Nesze semmi! Érzelmi érvekkel az ittas vezetés ellen
2010 óta csökkent az ittasan okozott balesetek aránya Magyarország közútjain. Az ORFK-OBB kampányainak eredményessége a klasszikus észérvek mellett az érzelmi oldal alkalmazásában rejlik.
2010 óta csökkent az ittasan okozott közúti balesetek aránya Magyarországon. A 2019-es év baleseti statisztikáit elemezve több mint 3 százalékos csökkenés mérhető 2010-hez képest. Az ittas vezetés tavaly az összes baleset 8,3 százalékáért volt felelős, míg ugyanez az arány 2010-ben 11,5% volt.
A javuló mutatókhoz hozzájárult az új gyakorlat, hogy az ittas vezetés kérdését a kommunikációban érzelmi oldalról közelítette meg az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB), az autósok befogadóbbak az érzelmi megközelítéssel. Az észérvekkel szemben sokkal hatékonyabbnak bizonyultak az ORFK-OBB érzelmekre ható kampányai.
Továbbá az ORFK-OBB az elmúlt években több olyan együttműködést is vállalt, amely segítette a kommunikációt. 2018-ban együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá a HEINEKEN Hungáriával az ittas vezetés megelőzésére, és olyan ismert személyiségekkel működtek együtt kampányaikban, mint David Coulthard, Tóth Edu humorista vagy az Intim Torna Illegál együttes. Az ORFK-OBB és a HEINEKEN vezetői most közösen számoltak be a tapasztalatokról:
„Az ittasan okozott belesetek arányának mutatószámai évről-évre segítenek nekünk abban, hogy mérjük a kommunikációs stratégiánk hatékonyságát” – mondta el Óberling József rendőr ezredes, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke. „Ebből derült ki számunkra, hogy ez a téma sokkal hatékonyabban befolyásolható újszerű, az érzelmeket célzó üzenetekkel, mint észérvekkel. Bár a téma nagyon komoly, sok esetben vezet tragédiához, de érzelmek alatt nem csak a drámát kell érteni. A humor, a zene egyaránt működött a kommunikációnkban, a HEINEKEN pedig a marketing tapasztalatát adja ehhez a munkához” – tette hozzá az ezredes.
„A HEINEKEN globális ittas vezetés elleni kampányát, a ’Ha vezetsz, soha ne igyál’ szlogenűt akkor hirdették meg, amikor a vállalat szponzorként megjelent a Formula 1-es versenysorozatban” – tudtuk meg Pálfalvi Mártától, a HEINEKEN Hungária vállalati kapcsolatok igazgatójától. „Korábban is voltak felelős alkoholfogyasztást népszerűsítő kampányai cégünknek, de ezzel szintet léptünk a társadalmi felelősségvállalásban. Ez egy nagyon erős üzenet, és sikerült a Formula 1 néhány ikonikus arcát megnyerni a népszerűsítéséhez, így Sir Jackie Stewartot, David Coulthardot, vagy a legutóbbi kampányfilmben Keke és Nico Rosberget. Nagyon örültünk neki, hogy az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is nyitott volt az együttműködésre, hiszen együtt többet tudunk tenni azért, hogy az ittas vezetés senki biztonságát ne veszélyeztesse az utakon.”
Az ORFK-OBB ügyvezető elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy ittas állapotban nem csak gépjárművet veszélyes vezetni, de például kerékpározni is súlyos felelőtlenség. A statisztikák egyébként megyénként eltérő képet mutatnak. Az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a HEINEKEN 2020-ban is folytatják együttműködésüket, és bíznak abban, hogy néhány év alatt sikerül jelentős javulást elérniük az ittas vezetés visszaszorításában.