Lehetetlen küldetés?
Megáradt folyón keltek át egy normál Hilux-szal
Mit tehet az ember, ha egy sebes sodrású megáradt folyó túlpartján van dolga, de nincs a közelben híd? Egy afrikai autós a lehető legrosszabb megoldást választotta – a jelek szerint azonban Toyotájára jobban számíthatott, mint saját ítélőképességére.
A Toyota Hilux a világ legnépszerűbb1 – és sokak szerint legkiválóbb – globális forgalmazású platós kisteherautója. Az autó szívóssága és terepalkalmassága egyeseket meggondolatlanságra csábít: a videón látható mutatvány megismétlését senkinek nem ajánljuk, noha szemmel láthatólag meg sem kottyant az autónak.
Ahogy az interneten felbukkanó videók jelentős részénél megszokhattuk, a rövid felvétel keletkezésének sem a helyét, sem az idejét nem lehet tudni. A mindössze félperces filmet (a videó galériában megtalálható)a nigériai Maqhawe Ndaba posztolta az egyik népszerű közösségi oldalra, itt találtak rá a dél-afrikai Wheels24 autós weboldal szerkesztői.
A Toyota Hilux sodrásirányban halad a haragos folyóban, majd keresztbe fordul, és egy határozott gázadással felhajt a folyóparttól induló, sáros meredélyen.
A körülményekből arra következtetünk, hogy az autós nem először tette meg ezt az utat. Habár az első képkockákon a Hilux olykor lebegni látszik a vízben, a szükséges pillanatban talajt fognak az első kerekek, és elfordítják az autót, amely innentől kezdve szemmel láthatólag a szilárd mederben, stabilan folytatja útját a rámpán kitaposott keréknyomok felé.
Az összkerékhajtással és felezővel felszerelt Toyota bravúrosan helyt állt ebben a helyzetben, a vezető azonban szó szerint az életével játszott, amikor a megáradt folyóba hajtott.
Szakértők szerint egy 10 km/h sebességgel folyó víztömeg akkora erőt fejt ki az útjába helyezett testre, mint egy 320 km/h sebességgel tomboló forgószél. Ha a megáradt víz eléri a 40 km/h-t, semmi nem állhat az útjába: a víznyomás ilyenkor akkora, mintha a szél 1270 km/h sebességgel (a Földön valaha mért legnagyobb felszíni szélnél háromszor erősebben!2) fújna. De a víz ennél jóval békésebb körülmények között is pusztít: mindössze 40 centiméternyi víz képes elsodorni egy autót, 60 centiméternyi víz pedig akkora felhajtóerőt fejt ki, ami képes megemelni egy kisebb gépkocsit.
Ez azonban csak az egyik gond. A másik, hogy a víz nagyon nem kompatibilis a belső égésű motorokkal. Mivel nem összenyomható, az égéstérbe jutva azonnal hatalmas pusztítást végez: a fellépő erők elhajlíthatják vagy eltörhetik a hajtókart, esetleg akár megrepeszthetik a főtengelyt, a motorblokkot. Ha tehát egy autóval vízen szeretnénk áthajtani, ügyelni kell arra, hogy ne merüljünk a gyártó által meghatározott gázlómélységen túl: a Toyota Hilux esetében ez 700 milliméter, azaz ha ennél sekélyebb a víz, a szívórendszeren keresztül nem juthat víz a motorba. Ha mélyebb vízbe készülünk, akkor a szélvédőoszlop mellett elvezetett, magasba nyúló pipát – sznorkelt – szoktak szerelni a szívórendszerre, így a motor a tetőlemez magasságából kapja a levegőt. Ezen az autón azonban nincs ilyen sznorkel, tehát a logika szerint a Hiluxnak el kellet volna pusztulnia a folyón történő áthaladáskor, mégsem így történt.
Csak arra tudunk gondolni, hogy a filmen látható hetedik generációs, ráncfelvarrás utáni (2011-2015), duplafülkés Hiluxot a hozzá kínált legkisebb átmérőjű kerekekkel3 (215/65 R16) szerelték fel. Ezeknek az átmérője ugyanis 686 milliméter4, azaz elméletileg akkor is van pár milliméter biztonsági tartaléka a motornak, ha – ahogy a videón is látható – teljesen elmerülnek a kerekek a habokban. Ennek az esélye persze gyakorlatilag nulla, ilyenformán tudományos és technikai szempontból egyformán rejtély, hogy a Hilux hogyan hajthatta végre ezt a manővert – mindenesetre rendkívül látványos és meggyőző.
Fotók: Toyota
Videó: Maqhawe Ndaba