Duplakuplungos automatikus váltót (DCT) kapott az új Gold Wing is
- Harmadik generációs, hétfokozatú DCT
- A dupla kuplungos automatikus váltó 2020-tól az alapmodellhez is elérhető
- Kifinomult, halk és villámgyors sebességváltások
- Séta üzemmódban képes „óvatosan” előre vagy hátra gurulni a Gold Wing
- A DCT működése szintén a négyállású menetüzemmódnak megfelelően változik
- A 2020-as modellváltozat még könnyebben manőverezhető kis sebességnél
A Honda több mint 100 000 DCT-vel felszerelt motorkerékpárt adott el Európában mióta ez a különleges erőátvitel 2009-ben megjelent a VFR1200F-ben. Ez már önmagában hatalmas eredmény, de ennél is többet árul el a DCT sikeréről, hogy tavaly – a DCT-vel is megrendelhető modelleknél – az öreg kontinens vásárlóinak 48%-a döntött a dupla kuplungos erőátvitel mellett.
Bárhogy is, a Honda által kidolgozott automatikus váltó remekül passzol a Gold Wing motorjához, különösképpen, hogy a 2018-as modellévre továbbfejlesztették a hamamatsuiak . A harmadik generáció már hétfokozatú, így a hosszú távú utazások eszményi partnere, ráadásul minden eddiginél gyorsabban és kifinomultabban kapcsol.
2020-ra ismét csiszoltak a DCT-n, méghozzá arra törekedve, hogy még könnyebb legyen kis sebességnél terelgetni a Gold Winget. Ennek érdekében rövidebb áttételt kaptak az első fokozatok, hogy kisebb legyen a váltások okozta rántás, míg felkapcsolva egyre nagyobbak, hogy autópálya-tempónál is alacsony legyen a motor fordulatszáma. Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing, a fel- és lekapcsolások a legmagasabb minőségérzetet nyújtják, s mivel a DCT egy szempillantás alatt, rángatás nélkül kapcsolja a fokozatokat, túlzás nélkül írhatjuk, hogy pár perc alatt megszokják a tulajdonosok.
A DCT két tengelykapcsolóra épül, az egyik az 1., 3. és 5. fokozatokért felel, a másik pedig a 2., a 4. és a 6. fokozatért. Hogy a rendszer ne foglaljon nagy helyet, az egyik fogaskerékcsoport tengelye a másikén belül kapott helyet. A szerkezet másik érdekessége, hogy a kuplungokat külön elektrohidraulikus körök vezérlik, így a lehető legprecízebben szabályozható a működés. A rendszer azért gyors, mert a következő fokozatot mindig „előkészíti” a váltó, s azonnal kapcsolja, ha a pilóta vagy a vezérlőelektronika kiadja az utasítást.
Ilyenkor az elsődleges kuplung oldásával egy időben kapcsolódik a másodlagos tengelykapcsoló, ennek köszönhetők a szélsebes, rángatás nélküli váltások. A DCT egyik legnagyobb előnye, hogy tulajdonképpen a teljesítményleadás megszakítása nélkül, végtelenül kifinomultan kapcsol, alig befolyásolja tehát a hátsó kerék forgását, a motor pedig éppoly közvetlennek érződhet, mint a hagyományos váltóval felszerelt gépek. Mindemellett tartósabb is a klasszikus, lábbal kapcsolható szerkezeteknél, hiszen a felhasználó nem tud félreváltani és a kuplungtárcsák „megégetésére” sincs lehetősége. Az már csak hab a tortán, hogy DCT-vel sokkal kevésbé fárasztó a városi motorozás, túrázás közben pedig több idő jut a tájra.
Bármely sebességtartományban is halad a Gold Wing, a harmadik generációs DCT működése rendkívül csendes és egyenletes. Ez egyebek mellett a léptetővilla és a mozgatókar végére szerelt zajcsillapító gumik jótékony hatásának köszönhető. A kuplung és a váltótengely közé szerelt csillapítórugó feladata, hogy feleméssze a forgásiránynak megfelelő forgatónyomatékot, ezáltal csökkentse a működési zajt és a tengelykapocsló, valamint a váltótengely közötti kapcsolódási hangot a váltások közben.
Az új Gold Wing DCT váltója ún. SÉTA üzemmóddal segíti a navigációt. Ide kapcsolva 1,8 km/h-s sebességgel gurulhat előre és 1,2 km/h-val hátra a motor, annak megfelelően, hogy a kormány bal oldalán található +/- gomb melyikét nyomja meg a vezető.
A DCT fő váltótengelye üreges, ennek belsejében kapott helyet a másodlagos tengely. Előbbin a páros fokozatok fogaskerekei sorakoznak, s lánccal kapcsolódik a belső tengelyhez, méghozzá az előtéttengely fogaskerekeinek közbeiktatásával. Ez az építésmód a külső tengelyre ruházza a tolatótengely feladatát, így nincs szükség külön tolatótengelyre, tehát sokkal kisebb és könnyebb a szerkezet.
A SÉTA üzemmód aktiválásával a DCT tengelykapcsolói a különféle irányokért felelnek: az egyes kuplung hátra, a kettes előre mozdítja a gépet. E technikai megoldás további előnye, hogy nincs szükség váltogatásra, elég a kuplungot kezelni a Gold Wing mozgatásához. Az elektronikus gázmarkolat a kuplung ellenőrzésével folyamatosan szabályozza a sebességet, ugyanakkor állandó motorfordulatot és könnyű kezelhetőséget garantál minden helyzetben.
A négy menetüzemmód révén a DCT működése a mindig az aktuális időjárási és útviszonyokhoz, illetve a pilóta vérmérsékletéhez igazodhat. A motorkarakterisztika, a teljesítményleadás jellege és a futómű-beállítás pontosan olyan, mint az MT modell esetében, de a DCT kivitel még élvezetesebbé teszi a motorozást.
TOUR üzemmódban kifinomult tengely-, illetve fokozatkapcsolás jellemzi a rendszert, s a teljes fordulatszám-tartományt kihasználhatja a vezető.
SPORT üzemmódban közvetlenebb a tengelykapcsolás, az erőforrás pedig főként a középső és a felső fordulatszám-tartományban működik.
ECON üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, az elektronika az alsó, illetve középső fordulatszám-tartományban tartja a motort, és az alapbeállításoknak megfelelő a fokozatkapcsolások jellege.
RAIN üzemmódban kifinomult a kuplungkezelés, lassabbak a fokozatkapcsolások és a teljes fordulatszám-tartományt kihasználja az elektronika.