A kompakt méretosztály újragondolása – kortárs, modern formában tér vissza az ikonikus Jazz-formavilág
- Új Honda Jazz fejlesztését a Yoo no bi formatervezési filozófia határozta meg
- Az ikonikus Jazz-formavilág evolúciója – még kifinomultabb vonalak és kontúrok
- Az A-oszlop szélessége felére csökkent, hogy még nagyobb legyen a vezető számára elérhető látómező
A Jazz legújabb nemzedékéknek fejlesztési folyamata során nagy lépést tettek a Honda mérnökei, és alapjaitól újratervezték a modellt. Egy vadonatúj városi autó született, ami páratlan hatékonyságot és könnyed hétköznapi használhatóságot ígér a modern életvitel követőinek, egyszersmind magát a kategóriát is újradefiniálja.
Az új, letisztult, kortárs stílusban fogant karosszéria a maga időtlen szépségében tárja elénk a Jazz semmivel össze nem téveszthető formavilágát, amit nemcsak a kifinomult, egységes sziluett tesz látványossá, hanem a – korábbi generációknál is megfigyelhető – rövid orr-rész, hosszú tető és előre helyezett utastér is. Az új megjelenés még szerethetőbbé teszi a típust, és nagyban hozzájárul ahhoz, hogy híréhez méltóan a kényelmet és a praktikumot illetően is új mércét állíthasson méretosztályában.
Hogy a kompakt városi autó valóban forradalmi legyen, a Honda munkatársai igyekeztek magukévá tenni a japán Yoo no bi filozófiát. Ennek lényege, hogy felismerjük az olyan hétköznapi tárgyakban rejlő szépséget, melyek esztétikus, illetve ergonomikus mivoltukból fakadóan tökéletesen megfelelnek rendeltetésüknek, melyeket tökéletesre csiszoltak az alkotók.
– Úgy gondoltunk erre a modellre, mint egy különálló entitásra, aminek megvan a maga ereje, hogy boldogabbá és gondtalanabbá tegye a felhasználó mindennapjait –avatott be a részletekbe Takeki Tanaka, a Jazz e:HEV fejlesztéséért felelős szakembergárda vezetője.
Jellegzetes orr-rész, páratlanul kifinomult felületkezelés, csak hogy párat említsünk azon megoldások közül, melyekkel sikerült esztétikailag kiegyensúlyozottá tenni a modellt, valamint megteremteni azt a formavilágot, ami egységbe kovácsolja a különféle részleteket, beleértve a C-oszlopot és a kombinált hátsó lámpákat is.
A tervezők ügyeltek az arányokra, hiszen ez kulcsfontosságú volt a kívül-belül egyaránt stílusos, harmonikus autó megteremtésében. Mindazonáltal a lehető legvékonyabbra vették például az íves A-oszlopot, ami a széles vállal jellegzetessé tett sárvédő és a motorháztető találkozási pontjánál vesz lendületet, s egészen a tetővonalig szalad tovább.
Maga az oszlopnyúlvány 116 mm helyett már csak 55 mm széles, holott éppoly erős, mint az elődmodell esetében. A látómező bővítését szolgálják a rejtett ablaktörlő lapátok is, míg a karosszériába simuló A-oszlopokkal és a karcsú külső tükrökkel tükrök alkalmazásával a szélzajt, valamint a légellenállást is minimalizálták a tervezők, tovább növelve az aerodinamikai hatékonyságot és a menetkomfortot.
A 10 mm-rel kisebb magasságnak és a kissé előre döntött csomagtérajtónak köszönhetően kívülről kisebbnek, belülről tágasabbnak tűnik az autó és azt a benyomást kelti a szemlélőben, hogy semmi nem billentheti ki egyensúlyából.
A jövőbe mutató műszaki megoldások révén jelentősen csökkenhetett az alkatrészek tömege és mérete. Az elektromotor-generátor hibrid hajtáslánc erőleadását szabályozó egység (Power Control Unit) például a legújabb félvezetőkre épül, így könnyedén elfért a motorháztető alatt, nem volt szükség a népszerű, lendületes Jazz-forma átrajzolására. Dacára annak, hogy a modell elektromotort-generátor hibrid hajtásláncot kapott, csupán 16 mm-rel hosszabb elődjénél változatlan szélesség mellett.
– Olyan autót szerettünk volna alkotni, ami minden körülmény között harmonikus partner, mondhatjuk „kellemes társaság” a tulajdonosnak, ugyanakkor használhatóság terén is a maximumot nyújtja – osztotta meg gondolatait Baek Jongkuk, a vadonatúj Jazz e:HEV tervezője. – Igyekeztünk minden felesleges formai elemtől megszabadulni, és úgy leegyszerűsíteni a vonalvezetést, hogy az barátságos és trendi legyen, valamint kényelmes és praktikus az utastér – fűzte hozzá.
A stílusbéli változtatások a csomagtérajtó-szpoilert és a hűtőrácsot is érintették, így sikerült megőrizni a szép és kiegyensúlyozott, egyszersmind lendületes formavilágot.
Jazz Crosstar
Hogy mindenki megtalálhassa a számára ideális Hondát, a mérnökök előrukkoltak a szabadidő-autós stílust követő Jazz Crosstarral is, ami kifejezetten az aktív életvitel szerelmeseinek készült.
Erőteljes kisugárzását egyebek mellett hangsúlyos hűtőrácsának, fekete sárvédőív-borításainak, valamint stílusos küszöbszpoilerének és tetősínjének köszönheti, továbbá sokat nyomnak a latban az ezüst-fekete, Crosstar-specifikus alufelnik, melyekkel még stabilabbnak és robusztusabbnak látszik a modell.
Hogy még inkább különböző legyen a két modellváltozat, a Crosstar egyedi Surf Blue színben is megrendelhető és plusz opcióként a vásárlóknak lehetőségük van kéttonusú fényezés megvásárlására is, ahol a tető Crystal Black, azaz fekete festést kap