Nemzetközi utakra is kész három új IC+

Július végére készült el a MÁV-START első húsz saját forrásból gyártott, új generációs InterCity-kocsija a szolnoki Vasúti Járműjavítási Telephelyen, augusztus óta pedig a további 70 kocsigyártása is folyamatosan zajlik. Ahhoz, hogy az új járművek nemzetközi forgalomban is közlekedhessenek, több engedélyt is meg kell szerezniük. Az első három engedélyt kapott IC+ kocsival december 15-től a Budapest-Hamburg viszonylaton közlekedő HUNGÁRIA EC vonatban találkozhatunk. A további legyártott kocsik engedélyeztetése folyamatban van.

Az első 20, nemzetközi forgalomra szánt, 200 km/órás sebességre képes légkondicionált kocsi közül tíz darab másodosztályú, tíz darab pedig akadálymentesített, többcélú teres. A többcélú teres kocsikban a laptopok, mobileszközök használatát elektromos és USB-s csatlakozók, valamint vezeték nélküli internet segíti. A GPS-vezérelt, fedélzeti audiovizuális utastájékoztató rendszer pontos tájékoztatást ad a vonat helyzetéről, a biztonságról pedig belső videófelügyeleti rendszer gondoskodik.

Ezek közül kapta most meg december 2-án három többcélú teres kocsi az üzembe helyezési engedélyét, a továbbiak (többcélú teres és 2. osztályú termes) engedélyeztetése folyamatban van.

Augusztusban kezdődött meg további hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ összeszerelése, amihez a saját forrás mellett kormányzati költségtérítést is kap a vasúttársaság. A hetven darabos, belföldi forgalmú flotta harmincöt többcélú és harmincöt első és prémium osztályú járműből áll.  Ezek közül eddig 15 többcélú teres jármű kocsiszekrénye készült el. A hetven kocsi közül az első többcélú jármű tervezetten 2020 januárjában, az utolsó 2020 nyarán; az első 1. osztályú jármű 2020 őszén; az utolsó pedig 2021 nyarán állhat forgalomba.

Az IC+ kocsik számát évről évre növelve lehetőség lesz – az elöregedett járműflotta-kiváltás mellett – az IC-hálózat kiterjesztésére, így további területek vonhatók be a minőségi vasúti szolgáltatásba. A beruházások és a beszerzések akár évi ötven darab IC+ jármű gyártását is lehetővé teszik. Kiemelt cél, hogy a gyártásban a magyar beszállítók a lehető legnagyobb mértékben vállalhassanak szerepet. Az IC+ gyártásban a hazai hányad meghaladja az ötven százalékot, így jelentős munkahelyteremtő hatással bír: kétszázötven főnek biztosít munkát a MÁV-START-on belül és legalább ugyanennyinek a beszállítóknál.

Dr. Kállai Mária, Jász-Nagykun-Szolnok megye 1. választókerületének képviselője kiemelte: „Nekünk, az itt élő embereknek az a legfontosabb, hogy a vasútgépészeti ágazat jól prosperáljon, s a vonatközlekedésben a kiszámíthatóság meghatározó legyen. Ez a vasúttársaság legforgalmasabb vonala évi 19 millió utassal, ezért is örülök, és tartom fontosnak azt, hogy a MÁV, nekikezd a vasútvonal emelt szintű karbantartásának 2020 áprilisában.”

Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere hangsúlyozta: „A MÁV megújulásának a jelképe lett az a szakértelem, amit a szolnoki munkavállalók tesznek itt városunkban. A svájci Stadler mellett a MÁV Start Zrt. szolnoki üzemében, amit mi szolnokiak csak Járműjavítónak nevezünk, olyan európai színvonalú motorvonatok, illetve vonatkocsik készülnek, amire valamennyien büszkék lehetünk. Városunk tehát nem csupán azért részese ennek a megújulási folyamatnak, mert itt is közlekednek az új vonatok, hanem a hazai vasútgyártás központjaként kulcsszerepünk van benne. A magas szintű szaktudás, a biztos munkahely és megélhetés, valamint a növekvő bérek ennek a nagyszerű fejlesztésnek a hozadékai, amit ezúton is köszönünk a MÁV Start Zrt-nek és a kormányzatnak.”

Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta: „A hazai gyártás egyik nagy előnye, hogy így 30%-kal kevesebbe kerül egy-egy IC+ kocsi, mintha külföldről szerzenénk be a kocsikat. A 70-es szériából 16 kocsiszekrényt már legyártottak, a 17. gyártása pedig most kezdődik. A kocsik összeszerelése folyamatosan zajlik, már megkezdődött a 10. fényezett szekrény összeszerelése is. A korábbi négy helyett egyszerre nyolc álláshelyen dolgoznak, így sokkal hatékonyabb a munkavégzés.”