Az elektromos mobilitás korai úttörője
A Volkswagen Haszonjárművek „villamosítja” a március 25–29 között Essenben tartandó Techno Classica 2020-at: a T2-esen alapuló elektromos VW kisteherautó formájában a hannoveri székhelyű vállalat ténylegesen megmutatja a jövőbeli ID.BUZZ elődjét. Az 1978 áprilisában a berlini önkormányzat közlekedési szolgálata által kiadott engedéllyel rendelkező kisbusz, most a VW Haszonjárművek Oldtimer kollekciójának részét képezi. Ez a Bulli több, mint egy furgon, ez egyike a kevés, nulla CO2 kibocsátású, klasszikus járműveknek, a világ bármely részét is vegyük figyelembe.
Ez az autó 50 éves ugrást jelent az időben. Ugyanis visszatérést jelent oda, amikor a Volkswagen Wolfsburgban lefektette az első alapokat a jövő elektromos mobilitásához: 1970-ben a Bulli és a Beetle feltalálói Wolfsburgban egy fejlesztési osztályt hoztak létre, amely megalkotta az első elektromos hajtású Volkswagent. Már akkor is az volt a cél, hogy alternatív energiaforrásokat vegyen igénybe annak érdekében, hogy kevésbé függjenek a fosszilis tüzelőanyagoktól, és hogy a városban nulla kibocsátású járművekkel közlekedhessenek.
1972-ben a cég az első prototípust a Hannoveri Vásáron mutatta be. Ez egy pick-up formájú gépkocsi volt nyitott raktérrel. Röviddel később megkezdődött a VW elektromos kisteherautójának rövid ideig tartó gyártása, melyet nem csak pick-upként, hanem mikrobuszként és furgonként is kínáltak. Teherbírása 800 kg volt.annak ellenére, hogy maga az akkumulátor 880 kilogrammot nyomott.
A flotta kipróbálásának egyik helyszíne Berlin volt, a városi hatóságok hét elektromos furgont vásároltak meg. Az egyik egy T2 volt, amelyet 1972-ben gyártottak és 1978. április 14-én engedélyeztek a berlini városi közlekedési szolgálat csatorna fenntartási részlegénél. A kisteherautóra felcímkézett jelmondat az „Elektromos hajtású és környezetbarát” volt. Való igaz, hogy Berlin nagyon komolyan vette a próbákat: a Tiergarden kerületben felállítottak egy akkumulátor-cserélő állomást, ahol az üres akkumulátor egységet öt percen belül egy teljesen feltöltöttre lehetett cserélni. Ezt úgy lehetett megvalósítani, hogy a raktér alá beépített, újratölthető akkumulátort egyszerűen ki lehetett húzni. A Volkswagen az akkumulátor feltöltési és cserélési technológiát a Rhenish-Westphalian Electricity (RWE) és a General Electric Street Vehicles Co. (GES) cégekkel együttműködve fejlesztette ki.
Alternatív megoldásként a Varta ólomakkumulátort a Bulli hátulján lévő interfészen keresztül is lehetséges volt feltölteni. Több mint négy évtizeddel ezelőtt a jövőt jelentő kisteherautó fedélzetén már volt energia-visszanyerő rendszer is, amelyen keresztül fékezéskor a kinetikus energiát tárolhatták. Az akkumulátor teljesítménye 21,6 kWh volt, ami elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy az elektromos VW kisteherautó akár 85 kilométer távolságot is megtehessen. A hajtást a Bosch (később Siemens) külső áramfejlesztésű egyenáramú motorja biztosította. Állandó teljesítménye 16 kW (22 LE) volt, és rövid időn belül el tudta érni a 32 kW (44 LE) teljesítményt. Ezen kívül maximális nyomatéka is jelentős, 160 Nm-es volt.
Ilyen elektromos hajtással a 2.170 kg súlyú kisteherautó 75 km / h maximális sebességet tudott elérni, ami elég gyors volt, hiszen a gépkocsit legfőképpen a városban használták. A gépkocsi még ennél is többet elért: az elektromos VW kisteherautó volt a kezdet, amely elindította azt a fejlesztési folyamatot, amelyben a mérnökök generációi dolgoztak a nulla kibocsátású Bulli sorozatgyártásának beindításán.
Ami viszont az évtizedek során valóban hiányzott, az az igazán praktikus akkumulátor-technológia volt. Manapság a dolgok már másképpen állnak. A Volkswagen Haszonjárművek által már forgalmazott e-Crafter egy nagy és korszerű, zéró kibocsátású kisteherautó. És 2022-ben az ID. BUZZ és az ID. BUZZ Cargo is „beindul”, tehát minden készen áll a mobilitás jövőjére.