbá munkásszállásokat alakítanak ki.
  

  A csoportnál a buszgyártás 1999-ben indult, jelenleg évente 250-300 buszt gyártanak. A vállalat hatszáz embert foglalkoztat.
  

  A cégcsoport 2019-ben a Rábától, az egri ZF-től, és az Autofertől együttesen várhatóan mintegy 1,5 milliárd forint értékű alkatrészt fog rendelni, és közel kétmilliárd forintot költenek különböző hazai műanyag, gumi, üveg gyártmányokra és egyéb termékekre – közölték.