43 métert repült a fszklp sofőr, de a Camry megmentette
Egyelőre tisztázatlan körülmények között a levegőbe emelkedett, majd egy autókereskedés udvarán landolt egy új generációs Toyota Camry Amerikában. Mindennapi bulvárhír. Azonban a Camry tulajdonosa gyakorlatilag karcolás nélkül úszta meg a kalandot.
Először tavaly reppentek fel a hírek, hogy a Toyota előrehaladott kutatásokat folytat a repülő autók terén. A vállalat szabadalmaztatott egy „kettős üzemű” járművet, amelynek kerekei mozgatható karok végére vannak szerelve; a karok felemelhetők, a kerekek ilyenkor forgószárnyként működnek. Ezzel szinte egyidőben jelentették be, hogy az autógyártó egy fejlesztő csapattal is együttműködik, támogatva egy szintén nem átlagos megjelenésű és funkcionalitású röpképes közúti jármű – a SkyDrive – megvalósítását. A legoptimistább elképzelések szerint 2020 nyarán az olimpiai lángot Japánon végig kísérő, környezetbarát Toyota járművekből álló flotta mellett ezek a repülő járművek is szerephez juthatnak az olimpiai játékokhoz kapcsolódó ünnepségeken – akár az olimpiai fáklya meggyújtását is rájuk bízhatják.
Az a repülő Toyota azonban, amelyről a napokban számolt be az észak-amerikai sajtó, egyáltalán nem új fejlesztés – igaz, meglehetősen biztonságosnak bizonyult. Történt ugyanis, hogy egy floridai autós – vélhetően egészségügyi okokból – elvesztette uralmát a gyorsforgalmi úton haladó járműve felett. A gépkocsi belefutott az utat szegélyező árokba, mintegy 150 méteren át haladt a rövid fűben – féknyomokat nem találtak –, majd egy földbucka rámpaként lőtte ki a nagy sebességgel haladó járművet, egyenesen egy autókereskedés felé.
A Camry a későbbi számítások szerint csaknem 43 métert repült, és a csodával határos módon sem autónak, sem embernek nem lett baja, pedig a baleset pillanatában legalább egy tucatnyi ügyfél volt a kereskedésben. A Camry mintegy 12 autót került el, szemtanúk szerint íve legmagasabb pontján több mint hat méter magasan szárnyalt – ezzel akár egy kaszkadőrműsorban is felléphetett volna. Persze, amikor végül földet ért, alig néhány méterre egy rémült alkalmazottól, bepótolta az elmaradt pusztítást: előbb az autó orra szakadt le, majd a szedán miszlikbe tört egy parkoló autót, egy másodikat súrolt, és 180 fokot megperdülve, hátsó részével egy harmadik autóba csapódva állt meg.
A sofőrnek többször is hihetetlen szerencséje volt. Egyrészt, hogy az autókereskedés tervezője nem függőleges beton támfalat, hanem ferde rézsűt álmodott meg a parkoló szegélyeként. Másrészt, hogy a repülés végén a Camry az aszfalton landolt, nem pedig egy járműnek vagy az épületnek csapódott. Harmadrészt, hogy nem frontálisan, hanem jobb hátsó ajtajával csapódott neki a parkoló terepjárónak. És végül, de utolsósorban hogy egy új Toyota Camryben ült.
A felvételek tanúsága szerint az autó az az ultra szilárd TNGA padlólemezre épülő, legújabb generációs modell volt, amely remekül szerepelt az észak-amerikai hatósági törésteszteken. Az autó az IIHS (közlekedés-biztonsági biztosító intézet) vizsgálatán elnyerte a létező legmagasabb minősítést, a „Top Safety Pick+” besorolást1. Kiválóan teljesített az ütközéses tesztek mindegyikén – és bár ez ebben a helyzetben vajmi keveset számít, vezetőtámogató rendszerei, gyermek- és gyalogosvédelmi teljesítménye, illetve fejlett fényszórója is maximális minősítést érdemelt. A floridai balesetben ennek ellenére súlyos sérüléseket szenvedhetett volna el a sofőr, hiszen nem kötötte be a biztonsági övét, ám a Camry – saját maga teljes pusztulása árán – így is megóvta az életét.
A szerencsés kimenetelű baleset az alábbi videón tekinthető meg: https://www.foxnews.com/auto/watch-toyota-camry-jumps-139-feet-parking-lot
Fotók: Toyota, foxnews.com
Videó: foxnews.com
1 https://www.iihs.org/ratings/vehicle/toyota/camry-4-door-sedan/2020#small-overlap-front-driver-side