Az erőteljes e:HEV hibrid rendszer a hatékonyságot és a kimagasló csúcsteljesítményt ötvözi
- Az új Jazz e:HEV az első modell, amelyen a Honda új e:TECHNOLOGY-emblémája díszeleg
- Az újonnan fejlesztett hibrid hajtáslánc dupla-vezérműtengelyes 1.5 i-VTEC 4 hengeres erőforrásra épül, ehhez kapcsolódik két nagy teljesítményű villanymotor
- Az villanymotor csúcsteljesítménye 109 LE (80 kW), forgatónyomatéka 253 Nm
A modell történetében először kizárólag hibrid hajtáslánccal lesz kapható Európában a Honda Jazz. Miként a – szintén újdonságnak számító – e:HEV embléma is jelzi, kimagasló teljesítmény és lenyűgöző takarékosság jellemzi, valamint a kényelmet és a használati értékét illetően is kategóriaelső a beltér.
Maga az e:HEV rendszer vadonatúj fejlesztés a Jazzben, tervezésekor a magával ragadó vezetési élményt jelölték meg legfőbb célul az alkotók. Alapját két kompakt, ámde nagy teljesítményű villanymotor adja, ezekhez kapcsolódik az 1,5 literes, DOHC-vezérlésű, benzines i-VTEC egység. Energiaforrásként lítium-ion akkumulátorcsomag szolgál, az erőátvitelről pedig innovatív, fix áttételű nyomatékelosztó gondoskodik. A lehető leghatékonyabb működés érdekében a teljesítményleadást intelligens vezérlőelektronika szabályozza, ami kifinomult, egyszersmind közvetlen viselkedést garantál.
Igen meggyőzőek a menetteljesítményekre vonatkozó adatok is, hiszen a 109 LE-s (80 kW-os) teljesítményű elektromotornak hála 9,4 másodperc alatt gyorsít 100 km/órára az alapmodell, és 175 km/h a végsebessége. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az új Honda Jazz-zel városi környezetben, valamint autópályán, nagy sebességnél is biztonságosan és kényelmesen róhatók a kilométerek. Vegyes üzemben a CO2 kibocsátás csupán 102 g/km-tól indul (Crosstar kivitel: 110 g/km), az üzemanyag-fogyasztás pedig akár 4,5 l/100 km (Crosstar: 4,8 l/100 km) is lehet a WLTP szabvány szerint elvégzett mérések szerint.
Az igazán magával ragadó vezetési élmény és a kimagasló hatékonyság érdekében a fejlett e:HEV hibrid hajtáslánc három menetüzemmódban használható, melyek között észrevétlenül vált a vezérlőelektronika.
- Elektromos (Electric Drive), azaz tisztán elektromos üzem esetén a lítium-ion akkumulátorról táplált villanymotor mozgatja az autót.1
- Hibrid üzemmódba (Hybrid Drive) kapcsolva a benzines erőforrás hajtja az áramtermelésért felelős generátor, ezáltal biztosítva az elektromosságot az autót mozgató villanymotornak.
- Benzinmotor (Engine Drive) állásban a benzin üzemanyaggal hajtott motor tengelykapcsoló beiktatásával, közvetlenül hajtja meg a kerekeket.
Városi környezetben általában a hibrid és az elektromos üzemmódok közötti – szinte észrevétlen – kapcsolásokkal éri el a rendszer várt hatékonyságot, míg ha a főként autópályán ideális benzinmotor (Engine Drive) program fut, a belső égésű motor forgatja a kerekeket, az elektromos hajtómotor csak akkor kapcsolódik be a hajtásba, ha a vezető erőteljesen gyorsít és igazán nagy teljesítményre van szüksége.
Hybrid Drive módban a benzinmotor termelte áramot egy generátor révén az akkumulátorok töltésére is fordíthatja a rendszer. Fékezéskor az Electric Drive üzemmód aktiválódik és a rendszer, a regeneratív féket kihasználva, elektromossággá alakítja a mozgási energiát.
A három üzemmód közötti váltás tulajdonképpen észrevehetetlen a bent ülők számára, ami nem meglepő, hiszen a Honda mérnökei rengeteget dolgoztak azon, hogy a haladás gördülékenységében ne legyen szünet. A nagy fordulatszámú villanymotorokat házon belül fejlesztette a japán vállalat, hogy a lehető legkisebbek, legkönnyebbek és leghatékonyabbak legyenek. Munkájuk gyümölcseként a percenkénti fordulat elérheti a 13 300-at, a végsebesség pedig nem kevesebb, mint 175 km/h. A hajtáslánc egyik legfőbb előnye a már indulásnál kiaknázható legnagyobb forgatónyomaték, a maximális erőhöz nem kell felpörgetni a villanymotorokat.
Hagyományos váltó helyett újonnan fejlesztett, elektronikus szabályozású, folyamatosan változó áttételű automatikus erőátvitel (Electronically Controlled Continuously Variable Transmission; eCVT) került a Jazz e:HEV-be, ami egyszerű, fix áttétellel teremt kapcsolatot a mozgatásért felelős részegységek között. Az eredmény kifinomult, megnyugtató nyomatékleadás – az indulásnál nincs kellemetlen megtorpanás – és egyenletes gyorsítás minden menetüzemmódban.
Hybrid Drive módban a teljesen új eCVT egység úgy vezérli az elektromos motort, hogy az nagy nyomatékot biztosítson miközben a benzines egység a többfokozatú váltóval szerelt modellekéhez hasonló lineáris érzetet nyújt a gyorsítás során. Amennyiben több erő szükséges, a vezérlőegység folyamatosan az ideális fordulatszámon képes tartani a motorfordulat számot. Ez megoldás biztosítja, hogy a jármű sebességéhez illeszkedik a motorfordulat, amely a többfokozatú váltóval szerelt modellekéhez hasonló akusztikát eredményez gyorsítás közben. Ez a nyomatékleadási karakter az egyik legfontosabb komponense a Jazz vezetési élményének.
Az új, kifinomultabb eCVT kisebb, mint a hagyományos, bolygóműves, folyamatosan változó áttételű eCVT-k, amelyeket egyéb márkák alkalmaznak. A kompakt méret és az átgondolt elhelyezés újabb példa arra, hogy milyen intelligens, innovatív, egyszersmind hatékony megoldásokat dolgoztak ki a Jazz tervezői.
Az új Jazz az első modell lesz a Honda európai választékában, melyen megjelenik a márka hibrid járműveit fémjelző, e:HEV embléma.
1 Megj,: két villanymotor van – az egyik meghajt, a másik generátorként működik.