A Toyota mobilitási szolgáltatása összefogja a közösségi közlekedést

A Nishi-Nippon Railroad (Nishitetsu) vasúttársaság és a Toyota megkezdte a „my route” elnevezésű, multimodális mobilitásszolgáltatás teljes körű üzemét, Japánban, Fukuoka és Kitakyushu városokban. A kényelmes használhatóság és a szolgáltatások szélesítése érdekében a Kyushu Railway Company (JR Kyushu) vasúttársaság, a Motaku taxifoglaló társaság és a Keio Dentetsu busztársaság is csatlakozik a projekthez. A mintaprojekt a teljeskörű összekapcsolt mobilitási szolgáltatások fejlesztésének kiváló példája, amely a jövő közlekedésének alapja lehet világszerte.

A Toyota és a Nishitetsu vasúttársaság megkezdte a Toyota által fejlesztett „my route” elnevezésű, mobiltelefonos, multimodális mobilitásszolgáltatás üzemeltetését Fukuokában és Kitakyushuban. A „my route” működését az alábbi videó mutatja be:

A szolgáltatás működtetésében környékbeli közlekedési, kereskedelmi és rendezvényinformációs vállalatok is részt vesznek. A projektet kiterjesztik a JR Kyushu vasúttársaságra is. A Toyota és a Nishitetsu 2018. november 1-én kezdte meg a my route próbaüzemét Fukuokában. A próbaüzem célja a multimodális mobilitásszolgáltatások megvalósíthatóságának vizsgálata, a fejleszthető területek megtalálása, valamint az ott élők és a turisták számára még kényelmesebb szolgáltatások létrehozása volt. A próbaüzem egy éves időtartama alatt 30.000 alkalommal töltötték le az applikációt, és a szolgáltatást értékelő kérdőívet kitöltők 80 százaléka elégedett volt, így a projekt népszerűnek és életképesnek bizonyult. Éppen ezért a teljes körű működés beindításával egy időben a szolgáltatást a próbaüzemnek helyet adó Fukuokáról kiterjesztették Kitakyushu városára is. Mindeközben a my route kényelmi faktora nagyságrendekkel javult, mivel további elektronikus fizetési módok váltak lehetővé, melyeket a Toyota Wallet elnevezésű applikáció is támogat. Megoldódott az összekapcsolódás a Toyota Japánban elérhető autómegosztó szolgáltatásával, a Toyota Share-rel is, a jelenlegi japán és angol operációs nyelv mellett pedig tervezik a kínai és a koreai nyelv bevezetését is.

Fukuokában a Nishitetsuval és a JR Kyushuval együttműködve tervezik a digitális jegyvásárlás bevezetését a Fukuoka Tourist City Pass-szal rendelkező külföldi turisták számára. Ezt a szolgáltatást Fukuoka városa, a Nishitetsu, a JR Kyushu és a Showa Bus is kínálja majd, méghozzá a már létező egynapos bérlet mellett, ami a Nishitetsu buszaira és vonataira már jelenleg is kapható Fukuokában. Kitakyushuban a Nishitetsu Bus Kitakyushu ugyancsak kínál majd egynapos bérletet. A tömegközlekedést mellőzni kívánók részére újabb lehetőség lesz a Daiichi Koutsu Sangyo vállalattal közösen kialakított, Motaku elnevezésű taxifoglaló szolgáltatás használata. A sinkanzen gyorsvonat vagy az autópálya-busz is igénybe vehető lesz hosszú távú utakra, amennyiben azok kiindulópontja vagy végcélja Fukuoka vagy Kitakyushu városa. A szolgáltatásokat lépcsőzetesen bővítik, és összekötik a JR Kyushu Net Yoyakuval, ami a JR Kyushu által működtetett sinkanzen vonatok online jegyvásárlására szolgáló szolgáltatás, valamint a highwaybus.com-mal ami a Keio Dentetsu Bus által üzemeltetett autópálya-buszok helyfoglalására és jegyfizetésére használt weboldal. A

A Toyota, a Nishitetsu és a JR Kyushu szerepe az együttműködésben

A Toyota a my route applikációt és fizetési platformot fejleszti és működteti, valamint ezzel egyidejűleg információt ad a Toyota bérautó- és autómegosztó szolgáltatásról. A tervek szerint a Toyota más területekre is kiterjeszti az induláskor Fukuokában és Kitakyushuban üzemelő my route szolgáltatást. A Nishitetsu feladata az általa üzemeltetett buszok helyzetének megadása, illetve informál a Nishitetsu csoport üzleteiről és eseményeiről (például a Tenjin városrészből, stb.). Emellett árusítja a kizárólag az applikáción keresztül megvásárolható digitális napi busz- és vonatbérletet. A tervek szerint a 2020-as pénzügyi év vége előtt – különböző kereskedelmi vállalkozásokkal együttműködve – az applikáció QR-kódon alapuló kedvezményes kuponokat is kínál majd. A JR Kyushu feladata, hogy informáljon és online foglalási lehetőséget biztosítson az általa üzemeltetett hagyományos és sinkanzen vonatokra. A tervek szerint a jövőben további együttműködést épít ki a my route szolgáltatással.

A my route szolgáltatás részletes leírása.

A my route mobilitási szolgáltatásokat támogat, és segítségével előre megtervezhető egy utazás. Ehhez az applikáció többféle közlekedési módot kínál fel, például tömegközlekedést, autót, kerékpárt és gyalogos közlekedést. A szükséges foglalások és a fizetés is a rendszeren keresztül zajlik. A my route emellett üzletekről és eseményekről informál, miközben lehetővé teszi felhasználói számára, hogy közlekedési lehetőségeket keressenek, foglaljanak és fizessenek. A rendszer olyan integrált mobilitási megoldást biztosít, ami egyetlen alkalmazáson belül működik. Ennek célja, hogy egyszerűbb és kevésbé megterhelő legyen a közlekedés a városi környezetben. A szolgáltatás az alábbi lehetőségeket kínálja:

1. Multimodális útvonalkeresés

Megjeleníti az útvonalterveket, kombinálja a különböző közlekedési módokat, mint például: tömegközlekedés (busz, vasút, metró), gépjármű (taxi, bérautó, autómegosztás, saját jármű), kerékpár és gyalogos közlekedés. Valós időben mutatja a Nishitetsu városi buszok helyzetét és a megállóhelyek foglaltságát.

2. Foglalás és fizetés

Lehetővé teszi a taxifoglalást és fizetést, valamint a Nishitetsu digitális busz és vonat napi bérlet megvásárlását. Így a foglalástól a használatig egyazon applikációban vehető igénybe a szolgáltatás. Ezen felül 2019 végétől a Toyota Share szolgáltatás is igénybe vehető lesz a my route applikációban, valamint a Toyota Wallet hozzáadásával egy újabb fizetési mód áll az ügyfelek rendelkezésére.

3. Üzlet és rendezvény információkereső

Informál a fukuokai eseményekről, üzletekről és városnéző pontokról, miközben kirándulásötleteket kínál, és segíti a navigációt.