Ja, az Audi is ott volt a CES-en

Ismét izgalmas bemutatókkal jelent meg az Audi 2020-ban a Consumer Electronics Show (CES) kiállításon, a futurisztikus vízió-modelltől egészen a sorozatgyártásra érett technikákig, amelyekkel a prémiummárka immár a jövő digitális élményét határozza meg. A 2020 január 7. és 10. között Las Vegasban rendezett CES világszerte a szórakoztatóelektronika legnagyobb kiállítása és vására, egyben a jövő különböző témakörei egyfajta indikátorának is számít.


Nyissa ki az ajtót, foglaljon helyet és hagyja maga mögött a nagyvárosi stresszt: az önállóan közlekedő Audi AI:ME – lakása és munkahelye mellett – az Ön abszolút személyes „harmadik életterévé” léphet elő, amely pontosan ismeri felhasználója kívánságait és igényeit. Utasa tekintetvezérléssel kommunikálhat intuitív módon e show-modellel, s akár kedvenc ételét is megrendelheti tőle, de wellness-élményekben is része lehet az AI:ME fedélzetén: az autóhoz tartozó virtuális valóság (VR) szemüveg segítségével látványos hegyvidék felett szárnyalhat virtuálisan. E technika valós időben hangolja össze a virtuális tartalmakat az autó mozgásaival, az eredmény pedig zavartalan lazítás és a hektikus mindennapok teljes kizárása. Úticéljához érkezve a felhasználó máris visszatérhet a valóságba: az AI:ME jóvoltából – a személyes igényeknek megfelelően és az autó navigációs adatai alapján – pontosan érkezik a megrendelt étel. Az empatikus mobilitási partner e koncepcióját automatizált vezetésű utazás során tesztelhették az újságírók a 2020-as CES alkalmával.

Audi Intelligence Experience – az empatikus autó
Gondolkodó, s akár empatikus autó? Az Audi Intelligence Experience megmutatja, hogyan működik mindez. Az autó jól ismeri felhasználóját és annak szokásait és intelligens funkciókkal, valamint mesterséges intelligencia alkalmazásával növeli utasai biztonságát, kellemes közérzetét és kényelmét. Az öntanuló navigáció már napjainkban is megtalálható a MMI-rendszerek jelenlegi generációjában, amely tárolja a választott úticélokat, majd a dátum, a pontos idő és az aktuális forgalmi helyzet adatait hozzájuk rendelve alakítja ki útvonal-javaslatait. A jövőben az autó mindemellett azt is pontosan elemzi, milyen funkciókat és beállításokat részesít előnyben felhasználója, az üléspozíciótól a különböző médiákon, az útvonalvezetésen és a hőmérsékleten át, egészen az utastér illatosításáig. Rövid idő elteltével az empatikus Audi már jól ismeri a felhasználó személyes preferenciáit és beállításait, amelyeket így önállóan aktiválhat. Igény szerint a felhasználó pillanatnyi állapotára is összpontosíthat, vezetési stílusát és alapvető életfunkcióit felügyelve. A 2020-as CES alkalmával egy prototípusban voltak tapasztalhatók az Audi Intelligence Experience alapfunkciói.

Két kijelző, két újdonság – térbeli látás és igény szerinti kínálat
Pontosan arra a mellékutcára mutató navigációs nyíl, amelyben az úticél található – a háromdimenziós kevert valóság (MR) Head-up kijelző (3D Mixed Reality Head-up Display) révén az egyik kiállítási modellben mindez már 2020-ban is lehetővé vált, s az Audi a CES alkalmával bemutatta a Samsung szakembereivel közösen kifejlesztett, új technikát. A 3D-televíziókhoz hasonlóan minden képből két nézet készül, egy pixel a bal, illetve a szomszédos pixel a jobb szem számára. A járművezető előtt 8 – 10 méteres távolságban lebegő hatást keltve jelennek meg a háromdimenziós kevert valóság (MR) Head-up kijelző képei, de egy ötletes megoldással akár 70 méter fölé is növelhető az érzékelt távolság. Utóbbi előnye, hogy a távollátásra fókuszáló szemeknek nem szükséges átállniuk.

További különlegesség az igény szerint átlátszó kijelző (Display on Demand Transparent). A 15 centiméter magas és 122 centiméter széles képernyő részben a műszerfalba süllyesztve kap helyet, s az átlátszó OLED-kijelző, valamint a mélyfekete számára kialakított fekete réteg (Black Layer) formájában két szintet kínál. Különlegessége, hogy a kijelző információ-megjelenítéséhez épp igénybe nem vett részei mindvégig átlátszók maradhatnak, s üveglap hatását keltve szabad kilátást biztosítanak az útra.

Az autózás jövője tisztán elektromos és intelligens hálózatba kapcsolt
Több, mint csupán a jövő zenéje – a ma Audi-modelljeit a legszínvonalasabb hálózati kapcsolatok jellemzik, amelyek szíve az új, harmadik generációs moduláris infotainment-koncepció, röviden MIB 3. Főprocesszora tízszer gyorsabban működik, mint az MIB 2 esetében, egyaránt jelentős fejlődést eredményezve például az útvonaltervezésben és a forgalmi előrejelzésekben. A 2020-as CES alkalmával az Audi a világítástechnika szakterületén is bemutatta legújabb fejlesztéseit. A fáradt vezetőt speciális fény segítheti: a kék és a hűvös fehér fény például élénkítő, aktiváló hatású. Az Audi Human Centric Lighting projektje jól mutatja, hogyan befolyásolható célzottan a közérzet a fény színével, s hogyan fokozható ily módon például a bennülők összpontosító képessége és memóriája.

Az Audi CES-standján kiállított járművek palettája az Audi AI: ME víziómodelltől a 12,3 col képátlójú érintőképernyővel kialakított, már szériaközeli Audi Q4 e-tron concept show-modellen át, egészen a digitális Matrix-LED fényszórókkal szerelt, már 2020 tavaszától kapható Audi e-tron Sportback (elektromosáram-fogyasztás, kombinált (kWh/100 km)*: 26,0 – 21,9 (WLTP); 22,7-20,6 (NEDC); szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 0) újdonságig terjedt.


  * Az üzemanyag-/elektromosáram-fogyasztási és a szén-dioxid-kibocsátási adatok a megadott tartományokban a jármű választott felszereltsége függvényeként alakulnak.