Hyundai i30 N Project C világpremier a 2019-es Frankfurti Autószalonon
- i30 N Project C: a csúcskivitelű 275 lóerős, ötajtós i30 N könnyebb, alacsonyabb, agresszívabb változata
- A kizárólag Európában elérhető Project C mindössze hatszáz példányban készül
- A ‘C’ három dologra utal: egyrészt a Hyundai Namyang K+F központ nagyteljesítményű tesztpályájára, a ‘C területre’; másrészt a Hyundainál most első ízben alkalmazott szénszálas kompozitokra (carbon); harmadrészt a tömegközéppontra (centre of gravity), amelyet optimális mértékben csökkentettünk, megvalósítva a menetteljesítmények és a menetdinamika harmonikus egyensúlyát.
- Az exkluzív műszaki tartalmat a namyangi K&F központ és a nürburgringi Nordschleife ihlette, illetve ezek a helyszínek szolgáltak annak tesztelésére
- A modell 2019. szeptember 11-én debütál a Frankfurti Autószalonon, a Hyundai standján.
A Hyundai Motor az idei Frankfurti Autószalonon leplezi le az i30 N Project C limitált szériát: a kedvező fogadtatású i30 N sportmodell még könnyebb, még mélyebbre ültetett, még szélsőségesebb verzióját. A márka első nagyteljesítményű típusának Project C változata még intenzívebbé teszi az i30 N által biztosított élményt: a tömegcsökkentés és a még kezesebb vezethetőség révén minden eddiginél több mosolyt csal a Hyundai legigényesebb ügyfeleinek arcára. A limitált széria 50 kilóval (hivatalosan 50 004 grammal) könnyebb, hat milliméterrel mélyebben ül, megjelenését pedig erőteljes külső és belső stílusjegyek teszik egyedivé.
A motorsport ihletésű i30 N, a Hyundai Motor legelső nagyteljesítményű típusa 2017-ben lépett színre; az N emblémát elsőként viselő modell világszerte lenyűgözte az újságírókat, és számos szakmai díjban részesült. Az ötajtós i30-asra épülő modell fejlesztői tiszta lappal indultak, hogy olyan, kompromisszumok nélküli vezetési élményt valósítsanak meg, amely a mindennapokban éppúgy élvezhető, mint a versenypályán. Az N a Hyundai Europe emocionális válasza az elhivatott ügyfelek igényeire, a Project C pedig ennek az eddigi legtisztább megvalósulási formája.
Az i30 N Project C egyedülálló műszaki jellemzői között említést érdemelnek a szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készült karosszériaelemek, amelyek tiszta lakkozása mögött szabadon megcsodálható az anyag hibátlan szénszálas szövetszerkezete. Az elülső splitter, a hátsó diffúzor, a motorházfedél, valamint az N márkajelzésű küszöbtoldatok mind szénszálas kompozit anyagból készültek. Ennek köszönhetően a különkiadás nem csak könnyebb, de nagy sebességnél szorosabban simul az aszfalthoz, ráadásul mindehhez lenyűgöző megjelenés társul. Noha homlokfelülete nagyobb lett, és mélyebben ül az út felett, a Project C közegellenállási együtthatója megegyezik az i30 N azonos értékével (0,32.) A Project C karosszériájának alsó és felső részén elhelyezett aerodinamikai elemek ugyanakkor lélegzetelállítóan gyorsabbá, ugyanakkor stabilabbá is teszik az autót, amely így minden eddiginél magabiztosabban viselkedik a kanyarokban.
Miért pont ‘C’? Mindenekelőtt a ‘C terület’ miatt: így nevezik az N márka szülőhelyén, a Hyundai namyangi kutatás-fejlesztési központjában működő, nagysebességű tesztpályát. Ezen kívül a Project C az első olyan utcai Hyundai modell, amelynek karosszériaelemei részben szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készültek. Végezetül a Project C tömegközéppontja (centre of gravity) a 275 lóerős i30 N sportmodellhez képest 8,8 milliméterrel került mélyebbre. Ez a három C együttesen tette lehetővé ennek a magával ragadó sportautónak a megvalósítását.
„Az i30 N Project C a sikeres i30 N után következő, emocionális lépcső, amely érzékletesen demonstrálja, hogy a Hyundai még intenzívebben igyekszik motorsport-rajongó ügyfeleinek kedvére tenni.” – mondta Thomas Schemera, a Hyundai Motor Group termékrészlegének alelnök-igazgatója. „A limitált példányszámú különkiadás esetében stratégiai módosításokat hajtottunk végre. Pontosan azokon a pontokon csökkentettük a típus tömegét, ahol az a leginkább hozzájárulhat a vezethetőség közvetlenebbé tételéhez, míg a modell formai kialakítását úgy optimalizáltuk, hogy minden eddiginél jobb menetteljesítményeket érhessünk el.”
i30 N Project C: tömegcsökkentés szénszálas kompozitokkal és alumíniummal
Az i30 N Project C megvalósítása során a Hyundai kompromisszumot nem ismerően optimalizálta az i30 N sportos jellemzőit. A kovácsolt OZ verseny-keréktárcsák fontos szerepet játszanak a rugózatlan tömeg csökkentésében. Az impozáns, 19 colos keréktárcsák önmagukban 22 kilogrammal csökkentették a jármű tömegét.
