A 2020-as Honda GL1800 Gold Wing

Összegzés: 2018-ban a Honda mérnökei tetőtől talpig áttervezték a Gold Winget. Munkájuk eredményeként a korábbinál jelentősen könnyebb, új vázra és szintén új, dupla lengőkaros első felfüggesztésre épülő modell született, amit egyebek mellett elektromos mozgatású szélvédővel, Apple CarPlay™ alkalmazással, intelligens kulccsal (Smart Key), négyállású üzemmódkapcsolóval, hegymeneti asszisztenssel (Hill Start Assist) és kipörgésgátlóval (Honda Selectable Torque Control, HSTC) tettek még vonzóbbá. Mozgatásáról hatalmas, hathengeres erőforrás gondoskodik, melynek hatékonyságát hengerenként négy szelep fokozza. A 2020-as modellév továbbfejlesztett üzemanyag-befecskendező rendszert és DCT-t hozott, így még könnyebben irányítható a modell kis sebességnél, a Tour kivitelt pedig áthangolt futóművel és nagyobb utaskapaszkodóval látták el. Mindezt egy új, roppant látványos fényezéssel fejelték meg a legendás japán gyártó szakemberei, tudniillik a Matt Ballistic Black Metallic színben pompázó Gold Wing DCT mellett a Pearl Glare White Gold Wing Tour is megjelent a választékban.

A Honda Gold Wing már a 999 cm3-is ősmodell 1975-ös bemutatkozásakor ikonná vált, s azóta is az utazómotorok legjobbjaként tekinthetünk rá. Több évtizedes pályafutása során mérete és összlökettérfogata is folyamatosan nőtt, egyúttal luxus, minőség és kényelem terén is évről évre egyre magasabbra tette a lécet.

Két évvel ezelőtt újabb mérföldkőhöz érkezett a típus, méghozzá történetének talán legjelentősebb állomásához. A vásárlói igények változására reagálva a Honda munkatársai radikális változtatásokat hajtottak végre a modellen, teljesen új irányba kormányozva az ikonikus zászlóshajót. Elődjével szemben ez egy karcsú, könnyű és elképesztően fordulékony jármű lett, ami olyan vezetési élményt nyújt, ami a fiatalabb pilótákat is lenyűgözi.

Hogy az újonc még magasabb műszaki színvonalat képviselhessen, a 2020-as modellévre még kifinomultabbá tették a fejlesztők, a menetkomfortot és a manőverezhetőséget egyaránt számottevően javítva. Hatékonyabbá vált a látványos, hathengeres boxermotor is, így még nagyobb teljesítmény, illetve nyomaték kényezteti a vezetőt és utasát a stílusos kalandozások során.

Áttekintés

Az ultramodern vázra és hajtásláncra több verzió épül. Az alapmodell GL1800 Gold Wing néven lép színre, míg a levehető túradobozzal kínált átiratot GL1800 Gold Wing Tourként hozza forgalomba a Honda. A nagyobb kényelem és a sokoldalúság jegyében mindkét változat megvásárolható dupla kuplungos automatikus váltóval (DCT), tehát az is partnerre lelhet a modellben, aki nem kíván kapcsolgatni.

A 2018-as modellfrissítés gyümölcseként az új Gold Wing méretben alul múlja őseit, tudniillik az új motornak és váznak köszönhetően sokkal kompaktabb lett. Ráadásul az új építésmódnak hála az ülés is előrébb kerülhetett, ezáltal irányhatóság és kényelem terén is nagyot fejlődött a típus. Az alumínium hídváz tervezése a dupla lengőkaros első futóműtől indult, ez a – nagyobb rugóutat, kifinomultabb csillapítást, precízebb irányítást és kisebb súrlódási veszteséget szavatoló – építésmód tette ugyanis lehetővé, hogy előrébb kerüljön az erőforrás és a nyereg. A futómű-karakterisztika természetesen elektronikusan szabályozható.

A hathengeres, optimalizált boxermotor, finoman szólva, magával ragadó jelenség, teljesítménye és forgatónyomatéka is függőséget okoz. Barátságos habitusát nemcsak az elektronikus gázmarkolatnak (Throttle By Wire, TBW) köszönheti, hanem a négyállású, TOUR, SPORT, ECON és RAIN programokat felkínáló üzemmódkapcsolónak is és legalább ennyire fontos munkát végez a kipörgésgátló (Honda Selectable Torque Control, HSTC), az aktuális menetüzemmódnak megfelelően működő felfüggesztés, a kombinált fékrendszer (Combined Brake System, CBS), valamint a Hegymeneti Asszisztens (HSA) és az üzemanyag-fogyasztást mérséklő Alapjárat-leállító Rendszer (start&stop) is.

A hatfokozatú lábváltó helyett hétfokozatú, dupla kuplungos automatikus váltót (DCT) is kérhetnek a vásárlók. Az új egység kuplungérzete és váltási sebessége éppúgy az aktív menetüzemmódhoz igazodik, miként az is, hogy milyen fordulatszámon kapcsol fel és le az erőátvitel. Mindezt elektromos üzemű, előre-hátra gurulást segítő sétafunkcióval egészítették ki, míg a hagyományos váltóval felszerelt változatnál úgy működik a tolatás, ahogy korábban. További fontos információ, hogy a 2020-as modellévre a DCT és az üzemanyag-befecskendező rendszer vezérlését is átprogramozták, hogy a motor irányítása kis tempónál még könnyebb legyen.

A technikai fejlesztések hatására a 2020-as Gold Wing nyújtotta szabadságérzet semmihez nem fogható – a vezetési élményt, a teljesítményt és a stílust illetően egyaránt szintet lépett a modell. Bár teljesítménye jelentősen nőtt, még elődeinél is pihentetőbb, ugyanis a stílusos, aerodinamikailag hatékony idomzat és az elektromos mozgatású szélvédő páratlan időjárás-védelmet nyújt, a gondosan formázott nyergek pedig az egész napos motorozásokat is kényelmessé teszik. Mindezt intelligens kulccsal (Smart Key), Apple CarPlay alkalmazással és Bluetooth kapcsolattal fűszerezték meg a Honda szakemberei.

Elérhető színek:

  • GL1800 Gold Wing – Matt Majestic Silver Metallic
  • Új GL1800 Gold Wing DCT – Matt Ballistic Black Metallic
  • GL1800 Gold Wing Tour – Candy Ardent Red, Darkness Black Metallic
  • GL1800 Gold Wing Tour DCT-vel és légzsákkal – Új Pearl Glare White, Darkness Black Metallic/Grey, Candy Ardent Red/Black