Dízelerő – az Audi S4 TDI


Az A4-család mindkét S-modellje – az Audi S4 Limousine TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,3 -6,2*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 164 -163*) és az S4 Avant TDI (üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,3*; szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 166 -165*) – számára az európai piacokon V6-os dízelmotor szolgál erőforrásul. A 3.0 TDI tekintélyes vonóerejét kulturált járással és nagy hatótávval ötvözi, teljesítménye a 255 kilowattot (347 LE) is eléri, maximális forgatónyomatéka pedig 700 newtonméter. E motorral az S4 Limousine TDI álló helyzetből mindössze 4,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, elektronikusan lehatárolt végsebessége pedig 250 kilométer/óra. A teljesítmény, a forgatónyomaték és a hatékonyság e kombinációja ebben a piaci szegmensben egyedülállóvá avatja az Audi S4 TDI modelleket.

Az elektromos hajtású kompresszor kiváló elindulási tulajdonságokról, gázadáskor pedig a vonóerő csaknem késedelem nélküli felépüléséről gondoskodik, megszüntetve a turbólyuk jelenségét és minden menethelyzetben különösen gyors reakciókat biztosítva. Az EAV új fejlesztésű 48 voltos fedélzeti elektromos hálózat része, amely a részleges hibrid rendszert is magában foglalja. E megoldás még nagyobb hatékonyságnövelő lehetőségeket kínál, mint az A4 modellek 12 voltos fedélzeti hálózatával működő MHEV-rendszer, s az S4 TDI modellekben már a következő fejlesztési lépcsőt képviseli, ahol a részleges hibrid technika 48 voltos alapon működik. A 12 voltos részhálózat nagyteljesítményű egyenáramú (DC/DC) feszültségátalakítóval csatlakozik a 48 voltos fedélzeti elektromos főhálózathoz. Első ízben dolgozik az S4 TDI modellekben a hibridrendszer szíveként nagyteljesítményű, 48 voltos szíjhajtású indítógenerátor, fékezéskor akár 8 kW maximális energia-visszatáplálási (rekuperációs) teljesítménnyel. Energiaközpontként 0,5 kWh kapacitással kompakt, léghűtésű lítiumion-akkumulátor szolgál, amely a csomagtérpadlózat alatt kapott helyet. Az S-modellek részleges hibrid rendszere 100 kilométerenként akár 0,4 literrel is csökkentheti az ügyfélüzemi üzemanyag-fogyasztást.

A hajtásláncot a nyolcfokozatú tiptronic automatikus sebességváltó és a quattro állandó összkerékhajtás alkotja, extrafelszerelésként a forgatónyomatékot a hátsó kerekek között aktívan elosztó sport-differenciálművel. Utóbbi megoldás a dinamikus kanyarvételek során célzottan nagyobb nyomatékot juttat a kanyar külső ívén gördülő kerékre, már idejekorán megelőzve az alulkormányzottsági hajlamot. Az S-sportfutómű ez esetben a szériafelszereltség része, és S-specifikus hangolásával a vezetés sportos élményét kínálja, ami az extrafelszerelésként rendelhető, csillapításszabályzással kiegészített S-sportfutóművel még tovább fokozható. Kívül és belül számos dizájnelem utal az S-modellek különleges pozíciójára, a kipufogórendszer végcsöveitől egészen az extrafelszerelésként rendelhető Audi virtual cockpit műszeregység S-üzemmódjáig.