A további tömegcsökkentésért a szénszálas elemek: a motorházfedél (-7,2 kg), a két küszöbtoldat (egyenként -499 gramm), az első splitter (+240 grammnyi, színtiszta aerodinamikai funkcionalitás és lenyűgöző megjelenés), valamint az áttervezett, integrált hátsó diffúzor (-386 g) mellett a szénszálas hátoldalú, könnyebb, manuálisan állítható Sabelt® első versenyülések (egyenként -7,5 kg) a felelősek. A Sabelt ülések ráadásul tökéletes oldaltartást, illetve válltámasztást biztosítanak a vezetőnek és utasának, kifejezetten sportos vezetéshez optimalizált üléshelyzet mellett.
A motorteljesítmény (275 LE, illetve túltöltéssel 378 Nm forgatónyomaték) megegyezik a Performance-csomaggal ellátott i30 N azonos adataival; ugyanakkor az i30 N Project C kisebb tömegének és közvetlenebb vezethetőségének köszönhetően sokkal több visszajelzést biztosít a vezető számára.
Optimalizált aerodinamika
„Az i30 N Project C esetében a legelhivatottabb i30 N pilóták elvárásaihoz hangoltuk a kormányzást és a felfüggesztést.” – magyarázza Alexander Eichler, a Hyundai Motor Europe műszaki központjának nagyteljesítményű jármű teszt- és fejlesztési központjának vezetője. „A ‘Project C’ elnevezése a namyangi K+F központ nagyteljesítményű tesztpályájára, a ‘C területre’ utal. Ugyanakkor az autó finomhangolásából a németországi Meuspath-ban működő Hyundai Nürburgring műszaki központ is kivette a részét.”
Az i30 N Project C szabad hasmagassága 6 mm-rel (a típus tömegközéppontja pedig 8,8 mm-rel) csökkent, köszönhetően az eddig is alkalmazott i30 N lengéscsillapítók módosított beállításának, valamint az új, rövidebb és feszesebb rugók alkalmazásának. A hátsó kerékagyak csuklói acél helyett alumíniumból készültek, ami összesen 4,66 kg megtakarítást eredményezett. A ‘Project C’ megkapta az i30 N Performance csomagban foglalt, csomagtéri keresztmerevítő elemet, ami nagy sebességnél – különösen agresszív ívmeneti átterheléseknél – jóval kiegyensúlyozottabbá teszi az autó viselkedését.
Emellett az összes üzemmód egyedi Project C hangolást kapott; a Sport és N üzemmódok pedig még közvetlenebb visszajelzést, ezáltal még élvezetesebb vezethetőséget biztosítanak. A szélsőségesen dinamikus N üzemmód versenyminőségű aszfalton, tapasztalt pilóták kezében a típustól elvárt mozgékonyságot és kiszámíthatóságot biztosítja.
Kecses, kompromisszumot nem ismerően funkcionális kialakítás
A Project C belső terében Alcantara® betéteket találunk a kormánykerék, a kézifék és a kézi sebességváltó körül. Az utastérben fellelhető számos módosítás között kiemelt figyelmet érdemel a kézi sebességváltó alumíniumból mart, szálcsiszolt gombja; a dugattyúfejet mintázó váltókar a funkcionalitás és a dizájn összhangját megvalósítva tökéletesen kézre esik, elősegítve a rövid, pontos kapcsolásokat. A féknyergek, valamint a biztonsági övek egyaránt a Project C más pontjain is alkalmazott, sötét narancssárga színben pompáznak. A vadonatúj Sabelt kagylóüléseket szintén Deep Orange öltések, illetve sávozás díszíti. Ugyanebben az árnyalatban pompáznak a kormánykeréken elhelyezett üzemmódváltó, illetve N üzemmódot aktiváló kapcsolók. A korlátozott példányszámban készülő különkiadás exkluzivitására az utasoldalon elhelyezett xx/600 embléma utal.
Az autó külső megjelenését a matt sötétszürke szín uralja; a szénszálas idomokat egytől egyig magas fényű lakkozás borítja, láthatóvá téve azok fonott anyagszerkezetét.
A Project C még kijjebb tolja a Hyundai i30 N határait: példátlan vezetési élményt kínál, színtiszta menetdinamikával és közvetlen, élvezetes visszajelzésekkel.
Az i30 N Project C világpremierjére a 2019-es Frankfurti Autószalonon, szeptember 11-én kerül sor. Az újdonság mindössze 600 példányban készül; értékesítése még az idei évben kezdetét veszi egyes európai piacokon.