Tavaly is a Toyota volt a világ legzöldebb autógyártója
Megdöbbentő adatot tett közzé a Toyota: megérkeztek a japán autógyártó 2019-es teljes éves eredményei, amelyből kiderült, hogy tavaly a Toyota-csoport számára abszolút rekordot jelentő világszerte eladott 10.742.122 új autóból 1.921.314 darabot tettek ki a környezetbarát hibrid elektromos autók. Ezzel továbbra is a Toyota bizonyult a világ első számú zöld autógyártójának.
A Toyota Csoport 2019-ben a zsugorodó világpiacon 1,4%-al növelte globális eladásait, és világszerte összesen mintegy 10.742.122 új autót értékesített. Ebből 8.948.923 darab volt Toyota (ezzel1,2%-os bővülést elérve továbbra is a Toyota maradt a világ messze legnépszerűbb autómárkája), 765.330 darab volt Lexus (a Toyota Csoport 9,6%-os növekedést elérő prémium márkája), 837.990 darab volt Daihatsu (a Toyota Csoport 1,2%-os csökkenést elkönyvelő budget márkája) és 189.879 darab volt Hino (a Toyota Csoport 6,8%-os csökkenést elkönyvelő busz és teherautó márkája).
A 2019-es év a világ legzöldebb és leginnovatívabb autógyártója számára kétszeresen is rekord évet jelentett: egyrészt a Toyota Csoport által összesen világszerte értékesített új járművek számát tekintve, másrészt pedig a Toyota által egy év alatt eladott környezetbarát hibrid elektromos járművek számát tekintve. A Toyota ugyanis 2019-ben világszerte mintegy 1.921.314 új hibrid elektromos autót értékesített, ami 17,8%-os növekedést jelent. Gazdára talált a tavalyi évben emellett 2494 melléktermékként tiszta vizet kibocsátó hidrogén üzemanyagcellás Toyota is – ez ugyan jelenleg még marginális darabszám, ám jól mutatja a vállalat elkötelezettségét a jövő abszolút zöld technológiája iránt, amelyet a világ első sorozatgyártott hidrogén üzemanyagcellás elektromos autója, a Mirai 2020-ban érkező új generációja is megerősít.
Gyorsuló ütemben folytatódik az elektromos átállás
Míg a Toyota Csoport globális eladásai a tavalyi évben 1,4%-al bővültek, addig a vállalat hibrid eladásai 17,8%-os növekedést mutattak, jól mutatva a világ legszélesebb hibrid elektromos modellportfólióját (globálisan mintegy 40 Toyota és Lexus modell) kínáló vállalat törekvését arra, hogy értékesítéseiben folyamatosan növelje a részben vagy teljesen elektromos autók (hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos, hidrogén üzemanyagcellás elektromos) arányát. Ez az arány 2019 17,9%-os a vállalat világszintű eladásaiban, a magyarországi értékesítések tekintetében ugyanakkor a 47%-ot, az európai értékesítések tekintetében ugyanakkor a 63%-ot is meghaladta. A Toyota el is kötelezte magát arra, hogy 2025-re globális értékesítéseiben minimum 50%-ot tesznek ki majd részben vagy teljesen elektromos meghajtású járművek (köztük minimum 1 millió zéró emissziós, akkumulátoros elektromos vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos autóval), és kínálatában egyetlen olyan modell sem szerepel majd, amely ne lenne elérhető ezen meghajtások valamelyikével.
Európa a zöld forradalom élvonalában
A szigorodó környezetvédelmi szabályozásoknak és emissziós határértékeknek köszönhetően 2020 kétségkívül kihívásokban gazdag és lesz az európai autópiac tekintetében: számos autógyártó modelljeinek megszüntetésére, illetve drasztikus áremelésekre kényszerül a súlyos büntetések elkerülése, vagy hatásuk csökkentésre érdekében (az év utolsó hónapjaiban több márkánál Európában megfigyelhető hirtelen megugró regisztrációs adatokat is részben ez magyarázza). A következő években azonban minden autógyártónál nagy számban várhatóak az Európában bemutatkozó új részben vagy teljesen elektromos modellek, felgyorsítva a kontinens autópiacának zöldülését, összhangban az európai jogalkotók célkitűzéseivel. Van persze autógyártó, aki fel volt készülve a helyzetre, ez pedig nem más, mint a világszerte immár közel 15 millió új hibridet értékesítő Toyota, amely prémium márkájával, a Lexusszal együtt Európában már most is 20 hibrid elektromos modellt kínál, és további hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos, akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek folyamatos érkezését ígéri a következő években.
Jól mutatja, hogy milyen fontos szerepet képvisel a Toyota elektromos stratégiájában az is, hogy míg a vállalatcsoport világszintű értékesítéseihez csupán 10,1%-al (1.089.422 darab) járul hozzá Európa, addig a hibrid elektromos Toyota és Lexus eladásokból (562.040 darab) 29,3%-al veszi ki a részét. Ennek megfelelően a 2025-ös célokat is szigorúbban húzták meg Európában: míg globálisan az eladások 50%-át kell addigra kitegyék a részben vagy teljesen elektromos autók, addig az e tekintetben már most 63%-on álló Európában a Toyota 90%-ban jelölte meg ezt a célt (70% hibrid elektromos, 10% plug-in hibrid elektromos és 10% akkulátoros elektromos és/vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos megoszlásban).