Főként a hajózás szennyezi Európa levegőjét

Gondolta volna, hogy egyetlen hotelhajós társaság 47 hajója tízszer annyi kén-dioxidot bocsát a levegőbe, mint az összes európai személyautó? A nitrogén-oxid és a szálló por tekintetében sem jobb a helyzet, így nagyon igazságtalan, hogy az autóipar elé újabb és újabb – szinte teljesíthetetlen – normákat állítanak, miközben a tengerhajózás ezerrel szennyez.

Döbbenetes elemzést hozott nyilvánosságra a Transport & Environment, amely szerint a Carnival Corporation, a világ legnagyobb luxushajó-üzemeltetője 2017-ben közel 10-szer több kén-dioxidot (SOx) bocsátott ki az európai partok körében, mint a kontinens 260 millió autója.

sox_1.jpg

A Transport & Environment tanulmánya szerint az európai vizeken 2017-ben működő 203 hajó összesen 62 kilotonna kén-dioxiddal terhelte a légkört, míg a teljes európai autóállomány mindössze 3,2 kilotonnát bocsátott ki. Az említett a 62 kilotonna több mint a fele állítólag a Carnival Cruise Lines vagy leányvállalatai által üzemeltetett 47 hajó nevéhez fűződik.

A legszennyezettebb partvidékek

A Carnival Corporation & PLC tulajdonában lévő hajók főként Spanyolország, Olaszország, Görögország, Franciaország és Norvégia vizeit járják, így az általuk látogatott partok közelében különösen nagy a levegő károsanyag tartalma. A kikötők közül pedig a leginkább veszélyeztetett Barcelona, ​​Palma de Mallorca és Velence.

nox.jpg

És akkor csak egyetlen ágazat, a turizmus egyetlen hajóstársaságáról, és annak viszonylag új hajóiról beszéltünk. A távoltengeri áruszállítás zömét azonban több évtizedes, Libériában, Panamában, Cipruson és egyéb izgalmas helyeken bejegyzett, koromgyárak (úgynevezett konténerhajók) végzik a Távol-Kelet és Európa között. Egy Európai Uniós tanulmány szerint a világ 15 legnagyobb teherhajója több szén-dioxidot juttat a levegőbe, mint a Föld összes személyautója, de ki látja, mi történik az óceánokon?

A dízelmotoros autók az európai városok légszennyezési válságának középpontjában állnak, de Norvégia, Dánia, Görögország, Horvátország és Málta partjainál egy maroknyi tengerjáró hajó több nitrogén-oxidért felelős, mint az illető ország gépjárműveinek többsége.

A Transport & Environment elemzése azt is feltárja, hogy még a tengeri kén-kibocsátás-ellenőrzési régiókban (SECA) is, ahol a gázolaj kéntartalmával kapcsolatos legszigorúbb előírások vannak érvényben, a tengerjáró hajók által okozott levegőszennyezés továbbra is nagy aggodalomra ad okot. Például Dániában, amelynek partjai teljesen SECA körzetében vannak, a tengerjáró hajók 2017-ben 18-szor több kén-dioxidot bocsátottak ki, mint az ország 2,5 millió személygépkocsija. A nitrogén-oxid (NOx) kibocsátásával kapcsolatban a tengerjáró hajók szintén nagy aggodalomra adnak okot. Ugyancsak Dánia vizeina 107 elemzett tengerjáró hajó annyi nitrogén-oxidot bocsátott ki, mint az országban működő személygépkocsik fele.

sox_2.jpg

Kellenek még motorfejlesztők?

Az Európai Unió ugyanakkor szinte lehetetlen kibocsátási normákkal állítja szembe a belsőégésű motorok fejlesztőit, és úgy tűnik, ezzel Kína malmára hajtja a vizet. Arról van szó ugyanis, hogy a világ legjobb motorfejlesztői Európában és Japánban vannak, akikkel a kínai mérnökök nem vehetik fel a versenyt. Viszont Kína az akkumulátorgyártáshoz nélkülözhetetlen ritkaföldfémek legnagyobb forrása, így kézenfekvő, hogy annyira támogatja az elektromosautó gyártást.

A villanyautók azonban hosszú távon akkor jelentenének megoldást, ha lennének végre a maiaknál olcsóbb, tartósabb, gyorsabban tölthető és könnyebb akkumulátorfajták, amelyeknek gyártása nem hagynak akkora környezeti lábnyomot, mint a maiaké.

Ha a világ szén-dioxid összkibocsátását nézzük, az elektromos autózás nemigen javít a helyzeten. Hogy miért? Mert a városokban ugyan nagymértékben javulhat a levegő minősége, hiszen a villanyautók kibocsátása nulla, azonban az elektromos áramot a legtöbb országban fosszilis tüzelőanyaggal működő hőerőművek biztosítják, amelyek hatásfoka meglehetősen alacsony. Ennélfogva hatalmas a hőerőművek környezeti lábnyoma. Izlandon és Norvégiában állítják elő a „legtisztább” elektromos áramot, mert ott nem fosszilis energiahordozókat alkalmaznak az energia előállítására. Ugyanakkor Kínában, Indiában, de még Lengyelországban is sokkal magasabb ez az érték, mert még nagyrészt szénerőművek termelik az áramot.