Hányszor pörgetik a kilométerórát?

Wilcsek Róbert, a Das WeltAuto hálózat székesfehérvári tagjának, a Wolf Auto Kft.-nek értékesítési tanácsadója idén adott már el 299 ezer forintért is autót, mégpedig egy „történelmi”, Škoda Fabiát a kétezres évek elejéről, míg a legmagasabb áron, 11 millióért egy 2019-es Škoda Superbnek talált gazdát.

A piaci tapasztalatai alapján ugyanakkor azt javasolja, hogy a vásárlók – saját érdekükben – ragaszkodjanak azokhoz a kereskedésekhez, amelyek garanciát és dokumentációt adnak.

Az első órapörgetés már Németországban megtörténik

A Németországban működő bolgár és román nepperek rendszerint visszapörgetik az órákat, és mire az autó a magyar viszonteladóhoz kerül, már túlesett az első „igazításon”. Aztán a magyar nepper is pörget egyet, hogy még vonzóbb legyen az áru. Sajnos az emberek mindenáron jól akarnak járni, és nem gondolnak arra, hogy ha egy autó túl olcsó, az gyanús.

Ezeket a lépéseket mindenképpen tegyük meg, mielőtt megvásárolnánk a kiszemelt autót:

  1. Biztosra akkor mehetünk, ha egy új autó kereskedéshez kapcsolódó használt autós cégtől veszünk gépkocsit. Több importőrnek van saját használt autós márkája, ők azok, akikre bármilyen probléma esetén számíthatunk, hiszen a céljuk az, hogy ne csak a kiszemelt autót vegyük náluk, hanem 3-5 év múlva is hozzájuk menjünk vissza kocsit cserélni. A témáról bővebben ITT írtunk.
  2. Ellenőrizzük le a kereskedést az interneten, a túlságosan fiatal cégek pedig keltsenek gyanút. Minél hosszabb ideje működik az adott használt autós cég, annál nagyobb biztonságban vagyunk. Sok a kárász életü kft., bt., amelyet pár hónapig működtetnek, majd valamilyen oknál fogva eldobják azt. Ha megszűnt a cég, ahonnan vettük a kocsit, soha nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat.
  3. Figyeljünk arra, hogy a szerződésen is az a név szerepel-e az eladónál, amelytől elvileg a kocsit vesszük. Sok kereskedés ugyanis fedő céggel ad el gépjárművet, amelynek a neve mondjuk csak egy betűvel tér el a cégéren lévőtől, de a tulajdonosa egy idős, kicsi faluban élő megvezetett néni, akitől soha nem kapunk kártérítést, ha problémánk van. 
  4. SOHA ne írjunk alá olyan adásvételi szerződést, amelyben az eladó nem az adott magyar kereskedés, hanem egy külföldi cég/magánszemély. Ha ezt aláírjuk, s problémánk lesz, soha nem érjük utol a valós eladót, a csaló nepper pedig csak felteszi majd a kezét, hogy nézd az adás-vételit, neki semmi köze nincs ahhoz a kocsihoz, forduljon a hibával a némethez. Erről IDE kattintva olvashat többet.

Arról pedig ITT olvashat, miért fontos ismernünk egy kocsi előéletét, ITT az óratekerés kockázatáról talál cikket, ITT a garancia előnyeiről, ITT pedig arról, miért nem javasoljuk, hogy egyedül menjen autót vásárolni.

Az alacsony ár, vagy a pedigré a fontosabb?

Amint Wilcsek Róbert elmondta, Székesfehérváron közel száz márkafüggetlen autókereskedés van, és akkor még nem is beszéltünk azokról a magánszemélyekről, akik behoznak egy-egy autót, amit kisebb-nagyobb haszonnal adnak tovább.

wr_dwa.jpg

Az igaz, hogy az olyan kereskedésekben, ahol egy üres telken árulják az autókat, jobb áron lehet gépkocsihoz jutni, mint ott, ahol egy év garanciát adnak minden autóra. Ez utóbbiaknál azonban csaknem minden kocsinak van pedigréje: Magyarországon helyezték először forgalomba és leinformálhatók, hiszen többnyire márkaszervizben szervizelték őket. Vásárláskor komplett dokumentációt kap az ügyfél, amely tartalmazza a Belügyminisztérium által közölt adatokat, az állapotlapot, valamint egy évre vagy 30 ezer kilométerre terjedő garanciát. Ez ugyan némi felárral jár, de megéri, mert biztonságban van a vevő, és van kihez fordulnia, ha valami hiba ütné fel a fejét.

Ami az idei forgalmat illeti, Wilcsek Róbert szerint a tavalyihoz képest kifejezett érezhető a növekedés, és az első háromnegyed évben főként Škoda, Volkswagen, Ford és Opel modelleket kerestek a vevők, többnyire a 3,5-4,5 millió forintos ársávban.