Az üvegházgáz-kibocsátás tizedéért az autóipar felelős
A világ autóiparának üvegházgáz-kibocsátása tavaly nagyobb volt, mint az egész Európai Unióé együttvéve – derül ki egy friss Greenpeace-jelentésből. A tanulmány kimutatja, melyik az a 12 legszennyezőbb autógyártó cég, amelyik a leginkább károsítja a klímánkat és az egészségünket
A környezetvédő szervezet azt várja az üzleti és a politikai élet szereplőitől, hogy viselkedjenek a klíma–vészhelyzetnek megfelelően: 2028-ig vezessék ki a szennyező belsőégésű motorokat, fejlesszék az elektromos közlekedést és javítsák a közösségi közlekedés minőségét.
„Klímagyilkos autóipar” címmel készített jelentést a Greenpeace, melyben a világ 12 vezető autógyártójának az éghajlatunkra gyakorolt hatását vizsgálta. A „piszkos tizenkettőből” a hazai Audi gyárat is magáénak tudó Volkswagen-csoport került ki legfőbb klímagyilkosként. Őket követi a Renault Nissan, a Toyota, a General Motors, majd a Hyundai-Kia csoport.
Tavaly a három német autógyártó cég (VW, Daimler, BMW) együttes kibocsátása több volt mint Németország teljes évi kibocsátása. A Volkswagen egymaga pedig több szén-dioxiddal terhelte a klímát, mint Ausztrália.
Dacára annak, hogy a klímaválság hatásait már most a bőrünkön érezzük, az autógyártó cégek csak tovább növelik az átlagnál is sokkal több szén-dioxidot kibocsátó SUV-ok (utcai terepjárók) gyártását. [4] Európában a SUV-ok piaci aránya a 2008-as 8%-ról 2018-ra 32%-ra nőtt, míg az USA-ban tavaly közel 70% volt a piaci részesedésük.
Benjamin Stephan, a Greenpeace Németország közlekedés- és klímakampányosa szerint „a belsőégésű motoros járművek hatékonyságának növelése és a hibridek terjedése csak ráncfelvarrás a klíma-vészhelyzet időszakában. Ennél jóval felelősségteljesebb hozzáállást várunk el az autóipartól. Az lenne a feladatuk, hogy lehetőséget adjanak az embereknek a valóban zöldebb, tisztább és klímabarátiabb közlekedési eszközök választására.”
A párizsi éghajlatvédelmi egyezmény céljainak eléréséhez, a globális felmelegedés 1,5°C alatt tartásához a Greenpeace szerint a többi között arra van szükség, hogy az autógyártó cégek:
- vezessék ki 2028-ig a dízel-, benzines és hagyományos hibrid-motorokat;
- hozzák nyilvánosságra ütemtervüket, melyben bemutatják, miként állnak át a lehető leghamarabban a kisebb, energiahatékonyabb elektromos járművek gyártására;
- növeljék az elektromos járművek (EV) kutatás-fejlesztésére fordított összegeket annak érdekében, hogy az akkumulátorok gyártása mind társadalmi, mind környezeti szempontból megfelelő legyen.
A klíma- és egészségbarát közlekedés céljából jócskán van teendőjük a kormányoknak és a városvezetőknek is. Ez különösen igaz Magyarországra, ami megfelelő intézkedések hiányában kezd a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott régi, különösen szennyező járművek lerakatává válni.
A dízelüzemű személy-gépjárművek száma több mint duplájára nőtt a múlt 12 évben hazánkban, és emelkedett az autók átlagéletkora is. Magyarország nem rendelkezik továbbá megfelelő tervekkel a közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás csökkentésére sem, pedig ez az a szektor, ahol hazánk kibocsátásai folyamatosan nőnek.
Simon Gergely, a Greenpeace légszennyezési szakértője tudósítónknak hangoztatta: „Azonnali cselekvést várunk a városvezetőktől, ezen belül a főpolgármestertől is: mihamarabb hozzák nyilvánosságra a régi, szennyező gépjárművek kivezetésének ütemtervét. Ez vonatkozik a közösségi közlekedésben használt szennyező autóbuszokra is, melyeket sürgősen le kell cserélni tiszta, elektromos alternatívákra. Tízezrek várnak azonnali és valódi lépéseket. A klíma-vészhelyzet kellős közepén ez már nem csupán az egészségünkről, hanem a gyerekeink jövőjéről is szól”.
A fotók a Frankfurt International Motor Show alatt készültek, ahol Greenpeace-aktivisták demonstrálnak az autógyártó cégek növekvő üvegházgáz-kibocsátása ellen.