Európában a használt gumiabroncsok 92%-át újrahasznosítják
Magyarországon az arány 85%
Mindez az Európai Gumiabroncs és Gumigyártók Szövetsége (ETRMA) által december elején publikált jelentésből derül ki. A felmérés a 28 EU tagállam mellett Norvégia, Szerbia, Svájc és Törökország adatait is tartalmazza. A legfrissebb, összesített adatok alapján Európában 3,424.500 tonna használt abroncsot vettek nyilvántartásba. Ennek a mennyiségnek 92%-át hasznosították újra, ami 3,142.500 tonnát jelent.
A rendelkezésre álló legfrissebb, összesített 2017-es adatok alapján 1,96 millió tonna gumiabroncsot kezeltek újrahasznosított alapanyagként. 1,47 millió tonna – a granulálási folyamatot követően – visszakerült a gumiabroncs gyárakba, a három fő alkotóelem – gumi, acél és textil – előállítását végző gépsorokra. 326 ezer tonnát a cementgyártásban – alapanyagként – dolgoztak fel, míg a fennmaradó mennyiséget öntödék, acélgyárak, illetve pirolízissel (hőbontás) foglalkozó cégek hasznosítottak.
A felmérésben részt vett országok 1,18 millió tonna használt abroncsot hasznosítottak energiatermelésre. Ennek a mennyiségnek 83%-át a cementgyárak dolgozták fel energiaforrásként, míg a fennmaradó 17 %-ot erőművekben, városi hőerőművekben égették el, energiatermelés céljából.
A használt gumiabroncsok újrahasznosítása igazi európai sikertörténet: az 1994-es adatokat böngészve nem nehéz észrevenni, hogy másfél évtizede még 78% (!) volt az „ismeretlen” kategória részaránya: vagyis minden öt használt abroncsból négy került jobb esetben a lerakóba, rosszabb esetben a közeli kiserdőbe. A látványos javulás a fogyasztók felelősebb viselkedésének és az ETRMA által is masszívan támogatott begyűjtési/újrahasznosítása folyamatoknak köszönhető.
A hazai számok:
2016-ban Magyarországon 33 ezer tonna használt abroncs keletkezett. 22 ezer tonnát nyersanyagként hasznosítottak, míg 6000 tonnából energiát állítottak elő. Mindez az ETRMA normái szerint 85 %-os újrahasznosítási arányt jelent, mellyel a tagországok rangsorán középmezőnyben vagyunk.